برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

برترین شهر هوشمند جهان در مقابله با کرونا معرفی شد

منبع
ايران
بروزرسانی
برترین شهر هوشمند جهان در مقابله با کرونا معرفی شد

ايران/ يک کشور آسيايي يعني سنگاپور براي دومين سال پياپي در صدر فهرست برترين شهرهاي هوشمند جهان قرار گرفت که البته اين رتبه را به‌دليل تلاش‌هاي محوري و همه جانبه براي استفاده از تکنولوژي‌هاي نوين به منظور مقابله با کوويد 19 و محافظت از شهروندانش در برابر پاندمي کرونا کسب کرده است.

امسال نيز گزارش شاخص شهرهاي هوشمند (IMD-SUTD Smart City Index) با همکاري بين مؤسسه توسعه IMD و دانشگاه تکنولوژي و طراحي سنگاپور (SUTD) ارائه شد.اين گزارش، smart city را به‌عنوان شهري تعريف مي‌کند که در آن، براي افزايش و توسعه شهر و حذف معايب و کمتر کردن چالش‌هاي شهرنشيني براي شهروندان از تکنولوژي بيشترين استفاده مي‌شود. در سال 2020 ميلادي 109 شهر جهان از نظر شاخص‌هاي شهر هوشمند مورد بررسي قرار گرفتند که 7شهر بيشتر از سال قبل، بر اساس اطلاعات و داده‌هاي اقتصادي و تکنولوژيکي و همچنين درک شهروندان از هوشمند بودن شهرهايشان در اين بررسي‌ها حضور داشتند.

در گزارش امسال آمده است: سنگاپور براي دومين سال پياپي در شاخص شهرهاي هوشمند جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده و شهر هلسينکي، پايتخت و بزرگترين شهر فنلاند با 6رتبه صعود، امسال در جايگاه دوم اين فهرست جاي گرفته است که پيشرفت چشمگيري محسوب مي‌شود. طبق اين گزارش، زوريخ به‌عنوان سومين شهر هوشمند برتر جهان شناخته شده است. اوکلند پرجمعيت‌ترين شهر نيوزيلند و اسلو بزرگترين شهر و پايتخت نروژ هم به جمع 5شهر هوشمند برتر جهان وارد شده‌اند و به ترتيب در جايگاه‌هاي چهارم و پنجم اين فهرست جاي گرفته‌اند. کپنهاگ، ژنو، تايپه، آمستردام و نيويورک هم در در رتبه‌هاي ششم تا دهم قرار گرفته‌اند.
گفتني است درگزارش سال گذشته، شهرهاي هوشمند برتر جهان به ترتيب سنگاپور، زوريخ، اسلو، ژنو، کپنهاگ، اوکلند، تايپه، هلسينکي، بيلبائو در شمال اسپانيا و دوسلدورف بودند.
يک تحقيق مشترک
اما براي اندازه‌گيري شاخص‌هاي شهر هوشمند در پروژه مشترک IMD-SUTD چه روندي طي شده و چه موضوعاتي مورد بررسي قرار گرفته است؟ براي ارزيابي ميزان هوشمند بودن شهرها در اين تحقيق کاملاً علمي، در هر شهر 120شهروند در آوريل و ماه مه 2020 مورد سنجش قرار گرفتند. اين افراد به سؤالاتي درباره مفاد و قوانين مربوط به فناوري در اين شهرها و همچنين 5موضوع کليدي ازجمله سلامت و امنيت، حمل و نقل، فرصت‌ها و حکمراني و نيز نحوه فعاليت شهروندان در اين شهرهاي هوشمند پاسخ دادند. البته فقط پاسخ اين افراد زمينه انتخاب شهرهاي هوشمند جهان را فراهم نکرده بلکه نمره نهايي براي هر شهر براساس داده‌ها و برداشت‌ها و تحقيقات در دوسال گذشته در نظر گرفته شده است.

همچنين در اين گزارش آمده است: ادراک شهروندان و توقع آنان از مفهوم شهر هوشمند در مناطق مختلف با هم متفاوت بوده است به‌عنوان مثال اگر دسترسي به واي فاي رايگان در شهري همچون مدئين، دومين شهر بزرگ کلمبيا، اين شهر را امسال 19 پله در شاخص شهرهاي هوشمند ارتقا داد و بر کيفيت شهروندان تأثيري شگفت داشت اما در شهر پيشرفته و هوشمندي همچون زوريخ چنين شاخصي تأثير چنداني در افزايش ميزان رضايتمندي شهروندان يا افزايش کيفيت زندگي خود بابت اين موضوع نداشته‌اند.
البته بايد يادآور شد که امسال به طور ويژه چگونگي و ميزان استفاده از تکنولوژي براي مبارزه و مقابله با شيوع کوويد 19 به‌عنوان يک نشانگر اصلي، مورد توجه قرار گرفت و در نهايت سنگاپور به‌دليل توانمندي‌ها و تلاش‌هايش در اين زمينه رتبه برتر را به خود اختصاص داد.
«برونو لانوين» دبير IMD گفت: طبق گزارش مؤسسه همکاري و توسعه اقتصادي OECD، ديجيتال‌سازي نقشي اساسي در پاسخ‌هاي سريع و اضطراري به کوويد 19 ايفا کرده و بسياري از شهرها را به طور پيوسته و ماندگار، به سمت استفاده سيستماتيک از ابزار شهر هوشمند سوق داده است.

وي اضافه کرد: پاندمي کرونا شکاف و نابرابري‌هاي تکنولوژيک بين شهرهاي مختلف در کشورهاي گوناگون جهان را نشان داد به همين دليل هم دولت‌هاي جهان بايد توجه بيشتري به ارتباط پايدار و هوشمند شدن شهرهاي خود داشته باشند. البته هنوز خيلي زود است که از کوويد 19 درس‌هاي نهايي را بگيريم با اين حال آنچه مسلم است اينکه ما در يک مقطع حساس قرار داريم و بحران سلامت هنوز بسيار با ما درگير است، درعين حال بحران اقتصادي و اجتماعي هم به‌دنبال شيوع کرونا وجود دارد.
لانوين افزود: گزارش امسال به ما يادآور مي‌شود که شهرها بايد بتوانند تکنولوژي، رهبري و مديريت و يک فرهنگ قوي از زندگي مسالمت‌آميز و تعاملي را با يکديگر پيوند دهند. تنها در چنين شرايطي است که از بدترين آثار مخرب و منفي چنين بحران‌هايي مي‌توان عبور کرد.
وي دراين گزارش همچنين اشاره‌اي به ارتباط بين شهرهاي هوشمندتر و مديريت بهتر کرونا داشته و يادآور شده است: امروزه شهرها رويکردهاي متفاتي نسبت به فناوري نشان مي‌دهند ومديريت پاندمي کرونا به موضوع اصلي سياستگذاري‌ها در شهرها تبديل شده است. «آرتور بريس»دبير مرکز IMD World Competitiveness نيز در اين گزارش آورده است: شهرهايي با تکنولوژي بالاتر در جهان موفق به مديريت بهتر کرونا و ممانعت از شيوع گسترده آن شده‌اند.
توانمندي‌هاي سنگاپور هوشمند
اما سنگاپور چه تلاش‌هايي در بحران کرونا داشته که به‌عنوان برترين شهر هوشمند جهان شناخته شده است؟ سنگاپور در ادامه تلاش‌هايش براي عادي شدن شهر و بازگشت به حالت قبل از کرونا، فناوري‌هاي پوشيدني رديابي تماس به منظور رصد کوويد 19 رونمايي و آن را در بين تمام شهروندان خود توزيع کرده است.(Token)توکن با نام TraceTogetherکه با بلوتوث کار مي‌کند و همچنين اپليکيشن TraceTogether، رايگان به دست همه شهروندان سنگاپور رسيده و زمينه ساز سلامت بهتر شهروندان شده است.

ازسوي ديگر با کمک اين فناوري حالا ديگر شهر براي اجتماعات تا 250نفر در هفته‌هاي آينده آماده مي‌شود که اين، خبر خوشي براي مردم سنگاپور به شمار مي‌رود. درواقع استفاده شهروندان از اپليکيشن يا توکن‌هاي TraceTogether بويژه در مناطقي با ريسک بالاتر يا زمان حضور در فعاليت‌هاي جمعي و مکان‌هاي نسبتاً شلوغ‌تر همچون هتل‌ها، مراسم عروسي، سوپرمارکت‌ها، مدارس، مؤسسات آموزشي، آرايشگاه‌ها اجباري است تا مراحل ارزيابي ديجيتال سلامت شهروندان تسهيل و تسريع شود.

شهروندان سنگاپور همچنين از سرويس ويژه‌اي به‌نام Self-Check و نيز پيامک دسترسي دارند تا به‌عنوان مثال اگر در محلي حضور داشته‌اند که در نزديکي آنها موارد ابتلا به کرونا گزارش شده به آنها هشدار داده شود که خود را قرنطينه کنند و به محض مشاهده علائم بيماري، به‌صورت آنلاين با پزشک مجازي خود تماس بگيرند.

گفتني است در مدت دو هفته، اپليکيشن TraceTogether بيش از 2.4ميليون بار دانلود شده که اين موضوع نشان مي‌دهد حدود 40درصد از جمعيت سنگاپور اين اپ را نصب کرده‌اند. در ماه ژوئن 10هزار نمونه بلوتوثي TraceTogether (توکن) نيز در بين سالمندان اين شهر توزيع شده که توانايي استفاده از اپليکيشن‌ها را ندارند. البته ازآنجا که برخي نگران لو رفتن اطلاعات شخصي افراد بويژه سالمندان با اين ردياب‌هاي سلامت بلوتوثي بودند، اعلام شد که اين ردياب‌هاي سلامت فاقد تراشه‌هاي GPS هستند و اتصال به اينترنت هم ندارند.

اطلاعات و داده‌ها در مراکز سلامت مورد بررسي قرار مي‌گيرند پس هيچ نگراني بابت امنيت سايبري شهروندان سالمند وجود ندارد. ازآنجا که کودکان و برخي افراد فقيرتر به تلفن‌هاي هوشمند دسترسي ندارند و نمي‌توانند اپليکيشن ردياب سلامت کرونا را دانلود کنند، عملاً اين توکن‌ها مي‌توانند کمک شايان توجهي به کاهش شيوع کرونا کنند. باتري اين دستگاه‌هاي کوچک تا 6 ماه کارآيي دارد و نيازي به شارژ آنها نيست. اطلاعات هم تا 25روز قابليت ذخيره دارد و پس از آن پاک مي‌شود تا اطلاعات جديد جايگزين شود. تنها در صورت مثبت شدن تست کروناي فرد اين اطلاعات توسط افراد ذيصلاح مورد بررسي قرار مي‌گيرد تا دامنه جابه جايي فرد در دو هفته گذشته مشخص شده و به افرادي که احتمالاً در معرض اين بيماري هستند هشدار داده شود.

همچنين در سنگاپور روبات‌هاي چهارپا به کار گرفته شده‌اند تا مردم را به رعايت فاصله اجتماعي بيشتر ترغيب کنند. اين روبات‌هاي چهارپا که مجهز به دوربين‌هايي متعدد هستند در پارک‌ها، باغ‌ها و طبيعت و مراکز تفريحي سنگاپور حضور دارند و به محض مشاهده تجمع بازديدکنندگان از مراکز تفريحي، پارک‌ها و... به آنها هشدار مي‌دهند که فاصله اجتماعي را رعايت کنند. شهردار سنگاپور معتقد است همه اين ابزارهاي ديجيتال براي حمايت از توسعه اقتصاد کشور در شرايط کرونا ضروري است و با توجه به موفقيت اين شهر در مهار کرونا، سنگاپور ازماه اکتبر (مهرماه جاري) به نمايشگاه‌هاي نسبتاً بزرگتر و کنفرانس‌ها تا سقف 250 شرکت کننده اجازه برگزاري خواهد داد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar