پیشنهاد پیرهادی به دولت برای کنترل آلودگی هوا و مقابله با کرونا

ايسنا/ يک عضو هيئت رييسه مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر ضرورت محدوديت تردد و حمايت معيشتي از مردم براي کنترل آلودگي هوا و مقابله با کرونا، گفت: همراه شدن کرونا با معضل آلودگي هوا در کلانشهرها، شرايط را بحراني کرده لذا اتخاذ تدابير قاطع و سريع و به دور از بوروکراسي در اين شرايط حياتي است.
محسن پيرهادي در گفتوگو با ايسنا اظهار کرد: قريب به 5 سال از ابلاغ سياستهاي کلي نظام در حوزه محيط زيست توسط مقام معظم رهبري، ميگذرد اما آنطور که بايد و شايد اهتمامي براي پرداختن به اين امر و به صورت مشخص «معضل آلودگي هوا» در ميان مسئولان امر ديده نميشود و اغراق نيست اگر بگوييم اين سند 15 بندي مورد غفلت قرارگرفته است.
وي افزود: سه سال بعد از ابلاغيه مقام معظم رهبري قانون هواي پاک حاصل شده است و بر اساس اين قانون، 20 دستگاه مسئوليت رفع معضل آلودگي هوا را عهدهدار شدند و نشستهاي فراواني براي پرداختن به مسائل محيط زيستي و به صورت مشخص کاهش آلودگي هوا برگزار کردهاند اما هنوز که هنوز است، مسئولان امر بر سر معرفي علت اصلي اين آلايندگي به تفاهم نرسيدهاند و اين عدم تفاهم در مسير مذکور بنبست جدي ايجاد کرده و به قولي مسئولان مرتبط سالهاست اندرخم يک کوچهاند.
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اگرچه دولت به عنوان قوه مجريه و سازمان حفاظت از محيط زيست به عنوان متولي امر بايد عزم جدي در اين زمينه از خود نشان ميدادند اما روند فعاليت و خروجي نشستهاي آنها اغلب بيدستاورد مانده است. اين رخوت مويد اين است که عزمي براي پرداخت به معضل آلودگي هوا که هر ساله در نيمه دوم سال کلان شهرها را درگير ميکند وجود نداشته و پرداختن به قانون هواي پاک هرگز در اولويت کاري دولت نبوده است.
پيرهادي تاکيد کرد: در تمام اين سالها نهايت کاري که دولت در اين زمينه انجام داده تعطيلي مدارس در روزهاي بحراني بوده است، اقدامي اورژانسي که نه علاج معضل است و نه رافع موقتي آن!
وي همچنين يادآور شد: در بررسيهاي کارشناسانه مشخص شده که در ميان عوامل متعدد و موثري که در بحث آلودگي هوا ميتوان برشمرد، حمل و نقل و خودروهاي غيراستاندارد به دليل پايين بودن احتراق سوخت در آنها اصليترين عامل آلودگي هوا است که البته محدود به خودروهاي فرسوده هم نيست و اين ضعف در سيستم خودروسازي داخلي همچنان باقي است و رفع نشده است. اين در حالي است که صنعت خودروسازي در اختيار دولت است. به تعبيري ميتوان گفت که دولت خودش مسئول ايجاد آلودگي هوا از طريق ساخت خودروهاي غيراستاندارد است.
اين عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: در کنار همه عوامل موثر در بروز آلودگي هوا، آنچه که در شرايط کنوني قابل اهميت است و توجه ويژهاي ميطلبد اين است که بر اساس يافتههاي جديد سازمان بهداشت جهاني ارتباط مستقيمي بين آلودگي هوا و شيوع بيماري کوويد 19 و احتمال افزايش قربانيان آن وجود دارد چرا که آلايندههاي هوا سبب تضعيف سيستم ايمني بدن شده و ريسک ابتلا به بيماري را بين مردم را افزايش ميدهد.
وي ادامه داد: ناگفته پيداست که پاندمي کرونا که بر سلامت مردم سايه انداخته و همراه شدن آن با معضل آلودگي هوا در کلان شهرها، شرايط را بيش از بيش بحراني کرده و لذا ضرورت اتخاذ تدابير قاطع و سريع و به دور از بوروکراسي در اين شرايط حياتي است.
پيرهادي خاطرنشان کرد: در روزهاي حساس کنوني مسئولان مربوطه بايد محدوديتها براي خروج غيرضروري افراد در اجتماع را افزايش داده و از افرادي که به کار روزمره وابستهاند و پشتوانه مالي ندارند حمايت معيشتي کند، ضمنا عوامل موثر بر آلودگي هوا را اولويتبندي کرده و براي کاهش آن راهکار جدي ارايه دهند، مسئولان بايد بدانند تصميمهايشان در روزهاي پرمخاطره اخير ضامن جان افراد است و فرصت آزمون و خطا و طي تشريفات معمول را ندارند.
وي در پايان حفاظت از جان مردم را نيازمند تصميمگيري به موقع، سنجيده و قاطعانه از سوي مسئولان اجرايي کشور دانست و گفت: بايد انفعال و رخوتي مديريتي را کنار گذاشته و در اين ميدان اگر نيازمند همراهي و مردم هستند بايد با مردم وارد تعامل شده و از آنها کمک بگيرند.