نماد آخرین خبر

مدیرکل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای: «هنرستان‌ها» کانون جهش تولید در کشورند

منبع
فارس
بروزرسانی
مدیرکل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای: «هنرستان‌ها» کانون جهش تولید در کشورند

فارس/ مديرکل آموزش‌هاي فني‌وحرفه‌اي و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه معتقدم «هنرستان‌ها» کانون جهش توليد در کشورند، گفت: هنرستاني‌ها در ايام کرونا بيش از 3.5 ميليون ماسک و همچنين مواد ضدعفوني کننده و لباس پرستاري توليد کردند.

از اصلي‌ترين اهداف آموزش‌هاي فني‌وحرفه‌اي و کاردانش، ايجاد زمينه مناسب براي هدايت دانش‌آموزان به سمت اشتغال و آموزش مهارت‌هاي مورد نياز بازار کار است؛ تربيت و آموزش  نيروي‌هاي جوان و مستعدي که مي‌بايد موتور محرکه اقتصاد و صنعت باشند و در آينده در فعاليت‌هاي صنعتي و بازار کار مشغول شوند؛ تطابق هر چه بيشتر اين آموزش‌ها با نيازهاي بازار کار شاخص مهم موفقيت در هنرستان‌هاي فني‌وحرفه‌اي و کاردانش تحت پوشش است.

آموزش و تربيت فني‌وحرفه‌اي با کيفيت، کارا و اثربخش، يکي از گزينه­ هاي اصلي براي تربيت نيروي کار ماهر است که با توجه به شرايط فرهنگي، آموزشي و اجتماعي کشور، کسب شايستگي­‌ها و ايجاد صلاحيت­‌هاي نيروي کار براي ورود به حرف و مشاغل سطوح ابتدايي و مياني را امکان‌­پذير خواهد کرد؛ آموزش­‌هايي که دقيقاً پاسخگوي نيازهاي اشتغال و منطبق بر تغييرات فناوري است، آموزش­‌هاي فني‌و‌حرفه‌اي و کاردانش است و از اين رو به منزله اهرم توسعه در تمام برنامه‌هاي توسعه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي است.



* اهميت و سهم توسعه آموزش‌هاي مهارتي در نامه وزير

در راستاي اهميت و سهم توسعه آموزش‌هاي فني، حرفه‌اي و مهارتي، مخصوصاً آموزش‌هاي هنرستاني در تحقق سياست‌هاي کلان اشتغال و اقتصاد مقاومتي و عملياتي کردن شعار جهش توليد، محسن حاجي ميرزايي وزير آموزش و پرورش مرداد امسال طي نامه‌اي به وزير کشور خواستار «نقش محوري شوراها با مشارکت دستگاه‌ها و سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي و بخش‌هاي خصوصي و همچنين ظرفيت سازمان‌هاي وابسته به وزارت کشور در توسعه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و کاردانش» شد.

در بخش‌هايي از اين نامه آمده است: «با توجه به اينکه سهم آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و کاردانش در حال حاضر 35.2 درصد است و تا شاخص هدف برنامه ششم توسعه 14.98 درصد فاصله دارد، ضروري است که تمام ظرفيت‌ها و امکانات استاني براي توسعه اين آموزش‌ها بسيج گردد، در نتيجه شوراها مخصوصاً شوراي آموزش‌وپرورش استان‌ها مي‌توانند نقش محوري در توسعه اين آموزش‌ها با مشارکت همه‌جانبه دستگاه‌ها و سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي و بخش خصوصي، سازمان‌ها و نهادهاي وابسته به وزارت کشور از جمله سازمان فرهنگي و هنري، دهياري‌ها و شهرداري‌ها در محورهاي ارتقاي جايگاه و منزلت آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و کاردانش، ترسيم کار راهه تحصيلي و شغلي رشته‌هاي فني و حرفه‌اي و کاردانش در فرايند هدايت تحصيلي دانش آموزان، اولويت‌بخشي به ساخت و تجهيز هنرستان و کارگاه‌هاي رشته، ارتقاي همکاري در خصوص برون‌سپاري و توسعه مشارکت در اجراي آموزش‌هاي مهارتي، فراهم‌سازي بستر اجراي کارآموزي و کارورزي هنرجويان در محيط واقعي کار، ترويج و توسعه کارآفريني و حمايت از کسب‌وکارهاي هنرجويان و فارغ‌التحصيلان هنرستاني و ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد براي فارغ‌التحصيلان را در اولويت دستور کار خود قرار دهند تا با مداخله مؤثر و مفيد دستگاه‌هاي اجرايي و بخش خصوصي شاهد جهش فراواني در افزايش سهم آموزش‌هاي مهارتي در کشور باشيم».



