برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نسل جدید نرم‌افزار BPMS چارگون بر پایه استاندارد BPMN2

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
نسل جدید نرم‌افزار BPMS چارگون بر پایه استاندارد BPMN2
آخرين خبر/ارائه نسل جديد نرم‌افزار BPMS چارگون بر پايه استاندارد BPMN2 به مشتريان، در مجموعه نرم‌افزاري ديدگاه براساس آخرين تکنولوژي‌ها و در محيط پروژه زيرساختي معماري زاگرس، انجام شده ‌است. سيستم مديريت فرآيندهاي کسب وکار و نرم‌افزار BPMS با هدف مکانيزه کردن گردش کار فرآيندهاي سازماني از زمان تعريف و مدل‌سازي تا زمان اجرا و بهينه‌سازي، طراحي شده است. اين سيستم يک نرم‌افزار مستندساز و مدل‌ساز شناخته مي‌شود که مدل‌سازي در آن، مي‌تواند به صورت پويا و کاملاً هوشمند صورت بگيرد. اين نرم‌افزار در زمان طراحي و مدل‌سازي کاربر را از نحوه استفاده صحيح از نمادها و ابزارها، مطلع مي‌کند و صحت مدل‌سازي را به او خبر مي‌دهد.
نرم‌افزار BPMS ديدگاه و استاندارد مدلسازي فرآيند BPMN2
طراحي BPMS با استاندارد جهاني و مطابق بر معماري جديد زاگرس با آغاز پروژه زاگرس در شرکت چارگون و ايجاد زيرساخت و بستر مناسب نرم‌افزاري، عمليات انتقال و اضافه کردن نرم‌افزارهاي راهکارهاي مختلف به اين محيط آغاز شده است. علاوه بر انتقال سيستم‌ها و محصولات موجود سبد نرم‌افزاري ديدگاه به محيط زاگرس، طراحي و توليد چند محصول براساس همين معماري در دستور کار قرار گرفته است. نرم‌افزار BPMS ديدگاه نيز از ابتدا بر اساس معماري جديد زاگرس توليد شده و رضايتمندي سازمان‌هاي بهر‌ه‌بردار از اين محصول، نشاني از کارکرد موفق اين سيستم است. نرم‌افزار BPMS ديدگاه نه تنها فرآيندهاي کلي مانند پشتيباني خدمات فناوري اطلاعات را پوشش مي‌دهد بلکه جزيي‌ترين فرآيندها مثل نظارت بر روال‌هاي درمان و پيشگيري، رستوران، مديريت وسائل نقليه و… را بيش‌از گذشته مطابق با استانداردهاي جهاني فراهم مي‌کند. مدل‌سازي فرآيند ها در طراحي جديد نرم‌افزار BPMS ديدگاه بر اساس جديدترين و به روز‌ترين مدل‌سازي‌ها از جمله مدلسازي بر اساس زبان BPMN2 طراحي و اجرا مي‌شوند
. درباره معماري زاگرس معماري جديد مجموعه نرم افزاري ديدگاه که با نام معماري زاگرس از آن ياد مي شود، جداي از تفاوت‌هاي بنيادي که بواسطه تفاوت‌هاي نوع تفکر در معماري خود با نسل‌هاي ۴ و ۵ ديدگاه دارد، بدليل استفاده از يک فريم‌ورک رابط کاربري مدرن تجربه‌اي متفاوت را براي کاربران به دنبال دارد. اين معماري جديد مدلي مشابه معماري مشهور پيازي (onion architecture) است که قسمت‌هاي مختلف نرم‌افزار حول يک هسته‌ متمرکز قرار مي‌گيرند.
 زيرساخت زاگرس تحول در معماري مجموعه نرم‌افزاري ديدگاه
در اين معماري اجزاي مختلف تنها هسته‌ مرکزي را مي‌بينند و از آن شناخت دارند و از وجود قسمت‌هاي ديگر سيستم آگاه نيستند. اين عدم آگاهي باعث مي‌شود تا رشد و بلوغ آن جز از سيستم به اجزاي ديگر وابسته نباشد. بدين شکل هر جز مي‌تواند مستقلا Develop شود، از تکنولوژي دلخواه استفاده کند، به طور مستقل تست شود و تغييرات آن روي قسمت‌هاي ديگر سيستم تاثير نگذارد. مهمترين مزيت نرم‌افزارها در معماري جديد اين است که سيستم‌ها سريع‌تر و کم‌باگ‌تر مي‌شوند و تغييرات مورد نياز مشتري با سرعت بيشتري در آن پياده‌سازي مي‌شود. نرم‌افزار BPMS ديدگاه در معماري زاگرس با پيشرفته‌ترين ابزارها و مدلسازي‌ها از جمله پياده‌سازي استاندارد مدل‌سازي فرآيند BPMN2، قابل ارائه به سازمان‌هاي مشتري است. استاندارد مدل‌سازي فرآيند BPMN2 چيست ؟ زبان BPMN مخفف Business Process Model & Notation است که از مجموعه نمادهاي گرافيکي مشخص براي توصيف بهتر فرآيندهاي کسب وکار در قالب نمودارها به کار گرفته مي‌شود. همين ويژگي بارز شماتيک بودن ترسيم نمودارها در طراحي فرم‌ها و فرآيندها براساس نمادهاي استاندارد به کاربر کمک مي‌کند تا فرآيندهاي پيچيده کسب و کار به راحتي براي طراحان فني، تشريح و پياده‌سازي شود. اين امر موجب مي‌شود با نمايش بصري نمودارها، قوانين تجاري به کارگرفته شده در فرآيندها به راحتي قابل درک باشند.
استاندارد مدلسازي فرآيند BPMN2 چيست؟
نمادهاي BPMN به گونه‌اي طراحي شده است که توسط کاربران همه کسب و کارها يعني از تحليلگران کسب و کار و توسعه‌دهندگان فني گرفته تا افرادي که فرآيندها را پايش و مديريت مي‌کنند، بکار گرفته مي‌شود. به طور کلي اين زبان، شکاف بين طراحي و اجراي (پياده‌سازي) فرآيندها را برطرف کرده است. نسخهBPMN2 نسبت به نسخه اوليه خود، قابليت‌هاي بيشتري ايجاد کرده که به طور خاصي از پيچيدگي‌هاي فرآيندي در محيط واقعي کسب وکار مي‌کاهد. اين نسخه ابزارهاي بصري بيشتري را براي کاربر فراهم مي‌کند و زمينه تسهيل تعاملات سازماني را ميسر مي‌سازد. استفاده از BPMN2.0 مبتني بر استاندارد ISO باعث بهبود ارتباطات و هماهنگي‏‌هاي درون سازماني و برون سازماني مي‌شود. جالب‌تر اينکه قابليت اجرايي بودن نسخه کامل BPMN باعث به وجود آمدن راهکارها و فرآيندها IT محور خواهد شد و قابليت توسعه و انطباق آن، کاربردپذيري و سازگاري را به همراه خواهد داشت. در BPMN2.0 تعاملات نرم‌افزار با جهان بيرون که شامل هر چيزي اعم از کاربر، ماشين و يا يک سيسـتم نرم‌افزاري ديگر است را مي‌توان مدل کرد؛ بنابراين شما مي‌توانيد فرآيندها را با خصوصيات ذيل مدل‌سازي کرده و در نهايت از طريق نرم‌افزارهاي استاندار BPMS اجرايي کنند. چرا بايد نرم‌افزار BPMS بر پايه استاندارد BPMN2.0 مدل‌سازي فرآيند را انجام دهد؟ به دليل پويا بودن ماژول‌هاي نرم‌افزار BPMSديدگاه، قابليت تعامل ساير سيستم‌ها و سرويس‌هاي مبتني بر وب و فرآيندهاي طراحي شده توسط سيستم‌هاي مديريت کسب وکاري وجود دارد و سيستم مي‌تواند نه تنها مدل اطلاعاتي اوليه از ساير نرم‌افزارهاي مشابه را به‌کار بگيرد بلکه حتي مي‌تواند آن را تغيير و توسعه دهند. چرا BPMN2 محبوب و جذاب است؟ درحال حاضر يکي از بهترين ابزارها در مديريت فرايند کسب و کارها BPMN است که با هدف يکسان‌سازي در مدل‌سازي‌ها از اين استاندارد استفاده مي‌شود. با اين اوصاف مي‌خواهيم بدانيم که چرا BPMNخوب است؟ چه چيزي باعث شده که در رويکردهاي سازماني از اين زبان مدلسازي استاندارد به طور چشمگيري استفاده شود؟ در پاسخ به اين سئوالات دلايل مختلفي را مي‌توان مطرح کرد که تلاش کرده‌ايم در زير به آنها اشاره‌اي داشته باشيم. مزاياي BPMN تعداد بالاي عناصر مدلسازي که توسط BPMN ارائه مي‌شود قابليت مدل‌سازي انواع مختلف فرآيندها را فراهم مي‌کند و از طرف ديگر ابزارهاي بيشتري براي پشتيباني مدل‌سازي فرآيندهاي کسب و کار در دسترس متخصصان حوزه فناوري اطلاعات و طراحان نرم‌افزارها قرار مي‌دهد. BPMN از طريق طراحي XML ، استاندارد شده و قابليت اجرا و انطباق بالايي با فرآيندهاي واقعي سازمان‌ها بدست آورده است. استفاده از BPMN از طريق نماد استاندارد ISO باعث بهبود ارتباطات و هماهنگي‏هاي سازماني مي‏شود. استانداردسازي با طراحي XML استقلال مدل‏ها و فروشندگان ابزار را به دنبال دارد. جالب اينکه قابليت اجرايي بودن BPMN گستردگي کاربرد و سازگاري را ايجاد خواهد کرد.
مزايا و معايب استاندارد مدلسازي فرآيند BPMN2
معايب BPMN با اين همه به دليل ارائه حدود ۱۰۰ نماد، عنصر و پيچيدگي خصوصيات ارائه شده، کار با اين مدل به آساني ممکن نيست. همکاري ضعيف بين ارائه کنندگان ابزارهاي BPMN و پشتيباني از ترسيم¬هاي غيراستاندارد و ناقص براي اجراي BPMN از نقاط ضعف آن به‌شمار مي‌آيند. نمادهاي BPMN داراي سطحي از پيچيدگي معاني است که باعث به وجود آمدن راهکارهاي غيراستاندارد مي‏شود و لازم است متخصصان نرم‌افزار و فعالان حوزه فناوري اطلاعات هنگام مدلسازي فرآيندهاي کسب و کار به آن توجه کنند. علاوه بر پيچيدگي معاني، پيچيدگي نمادها هم تضاد قابل توجهي با اهدافي همچون استفاده آسان و کامل ايجاد مي‏کند. در نهايت آنچه با عنوان اجراي غيراستاندارد مدل‌هاي BPMN از آن ياد مي‌شود، موجب محدود شدن کاربر به استفاده از محيط اجرايي خاص مي‏شود. قابليت‌هاي مهم زبان استاندارد BPMN2 • سادگي در طراحي و پياده‌سازي فرآيندهاي سازماني • قابل درک و فهم بودن نمودارهاي BPD براي انواع مخاطبين (مديران، کارشناسان، تحليلگران سيستم) • قابليت تبديل شدن نمودارهاي تهيه شده با استفاده از BPMN به زبان‌هاي XML • تعريف و تعيين نقش‌هاي سازماني • قابليت ترسيم پيام‌هاي مبتني بر وب • اولويت‌بندي و زمان‌بندي اجراي فرايندهاي سازماني • مدلسازي و مديريت خطاها، دوباره‌کاري‌ها و بازگشت‌پذيري کارها • پياده‌سازي فرآيندهاي پويا و در حال تغيير • پياده‌سازي فرآيندهاي گسترده و پيچيده • پياده‌سازي فرآيندهايي با مدت زمان اجراي طولاني • پياده‌سازي فرآيندهايي که در قسمت‌هايي وابسته به هوش انسان هستند و امکان تصميم‌گيري از وضعيت رخدادها را دارند • پياده سازي فرآيندهايي که مي‌توانند به صورت اتوماتيک و توسط نرم‌افزارها انجام شوند • پياده‌سازي فرآيندها و جريان‌هاي کاري به صورت متوالي • ارسال همزمان درخواست‌ها به چندين نفر • پياده‌سازي جريان‌هاي کاري موازي • قابليت ايجاد شرايط خاص و استثنائات روال‌هاي سازماني • اطلاع‌رساني در زمان انجام فعاليت‌هاي سازماني مثالي ساده از کاربرد BPMN2
 کاربرد BPMN2 در فرآيند سفارش پيتزا
چگونگي مدل‌سازي فرآيند براساس BPMN2 از طريق نرم‌افزار BPMS ديدگاه زماني که مي‌خواهيم يک روال انجام کار که متشکل از مجموعه رويدادها و تصميمات است را با نشانه‌هاي گرافيکي به نمايش در بياوريم به سراغ مدل‌سازي فرآيند خواهيم رفت. نشانه‌هاي گرافيکي بسياري وجود دارند که مي‌توانند کنار يکديگر قرار بگيرند و نحوه انجام يک کار را تعريف کنند به هرکدام از ترکيبات يک زبان مدل‌سازي گفته مي‌شود. اين زبان‌هاي مدل‌سازي در بيان ميزان جزئيات با يکديگر، متفاوت هستند.
 مدلسازي فرآيند از طريق نرم افزار BPMS ديدگاه و استاندارد BPMN2
زبان مدل‌سازي فرآيند بر اساس BPMN اين امکان را مهيا مي‌کند که بتوان فرآيند را در سطوح مختلفي که براي کاربران مختلف قابل درک است، ترسيم کرد. براي مثال مي‌توان فرآيند را به گونه‌اي طراحي کرد که مديران ارشد بتوانند از طريق آن ارزش خدماتي که قرار است يک فرايند ارائه کند را درک کنند. يا ترسيم فرآيند به گونه‌اي باشد که فرد تازه وارد در يک سازمان درک کند، حوزه اختيارات و تصميم‌گيري‌هاي او چگونه است. علاوه بر ويژگي‌هايي که در بالا ذکر شد BPMN در نسخه شماره ۲ خود داراي اين ويژگي است که فرآيندها را به گونه‌اي پياده‌سازي مي‌کند که قابليت اجرا شدن به صورت سيستمي را داشته باشند. همچنين اين امکان براي سازمان‌ها ايجاد مي‌شود که بتوانند فرآيندهاي خود را از نگاه خدماتي که به مشتريان خود ارائه مي‌کنند طراحي و اجرا کنند. به عبارت ديگر فرآيندهاي خود را مي‌توانند End2End طراحي کنند. طراحي فرآيند بر اساس E2E به سازمان‌ها کمک خواهد کرد که بتوانند از نگرش‌هاي بهبود فرآيند مانند ناب‌سازي استفاده کنند تا خدمات خود را بهبود ببخشند.
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره