1. برگزیده

خبر خوش کرونایی؛ این ویروس در جهش جدید خود ضعیف‌تر می‌شود

باشگاه خبرنگاران
خبر خوش کرونایی؛ این ویروس در جهش جدید خود ضعیف‌تر می‌شود
باشگاه خبرنگاران/ محققان دانشگاه ايالتي آريزونا نمونه‌هايي از صد‌ها مبتلاي به ويروس کرونا را مورد تجزيه و تحليل قرار داده و تغييراتي در ماده ژنتيکي ويروس مشاهده کردند. آن‌ها پس از کشف جهش جديد ادعا کردند که کروناويروس با گذشت زمان ضعيف‌تر مي‌شود. به گفته محققان اين تغييرات مشابه مواردي است که در اپيدمي سارس در سال ۲۰۰۳ مشاهده شده است و نشان مي‌دهد ويروس در حال تضعيف است. اين تيم تحقيقاتي نمونه ۳۸۲ بيمار را تجزيه و تحليل کرده و جهش جديد را در يک بيمار کشف کردند. يکي از محققان در اين باره گفت: اين چيزي است که قبلاً در شيوع سارس در سال ۲۰۰۳ در مرحله مياني و اواخر شيوع آن مشاهده کرديم که بر اساس آن ويروس تعداد زيادي از پروتئين‌هاي SS۳ را از دست داد. اين پروتئين‌ها تنها براي تکثير نيستند بلکه آن‌ها نقش مهمي در سرکوب سيستم ايمني بدن ميزبان دارند. او افزود: در اواخر دوران نقاهت پيشروي اين بيماري رو به توقف مي‌رود گرچه همچنان حال بيمار با نسخه جهش يافته ويروس ناخوشايند است، با وجود اين محققان معتقدند اين يافته‌ها مي‌تواند نشانه‌اي از ضعيف بودن ويروس باشد. يک نمونه مي‌تواند سند قانع کننده‌اي براي جلب توجه باشد به اين معنا که اگر ژنوم کروناويروس توالي بيشتري داشته باشد، دانشمندان ممکن است نمونه‌هاي بيشتري از اين ژنوم ضعيف را بيابند. با اين حال اين يافته‌ها با مطالعه منتشر شده اخير مغايرت دارد که نشان مي‌دهد يک گونه جهش يافته از ويروس کرونا ظاهر شده است که حتي ممکن است مسري‌تر از اصل آن باشد.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد