برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
سیاسی

ایران واکسن کرونا را از کدام کشور می‌خرد؟

منبع
همشهري آنلاين
بروزرسانی
ایران واکسن کرونا را از کدام کشور می‌خرد؟

همشهري آنلاين/ ظهر امروز رئيس جمهور در گفتگوي تلفني با وزير بهداشت، دستور داد ايران واکسن کرونا را تهيه کند. اما کدام واکسن به ايران مي‌رسد؟

 واکسن کرونا، در ۷-۸ ماه گذشته مهمترين دغدغه جوامع علمي دنيا بوده است و البته همه مردم دنبال خبري از کشف و تاييد ان هستند؛ کشورها و مراکز علمي مختلفي روي واکسن کرونا تحقيق مي‌کنند، از جمله ايران.

اما تاکنون روسيه يک واکسن را رونمايي و تست کرده، چين هم از شروع تزريق گسترده يک واکسن براي کرونا خبر داد، دانشگاه آکسفورد هم خبرهاي مختلفي از واکسن کرونا بيرون داده است، دانشگاه کمبريج هم از واکسن متفاوتي براي کرونا خبر داده، شرکت مدرنا هم از موفقيت‌آميز بودن واکسنش خبر داده،‌ هندي‌ها هم گفته‌اند تا آخر سال واکسن کرونا را عرضه مي‌کنند، ايتاليا هم چنين خبرهايي را منتشر کرده است و موارد مختلفي از اين دست.

هرچند که در چند کشور اروپايي عليه تحقيقات واکسن کرونا و حتي ماسک زدن تظاهراتي پي‌درپي راه افتاده است، اما رسيدن به واکسن، فعلا بهترين راه براي پيشگيري از بيماري توسعه‌يافته‌اي مثل کرونا شناخته شده است.

اما ظهر امروز،‌ حسن روحاني،‌ رئيس جمهور در گفتگويي با وزير بهداشت دستور داد هر چه سريع‌تر اقدامات لازم براي خريد واکسن کرونا و انجام مراحل آزمايشي و تشخيصي معمول انجام شود. اين درحالي است که ايران در هفته‌هاي گذشته از توليد واکسن کرونا و رسيدن به مرحله تست انساني خبر داده است. 


با اين حال تا تاييد نهايي واکسن ايراني، مسئولان دولتي براي کدام واکسن زنبيل گذاشته‌اند؟ 

با توجه به روندي که تاکنون براي کرونا در ايران وجود داشته، براي تاييد و خريد يک يا چند نوع واکسن قاعدتا بايد ستاد ملي کرونا و کميته علمي اين ستاد تصميم‌گيري کند. پيش از اين دکتر مينو محرز درباره واکسن‌هاي ادعا شده در دنيا براي پيشگيري از کرونا به همشهري‌آنلاين گفته بود: «۲، ۳ جا (در ايران) دارند کار مي‌کنند. از واکسن روسي که بهتر است. روسيه براي توليد واکسن تاييد هيچ‌جا - حتي سازمان جهاني بهداشت - را نمي‌گيرد و فقط خودش را قبول دارد. نه‌تنها FDA آمريکا، بلکه تاييد EU اروپا را هم نمي‌گيرد. کارخانه‌اي که واکسن روسي کوويد را توليد مي‌کند همان است که قبلا واکسن آنفلوآنزا هم ساخته بود و يک عده هم آن را وارد کردند. از من که درباره آن مي‌پرسيدند، مي‌گفتم وزارت بهداشت واکسني را تاييد مي‌کند که تاييديه جاهايي را که گفتم داشته باشد و آن واکسن اين تاييديه‌ها را نداشت.»

محرز: واکسن روسي را فقط خودشان قبول دارند!
او اما امروز و در گفتگو با همشهري‌آنلاين مي‌گويد هنوز براي خريد هيچ واکسني تصميم گيري نشده است: «تاکنون براي خريد واکسن کرونا در کميته علمي ستاد ملي کرونا بحثي نشده است. با توجه به دستور رئيس جمهور احتمالا در اولين جلسه کميته علمي دراين‌باره بررسي و تبادل نظر خواهيم داشت.»

هفت واکسن اميدبخش براي کرونا
 

پيش از اين مسئولان وزارت بهداشت البته گفته بودند براي خريد واکسن کرونا، در صف هستند، اما تاکنون هيچ‌کس نگفته ايران واکسن را از چه کشوري مي خرد. هرچند دکتر حريرچي، معاون کل وزارت بهداشت پس از رونمايي از واکسن روسي کرونا گفته بود: «مطمئن باشيد اگر واکسني براي کرونا در دنيا توليد شود و کيفيت لازم را داشته باشد، آن را براي مردم‌مان تهيه خواهيم کرد. البته نکته مهم آن است که اکثر واکسن‌هايي که مطرح شده و کار مي‌شود، تاثيرشان در حد ۵۰ الي ۶۰ و يا ۷۰ درصد است و مدت ايمني طولاني ندارند.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره