برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

آزمایش بین‌المللی برای اثبات «عقل سالم در بدن سالم»

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
آزمایش بین‌المللی برای اثبات «عقل سالم در بدن سالم»

آخرین خبر/ آیا ورزش روی عملکرد ذهنی ما اثر می‌گذارد؟ آیا فعالیت بدنی، باعث بهبود فعالیت ذهنی می‌شود؟ آیا سلامت جسم باعث می‌شود ما ادراک بهتری از جهان و پدیده‌هایش داشته باشیم؟ این سئوالات مبنای یکی از معروف‌ترین آزمایش‌های علمی اخیر بوده که یک مستند هم از روی آن ساخته شده. ماجرا از این قرار است که از قدیم این ضرب المثل معروف را شنیده‌ایم که «عقل سالم در بدن سالم»، ماهیت این مَثَل شیرین به‌عنوان یکی از حکمت‌های معروف زبان فارسی، این است که سلامت بدن باعث سلامت فکر و روح می‌شود. بدنیست بدانید این مَثَل در دنیا شهرت جهانی دارد؛ البته از زبان فارسی صادر نشده، بلکه اولین‌بار یک شاعر رومی در شعرش این ایده را پیاده کرده. اما هرچه هست عقل سالم در بدن سالم مورد اتفاق تمام مردم دنیا است و آن‌قدر اهمیت دارد که برای اثباتش گروهی از محققان به سرپرستی دکتر براندون استبز آزمایشی را با حضور چهار بازیکن از ورزش‌ها و مهارت‌های مختلف ترتیب دادند. آزمایشی که ما خروجی‌اش را در مستند زیبای «آزمایش بازی‌های ذهنی» می‌بینیم. (برای تماشای مستند کلیک کنید)

هشدار به کسانی‌که سلامت‌شان را جدی نمی‌گیرند

طی 16 هفته این 4 نفر در آزمایشی جالب تحت نظر کامل هستند تا بدانیم آیا ورزش به‌معنای فیزیکی آن در عملکرد ذهنی آن‌ها اثر دارد یا نه؟ جالب است بدانید این 4 نفر که یکی از آن‌ها قهرمان جهانی شطرنج است و یکی دیگر نابغه کامپیوتر، در زمان آزمایش به‌خاطر فراگیری پاندمی کرونا مدت‌ها از فعالیت بدنی دور بودند. آزمایش‌های دکتر براندون و گروهش طی 4 ماه ثابت می‌کند ورزش برای کمک به ادراک ما و رشد سلول‌های عصبی چه نقش مهمی دارد و از چه مشکلاتی پیشگیری می‌کند. خلاصه‌ای از این آزمایش جالب در مستند «آزمایش بازی‌های ذهنی» به‌تصویر کشیده شده. مستندی جالب و شگفت‌انگیز که ارتباط جسم سالم با ذهن پویا را نشان می‌دهد و هشدار بزرگی است به تمام ما که سلامت جسم‌مان را جدی نمی‌گیریم و بی‌نهایت درگیر کار هستیم بدون آن‌که فعالیت فیزیکی داشته باشیم.

>>> برای تماشای مستند کلیک کنید

آرشیوی جذاب از مستندهای فوتبالی و ورزشی

اگر به تماشای مستندهای فوتبالی درباره ستاره‌هایی مثل رونالدو، مسی، مارادونا، زالاتان و... علاقه دارید به مراجعه به بخش «فیلم و سریال» آخرین خبر می‌توانید به آرشیوی جذاب و کامل از این مستندها دسترسی داشته باشید و با اینترنت تلفن همراه، بدون نیاز به خرید اشتراک محتواهای جذاب را تماشا کنید و لذت ببرید. اگر هم اشتراک بخرید علاوه براین‌که حجم مصرفی اینترنت‌تان نیم بهاء خواهد بود در قرعه‌کشی پلی استیشن 5 شرکت داده خواهید شد. این پیشنهادها را هم از دست ندهید:



 

.

.

.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar