نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

پیشنهاد ظریف به بورل درباره برجام و آمریکا

منبع
فارس
بروزرسانی
پیشنهاد ظریف به بورل درباره برجام و آمریکا

فارس/ وزير امور خارجه ايران در پيامي در توييتر نوشت که مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا مي‌تواند به عنوان هماهنگ کننده کميسيون مشترک برجام، قدمها را در مشورت با ايران و آمريکا هماهنگ نمايد.

ظريف در اين پيام توييتري نوشت: « به کريستين امانپور از شبکه سي ان ان گفتم: ايالات متحده از برجام خارج شد و آن را نقض کرد. اما ايران تنها اقدامات جبراني انجام داد. 
آمريکا بايد به پايبندي کامل بازگردد. ايران سپس فورا از اقدامات جبراني خود بازخواهد گشت.»

وزير امور خارجه ايران در ادامه نوشت: «جوزف بورل-به عنوان هماهنگ کننده کميسيون مشترک- ميتواند قدمها را در مشورت با ايران و آمريکا هماهنگ نمايد.»


دولت آمريکا به رياست دونالد ترامپ، ارديبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» يا «برجام» خارج شد و همه تحريم‌هاي رفع‌شده ذيل اين توافق را عليه ايران بازگرداند. 

جمهوري اسلامي ايران تا يک سال بعد از خروج آمريکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌اي را اجرا کرد و به کشوهاي اروپايي که وعده جبران آثار اين خروج را مي‌دادند براي عمل به تعهداتشان فرصت دارد.

يک‌سال بعد که دولت‌هاي اروپايي نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند جمهوري اسلامي ايران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌اي طي چند گام تعهداتش در توافق هسته‌اي را کاهش خواهد داد.

ايران از آن زمان به بعد تعهداتش به محدوديت‌هاي مندرج در برجام در زمينه غني‌سازي، ميزان ذخائر اورانيوم و تحقيق بر روي سانتريفيوژهاي پيشرفته کنار گذاشته است.

جمهوري اسلامي ايران اعلام کرده که اين گام‌ها بازگشت‌پذير هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ايران نيز اين اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره