نماد آخرین خبر

بی‌واسطه با راننده‌ای که با پراید قهرمان کشور شد

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
بی‌واسطه با راننده‌ای که با پراید قهرمان کشور شد
خبرآنلاين/ با محمد مهري قهرمان اتومبيلراني ايران درباره وضعيت اين رشته و مشکلات آن صحبت کرديم. ورزش اتومبيلراني در ايران همچنان مهجور مانده است. ورزشي که هوادار و بيننده زيادي در سراسر جهان دارد اما در ايران هنوز پيست استاندارد در حد مسابقات جهاني وجود ندارد. به سراغ محمد مهري قهرمان اتومبيلراني ايران رفتيم و از او درباره اين رشته صحبت کرديم که در ادامه مي خوانيد: *ابتدا مي‌خواستيم درباره شرايطتان بدانيم و در مورد کارهايي که انجام مي‌دهيد و برنامه‌هاي آينده کمي توضيح دهيد. من 41 ساله هستم و تقريبا 23 سال است که در رشته اتومبيلراني به صورت حرفه‌اي فعاليت دارم. از استان خراسان رضوي در مسابقات شرکت مي‌کنم ولي در مسابقات کشوري در استاديوم آزادي که زير نظر فدراسيون انجام مي‌شود، شرکت مي‌کنيم. *در چه رشته‌اي مسابقه مي‌دهيد؟ در رشته سرعت هستم که مسابقات ما در پيست آزادي برگزار مي‌شد. *چه عناويني کسب کرده‌ايد؟ سال 97 توانستيم قهرمان‌سال شويم که اين عنوان به اين معني است که در طول يک سال شما بايد در 6 راند شرکت کنيد و در اين راندها بيشترين امتياز را بگيريد و با رقبا مقايسه مي‌شود و هر رتبه امتياز خود را دارد و اين امتيازات مقايسه مي‌شود و قهرمان‌سالي را به کسي مي‌دهند که بالاترين امتياز را دارد و بيشترين سکو را گرفته و ما در سال 97 در قسمت پرايد جي‌تي اول شديم. *خودروهايتان پرايد است؟ آن کلاب به صورت اختصاصي پرايد است با موتور جي‌تي که تغييراتي روي آن انجام شده است. اين‌ها همه زير نظر فدراسيون است و کميته فني فدراسيون اين‌ها را تعريف مي‌کند. در سال 98 هم در کلاس 2000 جي‌تي يعني حجم ماشين 2000 سي‌سي و موتور جي‌تي که در آن سال با خودرو هوندا سيويک باز هم قهرمان‌سال شدم. *اين مقام‌ها تيمي است يا به صورت فردي؟ انفرادي است. کلا شرکت کردن در اتومبيلراني تيمي است ولي مقام و امتيازات فردي است. در کل ورزش انفرادي به حساب مي‌آيد. *درباره هزينه‌هايتان بگوييد که چگونه تامين مي‌شود؟ اسپانسري داريد؟ متاسفانه در تمام دنيا اين رشته با اسپانسر جلو مي‌رود و شما با شرکت‌هايي مثل فراري، مک‌لارن، ردبول و... کار مي‌کنيد و در کل اسپانسرها و شرکت‌هاي سازنده خودرو مسابقات را هدايت مي‌کنند و اين در تمام دنيا تعريف شده است ولي در ايران چون خودروساز خيلي قوي نيست، شرکت‌ها قوي نيستند و معضلات مالي خودشان را دارند، اگر از حوزه خودرو هم خارج شويم و وارد بحث تبليغات شويم چون ورزشي است که در ايران خيلي شناخته‌شده نيست، اسپانسر خاصي معرفي نشده و اسپانسر نداريم. در حالي که در دنيا در پيست اينديانا پليس مسابقات ناسکار تماشاگر کنار زمين است و اگر سرچ کنيد از 210 تا 300 هزار نفر حضور دارند ولي در بزرگترين ورزشگاه فوتبال بعيد است تماشاگر بيش از 120 هزار نفر حضور داشته باشد. اين رشته در دنيا شناخته شده است و همه به اتومبيل احترام مي‌گذارند چون به نوعي عضوي از خانواده است، شما صبح با آن سر کار مي‌رويد، شب به خانه برمي‌گرديد و با خانواده سوار مي‌شويد و اگر يک روز خراب شود ممکن است کار شما بماند. در ايران روي آن کار نشده که علتش اين است که اطلاعات وجود ندارد و همين مي‌شود که رتبه ما در تصادفات انقدر بالاست. طرف مي‌خواهد يک ماشين بخرد ولي تخصصي ندارد، مثلا نمي‌خواهد از شهر خارج شود ولي ماشين شاسي‌بلند خريده است که فقط به خاطر چشم و هم‌چشمي است و نمي‌داند که اين ماشين ممکن است از نظر هندلينگ ضعيف باشد و در سرعت‌هاي بالا تعادل خوبي نداشته باشد که همين آمار تصادفات را بالا مي‌برد. در حوزه خودرو بايد تلاش کنيم که اطلاعات بيشتري به مردم بدهيم. *شما کاري کرده‌ايد که اين آموزش‌ها انجام شود؟ ما يک سري کلاس آموزشي در سطح استان خودمان داريم که امسال ورود به آن را رايگان گذاشتيم که همان اول نياز نباشد فرد مبلغي بدهد. البته در کل اتومبيلراني ورزشي است که نياز به پول دارد و طرف اگر پول نداشته باشد شايد وارد اين رشته نشود ولي ما جمعه صبح در ثامن فعاليت داريم و از ساعت 10-11 اعلام کرده‌ايم که هر فردي مي‌تواند با ماشين شخصيي خود به آنجا بيايد و تست کند و با قهرمانان و مربياني ما کار کند و حداقل يک نوع آموزش از نوع نشستن، گرفتن فرمان، نوع ترمز زدن و گاز دادن پيدا کند. اگر علاقه داشت اين ورزش را ادامه دهد، اگر نه حداقل يک آموزش براي ايمني خود ديده است. اين کاري است که آغاز کرده‌ايم و در ادامه هم قصد داريم کلاس زير نظر فدراسيون و با مدرک مربيگري و رزومه مشخص برگزار کنيم. *برنامه‌تان براي کار ورزشي خودتان چيست؟ ما در سال جديد تيمي داريم که خانم صديق که ايشان را مي‌شناسيد هم عضو آن هستند و در کلاس تيم پرايد بي‌پي در آن مقام داريم و همين‌طور پرايد جي‌تي که خانم صديق هم حضور دارند و در آن هم داراي مقام هستيم و همين‌طور در 2000 جي‌تي که قهرمان‌سال شده بوديم و در سال جديد هم پس از کرونا کلاس‌هاي جديدتر و بالاتر با تکنولوژي‌هاي جديدتر سعي مي‌کنيم سکوهاي بيشتري براي ما شود. ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره