ایرنا/ مطالعه اخیر محققان دانشگاه وسترن استرالیا نشان داد، بسیاری از بیماری‌های انحطاطی سیستم اعصاب بر اثر رادیکال‌های آزاد به وجود می‌آیند.آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد در بدن واکنش می‌دهند و از ضرر آنان جلوگیری می‌کنند. به زبان ساده می‌توان گفت که آنتی اکسیدان از سلول در مقابل صدمات جلوگیری می‌کند.
این ترکیبات می‌توانند طبیعی یا مصنوعی باشند.
آنتی اکسیدان‌های اصلی عبارتند از :
-لوتئین:
این گروه آنتی‌اکسیدان در انواع کلم (کلم بروکلی، گل کلم و برگ کلم)، انواع میوه، سبزیجات نشاسته‌ای (ذرت، نخود فرنگی) تخم مرغ و سبزیجات برگ دار وجود دارد.
-سلنیوم : یک ماده معدنی موجود در غذاهای گیاهی، تخم مرغ، مرغ، گوشت قرمز، حبوبات و ماهی است.
-کاروتنوئیدها : رنگدانه‌هایی هستند که باعث رنگ زرد و نارنجی میوه‌هایی از قبیل هویج، خربزه و سیب زمینی می‌شوند.
-لیکوپن : یک ماده شیمیایی موجود در میوه و سبزیجات قرمز از جمله گوجه فرنگی و هندوانه است.
-ویتامین A : در هویج، سیب زمینی، سبزیجات برگ دار تیره رنگ و زردآلو به وفور وجود دارد.
-ویتامین C : در مرکبات، سیب زمینی، آناناس، کلم بروکلی، اسفناج و انواع توت یافت می شود.
-ویتامین E : آجیل، کره بادام زمینی، جوانه گندم، اسفناج، سویا، ماهی، آوکادو و روغن گیاهی حاوی این ویتامین هستند.
گوجه فرنگی، انواع توت، فلفل، هویج، اسفناج، زردچوبه، زنجبیل، بذر کتان، انواع آجیل و غلات سبوس دار نیز دارای خواص ضد التهابی هستند.
مطالعات نشان می‌دهد کاروتنوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و E در کاهش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر نقش مهمی دارند. در ادامه این مطالعات آمده است رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان به تثبیت PH کمک کرده و از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند.

محققان بر این باورند ترکیب رژیم غذایی کم‌کالری به همراه آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در پیشگیری از آلزایمر دارد.
نتایج این مطالعه در نشریه Open Biology منتشر شده است.