تسنيم/ دانشآموزان استثنايي بهويژه ناشنوايان در برنامههاي آموزش تلويزيوني جايي ندارند با اين حال آموزش آنها فقط با همت معلمان در فضاي مجازي در جريان است.
آموزش دانشآموزان استثنايي در تعطيلات کرونايي مدارس هر چند با برخي مشکلات اما با تلاش معلمان در فضاي مجازي جريان دارد، اين دانشآموزان که به گروههاي مختلفي تقسيم ميشوند از گروه نابينايان، ناشنوايان، مشکلات جسمي تا معلوليتهاي ذهني، از آموزشهاي تلويزيوني محروم هستند.
شبکه آموزش و 4 سيما که دروس تلويزيوني دانشآموزان از طريق آنها ارائه ميشود، براي آموزش دانشآموزان ناشنوا برنامهاي ندارند در حاليکه پيش از اين قرار بود، زبان اشاره براي ناشنوايان در برنامههاي پخش تلويزيوني استفاده شود.
برخي معلمان هم ميگويند، دانشآموزان استثنايي در آموزشهاي تلويزيوني جايي ندارند از سوي ديگر آموزش مجازي آنها نيز با مشکلاتي همراه است، برخي دانشآموزان که از ميان خانوادههاي ضعيف هستند به ابزار هوشمند دسترسي ندارند و بايد در اين باره کل کشور را در نظر داشت.
دانشآموزان استثنايي در آموزش تلويزيوني مظلوم واقع شدند
در همين رابطه فاطمه رحماني يکي از معلمان مدارس استثنايي به تسنيم ميگويد: حدود 2 هزار نفر از دانش آموزان کمبينا و کم شنوا در قالب طرح تلفيقي در مدارس عادي تحصيل ميکنند اما در آموزش تلويزيوني مظلوم واقع شدهاند از سوي ديگر برخي دانشآموزان استثنايي نيز از ميان خانوادههاي کم برخوردار هستند و نميتوانند به تدريس مجازي دسترسي داشته باشند.
او اشاره ميکند که کلاس درس مدارس استثنايي با تعداد کمتري از دانشآموزان مثلاً 7 يا 8 نفر تشکيل ميشود چون هر دانشآموز برنامه آموزشي خاص خود را دارد و کار معلم بر اساس پيشرفتي است که هر فرد دارد بنابراين در فضاي مجازي آموزش اين گروه از دانش آموزان بسيار دشوار است چرا که آنها براي يادگيري به تمرين و تکرار فراوان نياز دارند.
اين معلم همچنين به تعطيلي مراکز اختلال يادگيري که معلمان براي ترميم يادگيري دانش آموزان استثنايي آنها را به اين مراکز ارجاع ميدادند اشاره ميکند.
غلامحسين سعيدي نژاد نيز مدير مدرسه استثنايي باغچه بان بهبهان است که در گفتوگو با تسنيم درباره آموزش مجازي دانشآموزان استثنايي ميگويد: دانشآموزان با نيازهاي ويژه در برنامههاي تلويزيوني شبکه آموزش محروم واقع شدهاند و آموزش آنها فقط با همت معلمان و از طريق فضاي مجازي در حال جريان است؛ استارت آموزش مجازي نيز از روزهاي اوليه تعطيلات زده شد چرا که ميدانستيم تعطيلات ادامه دارد و راهي جز آموزش دانشآموزان از طريق فضاي مجازي نيست.
ارتباط تلفني با دانشآموزاني که به فضاي مجازي دسترسي ندارند
او ميگويد که در ابتدا آموزش دانشآموزان فقط از طريق ارسال فايلهاي صوتي انجام ميشد و با گذشت زمان معلمان روشهاي ديگري را شناخته و به کار گرفتند از جمله تهيه فيلم و استفاده از نرمافزارهاي مختلف، هم اکنون وضعيت آموزش دانشآموزان در فضاي مجازي خيلي بهتر شده است البته تمام دانشآموزان به فضاي مجازي دسترسي ندارند از 137 دانشآموز مدرسه ما 100 نفر به فضاي مجازي دسترسي دارند و 37 نفر ساکن روستاها و مناطق محروم هستند که با آنها از طريق پيامک و تماس تلفني ارتباط برقرار ميکنيم يا از خانوادهها خواستيم، فضاي مجازي يکي از اقوام را معرفي کنند تا فيلمهاي آموزشي و تکاليف است در آنجا ارائه شود.
اين مدير مدرسه معتقد است که آموزش مجازي دانش آموزان استثنايي يک تفاوتي با ساير دانشآموزان دارند بدين شکل که ارتباط معلمان بيشتر با اوليا است تا آنها با بچهها کار کنند مخاطب اصلي ما اوليا هستند چون دانشآموزان با نيازهاي ويژه براي يادگيري به تکرار و تمرين بسياري نياز دارند.
همچنين سيد جواد حسيني؛ رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور معتقد است که با ورود متعهدانه همکاران آموزش و پرورش استثنايي در سطح ستاد، استان و مدرسه خوشبختانه در حوزه آموزشهاي مجازي پيشي گرفتهايم.
تشکيل 10 هزار گروه مجازي براي آموزش دانشآموزان استثنايي
حسيني با اشاره به دو مثلث، ستاد سازي، شبکه سازي و مشارکت آفريني و مثلث دوم يعني فناوري نوين و ديجيتالي، محتواهاي آموزشي و محتواهاي بهداشتي گفت: ايجاد بانک مجازي آموزش و محتواي آموزشي، راه اندازي شبکه جامع روشها و الگوهاي تدريس، ايجاد پايگاه مجازي و مدرسه مجازي در 7 استان، آموزش هاي والد محور از طريق مراکز مشاوره راهنمايي و 741 مرکز اختلالات يادگيري، 320 هزار ساعت آموزشمجازي و راهدور توسط 22 هزار معلم و تشکيل 10 هزار گروه مجازي آموزشي از دستاوردهاي اين ايام در آموزش و پرورش استثنايي است.
وي تصريح کرد: آموزش بهداشت و پيشگيري به 90 هزار نفر از اوليا، ارائه 25 هزار ساعت مشاوره تلفني به بيش از 4 هزار نفر و آموزش مسائل بهداشتي به بيش از 5 هزار نفر از رانندگان سرويسهاي مدارس از جمله فعاليتهاي بهداشتي انجام شده در استانها است.
رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور مطرح کرد: شبکه اجتماعي دانش آموزان در وزارت آموزش و پرورش راه اندازي شده است، آموزشهاي والد محور، ديجيتالي و خصوصا شبکه اجتماعي دانشآموزان (شاد) فرصت جديد آموزش است و در بستر شبکه اجتماعي دانشآموزان، آموزشهاي مجازي منظمتر و با کيفيتتر ارائه خواهد شد.
وي افزود: رصد فعاليتهاي آموزشي از مدرسه تا ستاد، تنوع بخشي به آموزش، گسترش عدالت آموزشي، گزارشگيري برخط و ارتقاي کيفي روشهاي آموزش در بستر آموزشهاي مجازي از جمله ويژگيهاي شبکه اجتماعي دانشآموزان است.
مدرسه مجازي دانشآموزان از 16 فروردين
حسيني با بيان اينکه بزودي شيوه نامه فعاليت شبکه شاد به استانها ارسال خواهد شد، اظهار کرد: از 16 فروردين فعاليتها در قالب مدرسه مجازي شاد قوت بيشتري خواهد گرفت.
رئيس سازمان آموزش وپرورش استثنايي کشور، در ادامه با بيان اينکه ايجاد نظام برنامهريزي جامع از اولويتهاي اين سازمان است، افزود: نظام جامع برنامه ريزي اساس کار مديريت در جامعه امروزي است و موجب ارتقاي کيفيت خواهد شد و بدون استقرار نظام جامع برنامهريزي امکان موفقيت وجود نخواهد داشت.
حسيني با اشاره به تدوين بستههاي تحولي در وزارت آموزش وپرورش گفت: بستههاي تحولي آموزش وپرورش استثنايي نيز تدوين شده است، که شامل مدرسه انطباقي، مداخله طلايي وبهنگام و نظام مشارکت محور است.
وي افزود: در اين بستههاي تحولي بر چرخشهاي تحول آفرين از روشهاي نظري به روشهاي کاربردي و مهارتي، جداسازي به فراگيرسازي، معلمان تک مهارتي به چند مهارتي و استفاده از ابزارها و فناوريهاي نوين به جاي فناوري هاي سنتي تاکيد شده است.
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور با تشريح مدرسه انطباقي گفت: بسته مدرسه انطباقي مشتمل بر 4 فعاليت الگوسازي مدرسه انطباقي دانش آموزان با اختلال طيف اتيسم، الگوسازي مدرسه انطباقي پذيرا ويژه دانشآموزان تلفيقي –فراگير، نهضت مشارکتي توان افزايي و راه اندازي و ايجاد سيستم راديويي FM است.
بازار