تسنيم/ ديگر فرقي نميکند در قلب پايتخت باشد يا در جنوبيترين نقطه کشور يعني اهواز؛ حالا ديگر مدارسي هستند که با گذشت ۱۵ روز از مهر همچنان معلم ندارند و کار به جايي رسيده که مدير يکي از مدارس ميگويد:شبها بابت نگراني از کلاسهاي بدون معلم مدرسه خواب ندارم!
ديگر فرقي نميکند در قلب پايتخت باشد يا در جنوبيترين نقطه کشور يعني اهواز؛ حالا ديگر برخي استانهاي کشور با گذشت 15 روز از مهر همچنان کلاسهاي درس بدون معلم را تجربه ميکنند.
هر چند که آموزشوپرورش در آستانه ورود به مهر از کمبود 108 هزار معلم خبر داده بود اما خُب اين را هم گفته بودند که طبق برنامهريزيها، هيچ کلاسي بدون معلم نخواهد ماند اما برنامهها آنگونه که روي کاغذ طراحي شده بود در ميدان عمل پيش نرفت و مهر آمد اما در دومين هفته آن، هنوز هم برخي مدارس در جستوجوي معلمند!
البته ريشه وضعيت امروز آموزشوپرورش را بايد در سياستهاي چند سال گذشته جستوجو کرد، همان سياستهايي که در مخالفت با استخدام معلم، برداشتن بار مدرسهداري از دوش دولت و محولکردن آن به بخش خصوصي نوشته شد و حالا ماحصل آن را در توسعه مدارس حمايتي در مراکز استانها ميتوان ديد و اتفاقاً به تازگي خريد آموزش از بخش خصوصي به عنوان يکي از اولويتهاي دولت به وزير جديد آموزشوپرورش ابلاغ شده است.
حالا زير سايه چنين سياستهايي و البته در ادامه سياستهاي اشتباه وزراي قبل که منجر به 6 پايه شدن دوره ابتدايي شد، مدارس به شدت با کمبود معلم مواجه هستند و کار به جايي رسيده است که مديران مدارس آستينها را بالا زده و براي پُر کردن کلاسهاي خالي از معلم در فضاي مجازي فراخوان ميدهند و به دوستان و آشنايان معلم خود ميسپارند که فردي را براي آنها پيدا کنند.
مديران مدارس در جستوجوي معلم
در همين رابطه مدير يکي از مدارس شهر تهران که تمايلي به انتشار اسم خود ندارد به خبرنگار تسنيم گفت: "مشکل کمبود معلم جدي است و براي درس فلسفه 6 ساعت کسر دارم که به دنبال معلم در بين دوستان و گروههاي مختلف بودم و سرانجام توانستم معلمي را پيدا کنم که از هفته آينده براي تدريس ميآيد البته کمبود معلم فقط مختص تهران نيست و متأسفانه يک مشکل در سطح کشور است.
اوضاع مدرسه ما که خوب است، برخي مدارس را در تهران سراغ دارم که 30 ساعت کمبود در هفته دارند؛ متأسفانه ريشه اين مشکل هم در نگاه مسئولان سازمان برنامه و بودجه است قطعا ميدانند که تا سالهاي آينده، بازنشستگي و کمبود معلم جديترين مشکل آموزشوپرورش است و بايد چارهاي براي آن انديشيد و مجوزهاي بيشتري را براي استخدام صادر کرد؛ الان که وضعيت خوب است در سالهاي آينده اوضاع از اين بدتر هم ميشود و بسياري از کلاسهاي درس خالي از معلم ميمانند."
عميقتر شدن "کمبود معلم" با سيل بازنشستگي معلمان و افزايش جمعيت دانشآموزان
مسئله "کمبود معلم" جديترين مشکل آموزشوپرورش
شبها بابت کلاسهاي بدون معلم مدرسه خواب ندارم
مدير يکي ديگر از مدارس پايتخت نيز که با نبود معلم ادبيات و عربي مواجه است، ميگويد: "کمبود معلم مشکلي است که تمام مسئولان وزارتخانه از آن مطلع هستند و متأسفانه چند سالي است که وضعيت اين چنين است و مديران مدارس بايد کمبودهاي احتمالي را رفع کنند، هماکنون تمام دغدغه من کلاسهاي خاليام شده است و شبها بابت نگراني از اين موضوع خواب آرام هم ندارم چرا که هماکنون چهار کلاس درسم بدون معلم است و 20 ساعت کمبود معلم دارم.
وقتي بازنشستهها هم ساعات حقالتدريس را نپذيرفتند
روز گذشته با دو دبير بازنشسته صحبت کردم و پذيرفتند که براي تدريس بيايند و درباره پرداخت حقالزحمه سؤال کردند، وقتي گفتم آموزشوپرورش بايد آن را پرداخت کند چرا که مدرسه بودجهاي ندارد که بخواهد حقالزحمه شما را بدهد، نپذيرفتند و علت آن را هم تأخيرهاي طولانيمدت در پرداخت حقالتدريسها عنوان کردند؛ قطعاً شما هم ميدانيد که از حقالتدريس سال گذشته فقط تا دي ماه پرداخت شده است همين مسئله باعث شده معلمان تمايلي به برداشتن ساعات حقالتدريس نداشته باشند و از طرح تمام وقت هم استقبال زيادي نکردند.
