ديجياتو/ اعضاي کميسيون فرهنگي مجلس امروز به دنبال تصويب طرحي هستند که مسئوليت صدور مجوز و تنظيم مقررات صوت و تصوير در فضاي مجازي و نظارت بر آن را انحصاراً در اختيار صدا و سيما قرار ميدهد. به نظر ميرسد تلاش چند ساله صدا و سيما براي يافتن انحصار در حوزه صوت و تصوير در فضاي مجازي همچنان ادامه دارد و به شکل جديتري پيگيري ميشود.
به عقيده دبير کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، طبق مصوبه اين کميسيون، مسئوليت صدور مجوز و تنظيم مقررات راديويي و تلويزيوني فراگير و نظارت بر آن بر عهده صداوسيما است. «سيده فاطمه ذوالقدر» خبر داده است که اين طرح چند بخش دارد که روز گذشته، يکي از بخشهاي آن مبني بر انحصار صدا و سيما بر پخش فراگير برنامههاي راديويي يا تلويزيوني در داخل و خارج از کشور تصويب شده است.
اما بخش ديگري از اين طرح امروز در صحن مجلس به راي گذاشته ميشود، مربوط به ماده ۲ اين طرح ميشود که به شکل مستقيم فضاي مجازي را هدف قرار داده است. در واقع اين طرح به معناي آن است که تمام توليد کنندگان محتواي ويديويي و صوتي ملزم هستند تا از صدا و سيما مجوز بگيرند و جزييات بيشتري هم فعلاً از آن منتشر نشده است.
«محمدجواد شکوري مقدم»، مديرعامل آپارات و فيليمو اشاره ميکند که هدف صدا و سيما براي دريافت چنين انحصاري، داشتن قدرت بيشتر و توانايي قانونگذاري در اين زمينه است؛ به شکلي که در سالهاي اخير همواره تلاش داشته تا به اين جايگاه دست پيدا کند اما موفق نبوده:
«ذات اين موضوع اشکال دارد، چراکه آينده محتوا، متعلق به ويديو است. صدا و سيما با داشتن اين انحصار، آينده محتواي اينترنتي را در اختيار خواهد گرفت. ويديو آينده وب است و من که چندين سال است در اين زمينه فعاليت دارم هنوز تعريف دقيقي از عبارت «صوت و تصوير فراگير» دريافت نکردهام.»
شکوري مقدم، مديرعامل وبسايت آپارات که ۳۵ ميليون کاربر دارد و پس از گوگل، پربازديدترين سايت ايراني است، اعتقاد دارد که در صورت شکلگيري اين انحصار، جريان محتوايي کشور دچار يکسويهنگري خواهد شد و اين موضوع خسارات زيادي به بار خواهد آورد:
«واقعيتي که وجود دارد اين است که نوع تفکر صدا و سيما، بستهتر از وزارت ارشاد است. در حال حاضر وزارت ارشاد مجوز محتواي ويدويي را ميدهد و به همين دليل است که ما اکنون سريالي مثل شهرزاد داريم که از تلويزيون پخش نميشود و يا سينمايي داريم که بيشتر فيلمهايش در صدا و سيما جايگاهي ندارند. حال اگر اين انحصار در اختيار صدا و سيما قرار بگيرد، ديگر محتوايي با اين طيف توليد نخواهد شد چراکه صدا و سيما مسئوليت ساخت سريالي مانند شهرزاد را برعهده نميگيرد. اگر صاحب سينما هستيم و سريالهاي مطابق سليقه مردم ساخته ميشود، به اين علت است که جريانهاي فکري مختلف در حال کار هستند ولي صدا و سيما جريان فکري مختلف ندارد.»
از سوي ديگر امروز نحوه توليد محتوا با سالهاي گذشته بسيار متفاوت است و اين تفاوت از تغيير و پيشرفتهاي تکنولوژي سرچشمه ميگيرد. در نتيجه روندي که در سالهاي اخير آغاز شده و حالا سرعت گرفته، با شکلگيري يک انحصار به مشکلات بزرگي برخورد خواهد کرد. شکوري مقدم نيز عنوان ميکند صدا و سيما علاقه دارد تا سرچشمه توليد محتواي کشور باشد اما دنياي توليد محتوا تغيير کرده و توليد محتواي ويدويي هر روز سادهتر ميشود؛ گروههاي چند نفره، و حتي يک نوجوان با يک موبايل ميتوانند فيلم کوتاه بسازد و محتواي ويديويي توليد کنند:
«دنياي توليد محتواي ويديوي قبلاً در جهان در اختيار چند شرکت بزرگ بود اما امروز توليد محتوا در اختيار تيمهاي بسيار کوچکي است و فضا تغيير کرده. به همين شکل است که جريان محتواسازي آرام آرام از دست يک گروه و يا يک حاکميت خاص خارج ميشود و اين يک واقعيت است. اين جريان به مردم نزديک ميشود چراکه مردم هستند که خودشان محتوا را توليد ميکنند؛ اين ذات تکنولوژي است که باعث رقم خوردن اين اتفاق ميشود.»
در حال حاضر، وبسايت آپارات داراي مجوز نشر ديجيتال و وبسايت فيليمو نيز داراي مجوز VOD است که هر دو از وزارت ارشاد دريافت شدهاند. اما در صورتي که انحصاري که از آن صحبت به ميان آمد از طريق نمايندگان مردم در اختيار صدا و سيما قرار بگيرد چه اتفاقي براي پلتفرمهاي اشتراک آنلاين ويديو و VODها رخ خواهد داد؟
شکوري مقدم در پاسخ به همين پرسش ميگويد: «وقتي در اين رابطه صحبت ميکنيم در واقع ميگوييم که بايد يک سوم وزارت ارشاد غيرفعال شود. اين تصميم کوچکي نيست. اما در هر صورت حتي اگر چنين اتفاقي رخ دهد، حاکميت بايد فکري به حال موضوع بکند و فکر ميکنم براي همسو کردن خودش با تکنولوژي تلاش کند. نه نگران هستم و نه نا اميد، ما هر روز مثل ديروز مسير خودمان را ميرويم.»
انحصاري که اکنون صدا و سيما به دنبال آن است باعث شد تا وزير ارتباطات نيز بامداد امروز در همين رابطه توييت کند و انتقادي صريح به آن داشته باشد. همانگونه که شکوري مقدم هم ميگويد تا کنون تعريف دقيقي از عبارت «صوت و تصوير فراگير» ارائه نشده، وزير ارتباطات نيز به همين موضوع انتقاد کرده و در حساب کاربري توييتر خود نوشته: «ضمن احترام به نظر جمعي از نمايندگان محترم کميسيون فرهنگي مجلس، تصويب قانون اختيارات صوت و تصوير فراگير براي صدا و سيما بدون ذکر تعريف دقيقي از مصاديق صوت و تصوير فراگير، مانع بزرگي در تحقق لايههاي خدمات و محتواي شبکه ملي اطلاعات خواهد بود.»
آذري جهرمي، در ابتداي سال ۹۶، زماني که معاون وزير ارتباطات بود نيز توليد محتواي بومي در بستر شبکه ملي اطلاعات دفاع کرده و گفته بود: «بايد از توليدکنندگان محتوا در مقابل هجمههايي که از دستگاههاي مختلف وارد ميشود حمايتهاي قضايي انجام شود و همچنين در حوزه بيمه و ماليات توليدکنندگان محتوا نيز لازم است فکر شود تا شاهد افزايش توليد محتواي بومي در کشور باشيم.»
اين در حالي است که صدا و سيما از دو سال پيش تا کنون تلاش زيادي داشته تا وظيفه قانونگذاري در حوزه صوت و تصوير در فضاي مجازي را بر عهده بگيرد. همين مسئله باعث شد تا در مهر ماه سال ۹۵، با شکايت صدا و سيما از آپارات، اپليکيشنهاي اين مجموعه از کافهبازار حذف شوند. صدا و سيما حتي از مدتها پيش يک سايت را تحت عنوان «سازمان تنظيم مقررات صوت و تصوير فراگير در فضاي مجازي» تاسيس کرده است و حالا بايد ديد تلاش تازهاش چه نتيجهاي خواهد داشت و در نهايت چه اتفاقي براي آينده محتواي ويديوي در اينترنت خواهد افتاد.
براي ديدن مطالب جذاب و داغ اين لينک را لمس کنيد ↓↓↓ :
«هدايت به کانال آي تي»
بازار