* 50 درصد دانش‌آموزان بايد در هنرستان‌ها تحصيل کنند
سيد مصطفي آذرکيش، مديرکل آموزش‌هاي فني‌وحرفه‌اي و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در اين خصوص اظهار کرد: استانداران، بخشداران و فرمانداران، در سراسر کشور، رؤساي شوراي آموزش و پرورش استان، منطقه و ناحيه هستند، پس نقش آنها در توسعه آموزش‌هاي مهارتي نقش خيلي ويژه‌اي است؛ از يک طرف، با توجه به اهميت و سهم توسعه آموزش‌هاي فني‌وحرفه‌اي و کاردانش در تحقق سياست‌هاي کلان اشتغال و اقتصاد مقاومتي و عملياتي کردن شعار جهش توليد و از يک طرف هم با استناد به تکاليف قانوني وزارت آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه که همان جدول 12 ماده 66 قانون برنامه است که 50 درصد از دانش‌آموزان بايد در هنرستان‌ها تحصيل کنند، بايد يک اراده ملي تشکيل شود تا بتوانيم شاخص عدد برنامه ششم توسعه را به عدد تعيين تکليف شده در قانون نزديک کنيم. 

وي با بيان اينکه ضرورت دارد همه امکانات براي اين آموزش‌ها بسيج شوند، افزود: در هر حال دستگاه‌هاي اجرايي در استان‌ها و بخش خصوصي زيرنظر استانداري‌ها هستند و جايگاه و اهميت شوراهاي آموزش و پرورش، يک جايگاه ويژه‌اي است يعني شوراها بلأخص شوراهاي آموزش و پرورش نقش محوري در توسعه اين آموزش‌ها با مشارکت همه جانبه دستگاه‌ها و سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي و بخش خصوصي، نهادهاي وابسته به آن دارند.

آذرکيش ادامه داد: اعتقاد ما بر اين است که اگر قرار هست افزايش در سهم آموزش‌هاي مهارتي را داشته باشيم در کنارش بايد افزايش در سهم نگاه خانواده‌ها، منابع کشور براي تجهيز هنرستان‌ها، تأمين نيروي انساني و سهم قوانين را داشته باشيم يعني همه افزايش‌ها باعث مي‌شود شاهد حضور بهتر دانش‌آموزان‌ باشيم.

وي به نامه وزير آموزش و پرورش و به وزير کشور اشاره کرد و افزود: در اين نامه چند بند مطرح شده است که اولين آن، ارتقاي جايگاه و منزلت اين آموزش‌هاست و بايد بسترهاي فرهنگي براي اينکه دانش‌آموزان با افتخار وارد هنرستان‌ها شوند، ايجاد شود؛ اولويت بخشي به ساخت و تجهيز و هنرستان‌ها و کارگاه‌هاي رشته‌ها نيز درخواست شد که مي‌تواند برنامه‌ريزي شود.

* توليد بيش از 3.5 ميليون ماسک توسط هنرستاني‌ها
مديرکل آموزش‌هاي فني‌وحرفه‌اي و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: ايجاد فرصت هاي شغلي جديد براي فارغ‌التحصيلان هنرستاني، ترويج و توسعه کارآفريني و حمايت از کسب و کار فارغ‌التحصليان و هنرجويان هنرستاني، فراهم سازي بستر اجراي کارآموزي و کارورزي هنرجويان در محيط واقعي کار و ارتقاي همکاري در خصوص برون سپاري در اجراي آموزش‌هاي مهارتي از موارد ديگري است که در آن نامه تأکيد شده است.

وي تصريح کرد: با توجه به اينکه در حال حاضر فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان است، اين موضوع در اولويت درخواست شوراها و سازمان هاي وابسته است که وزارت کشور به تمام استانداران سراسر کشور ارسال کرده است؛ در انتهاي نامه آمده است که به تمام واحدهاي ذي‌ربط ابلاغ و اجرايي کردن موضوع تا حصول نتيجه مطلوب به صورت مستمر در سطح استان مورد پيگري قرار گيرد. 

آذرکيش گفت: اعتقاد ما بر اين است که هنرستان‌ها کانون جهش توليد در کشور هستند و اين چند سال که مقام معظم رهبري، عناوين سال را عناوين اقتصادي به نوعي انتخاب فرمودند، هم در راستاي تقويت توليد داخلي و هم در راستاي کاهش نرخ بيکاري است و در همين راستا هنرستان‌ها در سال جاري که سال جهش توليد هست از نظر ما کانون جهش توليد هستند.

وي افزود: هنرستان‌ها در هر حال اين قابليت دارند که با تربيت نيروي کار ماهر و استادکار بتوانند در فرايند توليد نقش بيشتري را داشته باشند. کمااينکه در شرايط اضطرار و بحران شاهد نقش آفريني هنرستان ها بوديم؛ به عنوان مثال در همين ايام کرونا بيش از 3.5 ميليون ماسک يا مواد ضدعفوني کننده و لباس پرستاري توليد کردند که يک بخشي از توانايي و قابليت‌هاست. 



* محرک آموزش‌هاي فني‌و حرفه‌اي و کاردانش، اقتصاد است
آذرکيش اظهار کرد: در اکثر کشورهاي موفق، آموزش‌هاي هنرستاني را با درصدهاي بالايي درحال پيگيري هستند و در کشور ما هم ما قوانين و تکاليفي داريم؛ به عنوان مثال در سند تحول آموزش و پرورش به اين آموزش‌ها تأکيد دارد يا اينکه در زير نظام برنامه درسي شاهد آن هستيم.

وي با تأکيد بر اينکه استفاده از تمام ظرفيت‌هاي کشور براي توسعه آموزش‌هاي فني‌وحرفه‌اي و کاردانش يک ضرورت اجتناب ناپذير است، گفت: نياز داريم شاهد مشارکت عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان آموزش‌ها در کشور باشيم، به خصوص که بنگاه‌هاي اقتصادي و همچنين بخش خصوصي مي توانند بسيار موثر باشند. 

مديرکل آموزش‌هاي فني‌وحرفه‌اي و کاردانش وزارت آموزش و پرورش تصريح کرد: محرک آموزش‌هاي فني‌و حرفه‌اي و کاردانش، اقتصاد است و نظام اقتصادي ما مي‌تواند با اصلاحاتي که در آن صورت مي‌گيرد و به ويژه در قوانين با ايجاد مشوق‌هاي بيروني به خصوص بنگاه‌هاي اقتصادي و بخش خصوصي، اين تقويب را تسريع کند.

وي ادامه داد: اعتباراتي که براي هنرستان‌ها مي‌شود، يک نوع سرمايه‌گذاري براي آموزش هاست؛ سرمايه گذاري شرط اول اشتغال است و بايد اين را توسعه دهيم و در کل دنيا، همه نظام‌هاي آموزشي نياز دارند که دائما به‌روز شوند و اين به‌روز شدن قطعا با همکاري عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان آموزش مشترکا خواهد بود و قطعا تقويت توليد داخلي و کاهش نرخ بيکاري جزو اولويت هاي اصلي کشور است و ما هم در برنامه هايمان لحاظ کرديم. 

به گزارش فارس، توجه به آموزش‌هاي فني‌وحرفه‌اي و کاردانش از جمله موضوعاتي است که در دستگاه تعليم و تربيت بايد مورد توجه جدي باشد و از سوي ديگر ساير نهادها و سازمان‌ها را به همکاري مي‌طلبد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar