برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

زمان توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها مشخص شد

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
زمان توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها مشخص شد

آخرين خبر/ مدير کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره توزيع واکسن آنفلوآنزا گفت: واکسن آنفلوانزا با برندهاي معتبر اروپايي از اواخر شهريور ماه در داروخانه‌ها توزيع مي‌شود.

به گزارش ايرنا، حيدر محمدي روز شنبه در اين باره افزود: واکسن آنفلوآنزا بيش از هر سال و حدود ۱۰ تا ۱۲ ميليون دوز از برندهاي معروف از جمله هلندي و فرانسوي خريداري شده و از اواخر تابستان در داروخانه ها توزيع مي شود.

وي ادامه داد: براي توزيع اين واکسن ها به مردم فعلا قرار بر اين است که با کد ملي باشد و به هر کد ملي يک واکسن فروخته شود، نيازي به نام نويسي نيست و مردم با مراجعه به داروخانه و ارائه کارت ملي و پس از ثبت کد ملي آنها در سيستم، مي توانند واکسن آنفلوآنزا را دريافت کنند البته به شرط اينکه اين تصميم تغييري نکند.

مدير کل دارو سازمان غذا و دارو گفت: توصيه وزارت بهداشت اين است که فقط گروههاي پر خطر يعني افرادي که به علت شغل خود بيشتر با بيماران سر و کار دارند، زنان باردار و افرادي که بيماري زمينه اي دارند و سالمندان واکسن آنفلوآنزا بزنند و بقيه مردم نيازي به تزريق واکسن آنفلوآنزا ندارند البته حدود ۲.۵ ميليون دوز از واکسن آنفلوآنزاي وارداتي براي توزيع در بيمارستانها و مراکز بهداشتي درماني در اختيار معاونت بهداشتي وزارت بهداشت قرار مي گيرد.

محمدرضا شانه ساز، رئيس سازمان غذا و دارو نيز پيش از اين اعلام کرده بود: با توجه به اينکه امسال اکثر مردم به علت اپيدمي کرونا ماسک مي زنند و دست هاي خود را مرتب مي شويند و حتي با الکل ضدعفوني مي کنند، پيش بيني اين است که شيوع آنفلوآنزا کمتر از سالهاي گذشته باشد، با اين حال امسال ۴ تا ۵ برابر سالهاي گذشته واکسن آنفلوآنزا وارد مي شود.

انتقاد از ساز و کار نامشخص توزيع واکسن آنفلوآنزا 
به گزارش فارس، حميد خيري، عضو هيأت مديره انجمن داروسازان ايران اظهار داشت: توزيع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه هاي منتخب، کار درستي نيست و ما موافق آن نيستيم؛ چرا که مردم نسبت به داروخانه‌هاي محلي خودشان، بدبين مي‌شوند و اين براي حيثيت شغلي داروسازان، آسيب زاست.

وي با بيان اينکه توزيع بايد به صورت چرخشي باشد و شامل همه داروخانه‌ها در يک سيکل زماني شود، افزود: اينکه برخي داروخانه‌ها به عنوان داروخانه منتخب معرفي شوند سبب ايجاد رقابت ناسالم ميان داروخانه‌ها مي‌شود و اين با ذات فعاليت‌هاي سلامت محور مغاير است.

عضو هيأت مديره انجمن داروسازان ايران  متذکر شد: به نظر مي‌رسد که مسولين مي‌خواهند کمبود واکسن آنفلوآنرا را به اين صورت مديريت کنند ولي واقعيت اين است که اين روش، عوارض و تبعات منفي بدنبال دارد و بايد از شيوه چرخشي ميان همه داروخانه‌ها استفاده کنند.

خيري در خصوص توزيع واکسن با کارت ملي، گفت: بايد بگويم که موضوع در انجمن داروسازان بررسي شده و ما موافق چنين شيوه‌اي نيستيم؛ چرا که سازوکار آن فراهم نيست؛ ضمن اينکه موجب ايجاد صف و هيجان بازار مي‌شود.

وي ابراز داشت: به طور کلي بايد بگويم که سازوکار توزيع واکسن آنفلوآنزا بايد عادلانه باشد و اين عدالت بايد در حق همه ذينفعان اعم از مردم، داروخانه‌ها و ساير حلقه‌هاي زنجيره توزيع رعايت شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar