خطر ابتلا به کووید ۱۹ در وسایل حملونقل عمومی چقدر است؟

زوميت/ احتمال ابتلا به عفونت کوويد ۱۹ درجريان سفر با سيستم حملونقل عمومي به محلي که در آن مينشينيد و مدت زمان سفر شما بستگي دارد.
مطالعهي جديدي نشان ميدهد که احتمال ابتلا به کوويد ۱۹ در حملونقل عمومي تا حد زيادي بستگي به محل نشستن شما دارد و کساني که کمترين فاصله را با يک فرد عفوني دارند، درمعرض بالاترين خطر قرار داشته و کساني که از وي دورند، درمعرض خطر کمتري قرار دارند.
مطالعهي مذکور که شامل هزاران مسافري ميشد که با قطارهاي پرسرعت چين سفر ميکردند (قطارهاي جي)، دريافت که نرخ انتقال به مسافران نزديک فرد عفوني، از صفر تا حدود ۱۰ درصد متغير بود و کساني که براي مدت زماني بيشتر در کمترين فاصله با فرد عفوني قرار داشتند، درمعرض بالاترين خطر قرار داشتند.
دکتر شنگجي لاي، نويسندهي اصلي مطالعه از دانشگاه ساوتهمپتون گفت: «مطالعهي ما نشان ميدهد که گرچه افزايش خطر انتقال کوويد ۱۹ در قطارها وجود دارد، محل صندلي فرد و مدت زمان سفر نسبتبه يک فرد عفوني ميتواند تفاوت بزرگي ازنظر انتقال بيماري ايجاد کند. اين يافتهها نشان ميدهد که در طول دنياگيري کوويد ۱۹ مهم است که تراکم مسافران کاهش يافته و اقدامات بهداشت شخصي مانند استفاده از پوشش صورت و درصورت امکان انجام بررسيهاي دمايي قبل از سوار شدن ترويج داده شود.»
درواقع، مطالعات ديگري از سراسر جهان نشان ميدهند که وقتي مسافران از ماسک استفاده و از دستورالعملهاي فاصلهگيري اجتماعي پيروي ميکنند، حملونقل عمومي ممکن است خطر نسبتا کمي را در پي داشته باشد. براي مثال، در پاريس، مقامات بهداشت عمومي دريافتند که از ۳۸۶ خوشهي کوويد ۱۹ در فاصلهي ماه مه تا اواسط ژوئيه، هيچکدام با حملونقل عمومي ارتباطي نداشتهاند. يافتههاي مشابهي در توکيو و بخشهايي از اتريش نيز گزارش شده است.
در مطالعهي جديد که در مجلهي Clinical Infectious Diseases منتشر شده است، پژوهشگران اطلاعات مسافراني را که از اواسط دسامبر تا اواخر فوريهي سال ۲۰۲۰ با قطارهاي جي سفر کرده بودند، تجزيهوتحليل کردند که مربوط به دورهي قبل از اوج شيوع اين بيماري در چين است.
پژوهشگران بيش از ۲۳۰۰ مسافر را بهعنوان بيماران شاخص شناسايي کردند که طي سفرهاي خود دچار کوويد ۱۹ بودند و بيش از ۷۲ هزار مسافر را مشخص کردند که نزديک اين موارد نشسته بودند. بهطورکلي، از ۷۲ هزار نفر مسافر نزديک، ۲۳۴ نفر دچار عفونت کوويد ۱۹ شدند که با سفر قطار آنها ارتباط داشت. برايناساس، ميانگين نرخ حمله (درصدي از کل افراد که نتيجهي آزمايش کرونا در آنها مثبت شد) حدود ۰/۳۲ درصد بود. کساني که مستقيما کنار يک فرد آلوده نشسته بودند، بيشترين خطر ابتلا به عفونت را داشتند و ميانگين نرخ حمله در آنها ۳/۵ درصد بود. براي کساني که در همان رديف نشسته بودند، اما لزوما کنار فرد عفوني قرار نداشتند، ميانگين نرخ حمله برابر ۱/۵ درصد بود. اين مقدار حدود ۱۰ برابر بيشتر از نرخ حمله براي افرادي بود که درست در يکي دو رديف پشت فرد عفوني قرار داشتند.
مدت زمان سفر نيز روي خطر ابتلا اثر داشت. بهطور متوسط، براي هر يک ساعتي که فرد با يک مسافر آلوده سفر ميکرد، نرخ حمله ۰/۱۵ درصد افزايش پيدا ميکرد و براي کساني که کنار فردي آلوده نشسته بودند، نرخ حمله به ازاي هر يک ساعت ۱/۳ درصد افزايش مييافت.
بهنظر ميرسيد کساني که پس از پياده شدن فرد عفوني روي همان صندلي مينشستند، درمعرض خطر پايين ابتلا به عفونت قرار داشته باشند. به گزارش CTV News، ازميان ۱۳۴۲ فردي که روي صندلي مينشستند که قبلا توسط يک فرد آلوده اشغال شده بود، فقط يک فرد بعدا دچار بيماري شد که برايناساس، نرخ حملهي ۰/۰۷۵ به دست ميآيد. پژوهشگران چنين نتيجهگيري کردند که براي پيشگيري از شيوع کوويد ۱۹، مسافران در يک رديف با همديگر حداقل دو صندلي فاصله داشته باشند و مدت زمان سفر به ۳ ساعت محدود شود. اندي تاتم يکي از نويسندگان مطالعه گفت: «ما اميدواريم که نتايج ما بتواند به مقامات سراسر جهان درمورد اقدامات لازم براي محافظت دربرابر ويروس اطلاعرساني و به کاهش شيوع آن کمک کند.»
نويسندگان مقاله خاطرنشان کردند که مطالعهي آنها محدوديتهايي داشته است. براي مثال، پژوهشگران نتوانستند ثابت کنند که آن ۲۳۴ نفر بهطور قطعي ويروس را در قطار گرفتهاند، گرچه مقامات بهداشت عمومي تاکيد کردهاند که به احتمال زياد، منشا ويروس قطار بوده است. علاوهبراين، مطالعهي مذکور حاوي اطلاعاتي دراين مورد نبود که آيا مسافران از تجهيزات محافظي مانند ماسک استفاده کرده بودند يا نه.