معلم عربي و فلسفه نداشتم و در تمام گروههايي که عضو بودم درخواست جذب معلم را بازنشر دادم و بألاخره توانستم براي اين دروس معلم پيدا کنم اما همچنان براي 4 کلاس درس معلم ادبيات ندارم، اجازه گرفتن نيروي آزاد را هم نداريم و فقط بايد از معلمان رسمي و بازنشسته استفاده کنيم."
معلم ورزش با پول خانوادهها؛ افرادي که پول ندهند فرزندشان اجازه حضور در زنگ ورزش را ندارد!
البته در برخي مدارس اوضاع از اين بدتر است و بازهم خانوادهها بايد بار کمبودهاي مدرسه را به دوش بکشند يعني پول بدهند تا مدرسه براي درسي که معلم ندارد، نيرو بياورد! و جالب اينکه تمام اين اتفاقات در شرايطي رخ ميدهد که مسئولان همچنان بر اصل 30 قانون اساسي تأکيد دارند و حتي وزير آموزشوپرورش هم اول مهر درباره دريافت کمکهاي اجباري مدارس از خانوادهها گفته بود " قطعا هيچ پرداخت اجباري نبايد باشد و اگر براي ثبت نام خانوادهها را در فشار قرار دهند با آن برخورد جدي خواهيم کرد اما خانوادهها در صورت توان اگر مشاهده ميکنند مدرسه به کمک نياز دارد، مشارکت کنند."
در همين باره يکي از والدين که فرزندش در دوره ابتدايي تحصيل ميکند به تسنيم گفت: مدرسه پسرم گفته است بايد 400 هزار تومان پول بدهيد تا براي درس ورزش معلم بياوريم و خانوادههايي که پول ندهند اجازه نميدهيم فرزندشان از زنگ ورزش استفاده کنند!
شرايط آموزشوپرورش حالا به گونهاي پيش ميرود که در کنار تمام مشکلات ريز و درشت اين وزارتخانه عريض و طويل، کمبود معلم به وضعيت قرمز رسيده است و حالا اوضاع بلبشويي نيز در حال شکلگيري است که در نبود نظارتهاي لازم مدارس ساز خود را ميزنند و حتي زنگ ورزش را هم با پول مرزبندي ميکنند.
کولر يا دستگاه فتوکپي مدرسه را بخريد تا دانشآموزتان را ثبتنام کنيم!
البته تمام روشهايي که با استفاده از آن ميشد اوضاع را مديريت کرد، به کار گرفته شده است از رساندن جمعيت کلاسهاي درس به بالاي 40 نفر تا به کار بردن روشهايي همچون خريد خدمت آموزشي، استفاده از انواع معلمان و ... حتي کار به جايي رسيده است، نيروهاي نهضتي که سالها قبل به آموزش بزرگسالان مشغول بودند به عنوان معلم وارد دوره ابتدايي شدهاند و وقتي که هدف فعلاً فقط خالي نماندن کلاسهاي درس از حضور معلم باشد، طبيعي است که اهميتي ندارد که کيفيت آموزش چگونه خواهد بود؟
محسن حاجيميرزايي وزير آموزشوپرورش هم درباره معضل کمبود نيروي انساني در آموزشوپرورش ميگويد: بسياري از مسائل امروز ما مزمن و 40 ساله است و حداقل 25 سال است در آموزشوپرورش درباره نيروي انساني صحبت ميشود و بنده که دو هفته بود به آموزشوپرورش آمدم با شروع مهر، 108 هزار معلم کم داشتيم؛ به دولت درباره کمبود نيروي انساني گزارش دادم، سيل بازنشستگي به شدت در حال افزايش و جمعيت دانشآموزان نيز رو به افزايش است و براي اين فاصله عميق بايد فکري کرد، اين بحران سال به سال عميقتر ميشود برهمين اساس مقرر شد سازمان اداري و استخدامي، برنامه و بودجه و آموزش و پرورش در جلسات مشترک وضعيت نيروي انساني،کاستيها و روند آينده آموزشوپرورش در اين حوزه را بسنجند؛ امسال وضعيت نيروي انساني نسبت به پارسال بيشتر و مشکل ما بدتر شده است و تعداد بيشتري نيرو نياز داريم.
به گزارش تسنيم، اينکه آموزشوپرورش در چه مسيري رو به حرکت است و چرا سياستگذاران کلان کشور به اين نتيجه رسيدهاند که کيفيت در آموزش وپرورش مقرون به صرفه نيست، پرسشي است که همچنان باقي ميماند اما بايد منتظر ماند و ديد نتايج جلسات مشترک سه نهاد تصميمگير "سازمان اداري و استخدامي، برنامهوبودجه و آموزشوپرورش" براي وضعيت نيروي انساني و کمبود معلم در آموزشوپرورش راه به جايي خواهد برد؟
بازار