برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

استفاده از ردیاب چشم فروسرخ برای مطالعه رفتارهای نوزادان

منبع
ايسنا
بروزرسانی
استفاده از ردیاب چشم فروسرخ برای مطالعه رفتارهای نوزادان

ايسنا/ مطالعه جديد محققان آمريکايي نشان مي‌دهد که چگونه مي‌توان از فناوري فروسرخ براي اندازه گيري حافظه تشخيصي(recognition memory) و ساير موارد شناختي در نوزادان استفاده کرد.

اين مطالعه نشان داد که مي‌توان از فناوري رديابي چشم براي ارزيابي رفتارهاي کودک و بررسي عملکردهاي شناختي خاص آنها استفاده کرد. به گفته محققان حرکات چشم برخي نوزادان به گونه‌اي است که با بررسي آنها مي‌توان به عملکرد آنها در يک کار شناختي خاص پي برد.

"آندره آگويار"(Andrea Aguiar) محقق اين مطالعه گفت: به طور کلي پزشکان پس از تولد نوزادان به تمام رفتارهاي آنها به خصوص حرکات چشم آنها توجه مي‌کنند اما در بسياري از موارد تشخيص رفتارهاي نوزاد با بررسي سريع حرکات چشم و بدون ابزار خاصي امکان پذير نيست اما با استفاده از ردياب چشم فرو سرخ انجام اين کار راحت تر مي‌شود.

وي در ادامه گفت: براي انجام اين کار ما طي اين مطالعه نوزادان را در زماني که در آغوش مادرانشان قرار داشتند مورد بررسي قرار داديم سپس از مادران خواستيم که به سر نوزاد نگاه کنند و در همان هنگام که آنها به مادرانشان نگاه مي‌کنند آنها هيچ کار خاصي انجام ندهند. سپس در همان حالت تصاويري را از چهره‌هاي کودکان ثبت کرديم و پس از بزرگنمايي آنها را با استفاده از ردياب چشم فروسرخ قرنيه چشم آنها مورد تجزيه و تحليل قرار داديم.

سپس محققان تصاويري را به نوزادان نشان دادند و حرکات چشم آنها را بررسي کردند. هدف از انجام اين مطالعه اين بود که رفتارهاي نوزادان از جمله مدت نگاه کردن به يک شي مانند اشکال هندسي و يا چهره هاي انسان و مدت زماني که سر خود را ثابت نگه مي‌دارند را با استفاده از ردياب چشم مورد بررسي قرار دهند. بيش از ۳۰۰ کودک با استفاده از اين تکنيک طي اين مطالعه مورد ارزيابي قرار گرفتند و دانشمندان توانستند دريابند که نوزادان به چه ميزان چشم خود را ثابت نگه مي‌دارند و يا چه مدت به يک شي خيره مي‌مانند.

يافته‌هاي اين مطالعه در مجله "Neurotoxicology and Teratology" منتشر شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره