ایسنا/ یکی از شگردهای مجرمانه در فضای مجازی، فیشینگ است که شامل تلاش برای به‌دست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و … از طریق جعل یک وب سایت، آدرس ایمیل و… می‌شود. شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های پرداخت آنلاین از جمله اهداف حملات فیشینگ هستند. ایمیل‌هایی که با این هدف ارسال می‌شوند و حاوی پیوندی به یک وب‌سایت هستند، در اکثر موارد حاوی بدافزارند که برای مقابله با این روش کلاهبرداری باید نکاتی را رعایت کرد.

اخیراً ویروس‌های رایانه‌ای در قالب ارسال ایمیل از جانب افراد ناشناس جابه‌جا شده و گاهی دارای عناوین جذابی است که کاربران را برای باز کردن آن‌ها، ترغیب می‌کند. در برخی موارد نیز درخواستی مبنی بر کلیک کردن برروی لینک اینگونه ایمیل‌ها در قالب ایمیل‌های تبلیغاتی فرستاده می‌شود و گیرنده را برای باز کردن ایمیل‌ها تشویق می‌کند.

در این راستا، امیر صفری فروشانی - کارشناس نرم‌افزارهای امنیتی - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که ایمیل یکی از راه‌هایی است که خلافکارهای سایبری می‌توانند با آن کاربران را در معرض تهدیدات و حملات سایبری قرار دهند، گفت: از انواع این حملات سایبری می‌توان به فیشینگ، ارسال بدافزار در قالب فایل‌های ضمیمه آلوده، ارسال اسکریپت‌های آلوده و ارسال لینک‌های آلوده، و ارسال اسپم (هرزنامه)، اشاره کرد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از آنتی‌ویروس توسط کاربران اظهار کرد: برای حفاظت در برابر هرزنامه‌ها و فیشینگ، حتماً باید از سرویس‌های آنتی‌فیشینگ و آنتی‌اسپم استفاده کرد، مخصوصاً اگر از سرویس‌های ایمیل شرکتی خود استفاده می‌کنند؛ البته نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس اکثراً چنین ویژگی‌هایی دارند و در صورتی که ایمیل آلوده‌ای ارسال شود، شناسایی می‌کنند.

این کارشناس در ادامه با بیان این‌که کاربران نباید هر ایمیلی که برایشان ارسال می‌شود را باز کنند، گفت: مخصوصاً اگر این ایمیل از فرستنده‌ی ناشناس ارسال شده باشد و اگر موضوع و متن ایمیل جذاب بود، باید با شک و تردید بیش‌تری به آن نگاه کنند. اما در مواردی که خیلی ترغیب شدند یا حتماً باید آن ایمیل را باز کنند، لازم است یک‌سری موارد را چک کنند و تحت شرایط خاص آن را باز کنند.


ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید