ديجياتو/ فيس اپ برنامهاي است که به خاطر فيلترهاي جالب و واقع گرايانهاي که روي صورت اشخاص اعمال ميکند، طي هفتههاي اخير به يکي از موضوعات مورد بحث در شبکههاي اجتماعي مختلف تبديل شده و با 150 ميليون دانلود جاي خود را در صدر اپهاي پر دانلود باز کرده است.
با اين حال فقط توليد عکسهاي سرگرم کننده عامل بحث و گفتگوي زياد پيرامون اين اپ نبوده و سياستهاي حريم شخصي و امنيت فيس اپ به محل مجادله کاربران و متخصصان تبديل شده است. اين برنامه روسي در سال 2017 توسط شرکت Wireless Lab منتشر شد و حالا اوج گرفتن ناگهاني آن بعد از دوسال، باعث نگراني کاربران شده.
اين نگرانيها احتمالا چندان بيراه هم نيستند چرا که دادههاي زيادي از کاربران فيس اپ در اختيار شرکت سازنده قرار ميگيرد. در واقع پردازش عکس به صورت محلي روي گوشي کاربر انجام نميشود و در سرورهاي برنامه و به همراه 150 ميليون تصوير ديگر کاربران آن مورد پردازش قرار ميگيرد.
علاوه بر اين در صفحه طويل شرايط و قوانين (Terms and Conditions) آن ساير دادههايي که برنامه ميتواند از گوشي شما استخراج کند آورده شده است. فيس اپ با استفاده از ابزارهاي رهگيري وب نحوه تعامل شما را با برنامه ثبت ميکند. در اين قوانين همچنين اعلام شده که شما با قبول اين شرايط، براي فيس اپ مجوز اعمال هرگونه تغيير، انتشار، اصلاح، استفاده از نام، نام کاربري، محتواي کاربري و... را صادر ميکنيد.
برخي از حقوقي که فيس اپ در استفاده از داده کاربران براي خود درنظر گرفته نه حالا اما شايد در آينده مورد استفاده قرار بگيرند
با اين حال هنوز هيچ مدرکي مبني بر استفاده از اين دادهها براي طرح ريزي نوعي خرابکاري دولتي يا توطئههايي از اين دست پيدا نشده. محققان و متخصصان امنيت سايبري گفتهاند که با وجود پردازش و ويرايش عکسها در سرورهاي برنامه، کد مرتبط با اين تغييرات مخفي است و همين امکان کپي کردن آن در جاي ديگر را تقريبا غير ممکن ميسازد. علاوه بر اين سازندگان برنامه ادعا کردهاند که عکسها فقط به مدت حداکثر 48 ساعت در سرور ذخيره شده و بعد از آن حذف ميشوند. به علاوه آنها ميگويند که دادههاي کاربران در اختيار هيچ طرف ثالثي قرار نميگيرد.
فيس اپ هم مثل خيلي برنامههاي ديگر از مقاومت کاربران در برابر خواندن مطالب بلند استفاده کرده و هرگونه مجوزي مرتبط يا غير مرتبط را در قسمت شرايط براي خود درنظر گرفته است
شايد اين ادعاها کمي از نگرانيها درباره امنيت فيس اپ بکاهند اما تکليف بندهاي بخش قوانين و شرايط چه ميشود و آيا واقعا داده کاربران در اختيار هيچ کس ديگري قرار نخواهد گرفت؟ چرا. با توجه به سياستهاي R&D سازندگان فيس اپ، «اين دادهها براي توسعه و تست محصولات و قابليتهاي جديد مورد استفاده قرار ميگيرند». يعني مشتريان آينده اين شرکت ميتوانند از دادههاي کاربران براي بهبود الگوريتمهاي زيست سنجي و يا تشخيص چهره استفاده کنند. علاوه بر اين بخش قوانين و شرايط فيس اپ به وضوح قيد کرده که تبليغات هدفدار يکي از اهداف اصلي اين اپ است. برنامه در اين راستا از سرويس Admob گوگل استفاده ميکند تا براي کاربران آگهي نمايش دهد.
با اين حال فيس اپ از همان متدي استفاده ميکند که ساير شبکههاي اجتماعي از آن بهره ميگيرند. مثلا توييتر و اينستاگرام هم حقوقي در زمينه داده کاربران براي خود قائل هستند. بنابراين بايد قبول کنيم زماني که دادههايمان را به صورت آنلاين منتشر ميکنيم يا به اشتراک ميگذاريم، آن اطلاعات ديگر کاملا به ما تعلق نخواهند داشت و امنيت فيس اپ هم شايد به همان اندازه برنامههاي مشابه ديگر باشد.
بازار