نماد آخرین خبر

چه کسانی بیشتر به مراکز مشاوره بهزیستی مراجعه می کنند؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
چه کسانی بیشتر به مراکز مشاوره بهزیستی مراجعه می کنند؟
ايسنا/ معاون پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي کشور ضمن اشاره به انعقاد تفاهمنامه‌ با قوه قضاييه با هدف پيشگيري از طلاق گفت: با انعقاد اين تفاهم نامه و به منظور کاهش آمار طلاق، زوجين متقاضي طلاق از طريق قوه قضاييه به مراکز مشاوره سازمان بهزيستي ارجاع داده خواهند شد تا براي برون‌رفت آنان از مشکل، به کمک مددکار و مشاور تصميم گرفته شود و درصورت وقوع طلاق نيز زوجين آسيب کمتري را متحمل شوند. مجيد رضازاده در تشريح برنامه‌هاي پيشگيري از طلاق سازمان بهزيستي کشور، عنوان کرد: مهارت‌هاي زندگي کودکان، آموزش‌هاي فرزندپروري، آموزش و مشاوره پيش از ازدواج، آموزش زندگي خانواده، مشاوره جهت رفع تعارضات خانوادگي و همچنين مداخله به موقع درطلاق پس از ارائه دادخواست طلاق به قوه قضاييه از برنامه‌هاي پيشگيري از طلاق سازمان بهزيستي کشور است. وي ادامه داد: پيشگيري از طلاق نيازمند اقدامي اساسي و بنيادين است که درست‌ترين حالت آن به زمان فرزندپروري، سبک زندگي، روش‌هاي صحيح تربيتي باز مي‌گردد زيرا مجموعه اين عوامل باعث مي‌شود چنانچه کودک به سن ازدواج رسيد با تعارضات کمتري روبرو شده و با کسب مهارت‌هاي زندگي کمتر دچار آسيب‌هايي چون طلاق خواهد شد. معاون پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي کشور ادامه داد: پس از آن آموزش‌ها و مشاوره‌هاي پيش از ازدواج امر بسيار ضروري در پيشگيري از طلاق است، زيرا معتقديم براي کاهش آمار طلاق در کشور بايد براي دوران پيش از ازدواج اهميت ويژه‌اي قائل شويم. رضازاده افزود: شناخت مناسب دختر و پسر از يکديگر، آموزش روش‌هاي مناسب خواستگاري و ... همگي از مسائل بسيار تاثيرگذار در ارتباط زوجين با يکديگر است. وي در خصوص "آموزش زندگي خانواده" نيز تصريح کرد: اين آموزش‌ها شامل شناخت اقتصاد خانواده، سلامت جنسي خانواده و ... در جهت مديريت مسائل زندگي و قرارگيري روابط بر مبناي درست است، زيرا اگر فرد بتواند اين مسائل را مديريت کند هيچگاه به اختلاف برنخورده و به طلاق نمي‌رسند. معاون پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي کشور ادامه داد: مداخلات پيش از طلاق بعد از رسيدن به مشکلات خانوادگي نيز يکي ديگر از رويکردهاي سازمان بهزيستي کشور در امر پيشگيري از طلاق است. رضازاده در اين خصوص تصريح کرد: در حال حاضر سازمان بهزيستي با داشتن خط مشاوره تلفني رايگان 1480، سايت مشاوره مجازي رايگان و حدود 1500مرکز مشاوره دولتي و خصوصي در جهت حل مشکلات افراد با کمک مشاور و جلوگيري از رسيدن به مرحله طلاق فعاليت مي‌کند. وي افزود: مداخله هنگام ارائه دادخواست طلاق در قوه قضاييه و ارجاع آنها به سازمان بهزيستي اگرچه بسيار دير است اما تا حدودي مي‌تواند تاثيرگذار باشد. تشريح آمار مراکز مشاوره تلفني و حضوري سازمان بهزيستي کشور معاون پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي درخصوص آمار خط تلفني 1480 نيز تصريح کرد: در سال 93، 562 هزار و 9 نفر تماس موفق با اين سامانه داشته‌ايم که از اين تعداد 80 درصد زن و 20 درصد مرد بوده‌اند. رضازاده در خصوص مراکز مشاوره دولتي و غيردولتي نيز گفت:‌ در مشاوره‌هاي حضوري 791 هزار و 537 نفر مراجعه‌کننده داشتيم که از اين تعداد 63 درصد زن و 37 درصد مرد بوده‌ند. معاون پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي کشور در ادامه افزود: يک ميليون و 284 هزار و 195 نفر آمار کلي افرادي است که در سال 93 از خدمات مشاوره سازمان بهزيستي کشور برخوردار شده‌اند. رضازاده در خصوص عمده مشکلات اين افراد تصريح کرد: بيشترين مشکلات آنها اعم از مشکل با همسر و تربيت کودک بوده است و همچنين بسياري از اين افراد نيز خواهان مشاوره‌هاي پيش از ازدواج بوده‌اند. وي در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر 1464 مرکز مشاوره حضوري غيردولتي و 24 مرکز مشاوره حضوري دولتي در سراسر کشور درحال فعاليت هستند که سازمان بهزيستي در صورت نياز و با تاييد مددکار به آن دسته از افرادي که تمکن مالي کافي جهت پرداخت هزينه‌هاي مراکز مشاوره حضوري را ندارند "يارانه" پرداخت مي‌کند. معاون پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي کشور همچنين در خصوص 1464 مرکز مشاوره حضوري غيردولتي سازمان بهزيستي عنوان کرد: از اين تعداد حدود 200 مرکز مشاوره تخصصي شامل مراکز تخصصي مشاوره خانوادگي، مشاوره کودک و نوجوان، مشاوره کودکان استثنايي، مشاوره تحصيلي، تربيتي و مرکز مشاوره تخصصي اختلالات رواني در کشور در حال فعاليت هستند. رضازاده در پايان گفت: رنج سني افراد تماس گرفته و يا مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره تلفني و يا حضوري سازمان بهزيستي کشور همواره بين 20 تا 30 سال و پس از آن 30 تا 40 سال بوده است و بيشتر اين افراد نيز متاهل بوده‌اند.