ويجياتو/ چه انتظاري بايد از بازيهاي نسل بعد داشته باشيم؟ اين سوالي گسترده است که در اين روزهاي آغازين از چرخه نسلي کنسولها ذهن همه ما را به خود مشغول کرده. هر روز که ميگذرد، درکي واضحتر از تکنولوژي و قطعاتي که درون کنسولها جاي گرفتهاند مييابيم اما هنوز نميدانيم که تمام اين بهبودها چه تاثيري بر بازيها خواهند گذاشت.
به همين خاطر است که بازي Godfall به موردي جالب براي بررسي تبديل شده؛ اين نهتنها نخستين انحصاري تاييد پلي استيشن 5 است، بلکه نخستين عنواني است که گيمپلي و گرافيک نسل بعد را به شکلي محسوس به نمايش درآورده است.
بازي Godfall توسط Counterplay Games ساخته ميشود، استوديوي که پروژه کيکاستارتري Deulyst را برعهده داشته و اين بازي طي سه سال اخير به جايگزيني شايسته براي هارتاستون و The Elder Scrolls: Legends تبديل شده است. اما هرچقدر هم تحت تاثير Duelyst قرار گرفته باشيد، Godfall عنواني بسيار متفاوت با يک بازي کارتي است.
در واقع Godfall به عنوان يک اکشن-نقشآفريني نسل بعدي معرفي شده؛ يک بازي فانتزي با تمرکز بر المانهاي کوآپ که شما و دوستانتان را براي مدتهايي طولاني بعد از عرضه پلي استيشن 5 سرگرم نگه خواهد داشت.
کانترپلي ميخواهد مبارزات تنبهتن و شمشيرمحور را با زاويه ديد سومشخص ترکيب کرده و در عين حال بر روند پيشرفت متکي بر لوت تمرکز داشته باشد. سازندگان Godfall اين بازي را يک «لوتر-اسلشر» مينامند و مديرعامل کانترپلي عقيده دارد چنين چيزي بايد براي تمام دارندگان احتمالي پلي استيشن 5 جالب باشد.
کيث لي، مديرعامل کانترپلي ميگويد «يک تجربه شوتر-لوتر و کوآپ شبيه به بردرلندز را تصور کنيد، اما در عوض اين يک تجربه لوتر-اسلشر و کوآپ است که در يک جهان فانتزي جديد و جديتر دنبال ميشود؛ جهاني که پر شده از شواليههاي قهرمان و جادوهاي باستاني».
جهاني که لي دربارهاش صحبت ميکند، جهانيست که ريشه در فانتزي حماسي دارد. اين يک جهان مرموز است که به نقطه تلاقي قلمروهاي باستاني و جادوي پنهان تبديل شده. به بيان ديگر قلمروهاي هوا، زمين، آتش، روح و آب با يکديگر برخورد کرده و آخرالزماني قريبالوقوع را رقم زدهاند.
اگر تريلر ابتدايي بازي که درون موتور ضبط شده را به دقت تماشا کرده باشيد، حداقل دو قلمرو را ديدهايد. آخرين بازماندهي محفل شواليهها -گروهي که کاراکتر قابل بازي شما به آن تعلق دارد- زير برج Skybreak Monolith در قلمروي زمين ايستاده و براي موج دشمناني که از گرداب بالا سرش از راه ميرسند آماده ميشود.
مبارزه با اين دشمنان خطرناک نيازمند سه چيز است: مهارت، غارت و چند رفيق که شانه به شانه شما بجنگند. اگرچه بازي Godfall را ميتوان به تنهايي هم پيش برد، گيمپلي بازي با ذهنيت کوآپ طراحي شده است. اين يک بازي اکشن تهاجمي است که از شما ميخواهد همواره سلطهجويانه رفتار کنيد. کانترپلي قول ميدهد که دشمنان بسته به ابعاد تيم شما پاسخي دايناميک ميدهند و در زمان لازم، از طريق الگوهاي مبارزه، ميزان چالش تغيير ميکند.
اين قابليتي مورد انتظار است، خصوصا با درنظرگيري اينکه گادفال ميخواهد مبارزات تنبهتن را در اولويت گيمپلي قرار دهد. لي توضيح ميدهد که ياد گرفتن چرخه گيمپلي آسان است و شما «به سلاحهاي تنبهتن نزديکبرد مجهر ميشويد و قادر به نابود کردن دشمنان و همراهي دوستان به هنگام دستيابي به لوت قدرتمند و محشر خواهيد بود».
چالش اصلي در تجربه مبارزات هم ناشي از دقتي خواهد بود که ميطلبند. لي توضيح ميدهد که در اين بازي، مبارزات يک-در-برابر-انبوه را تجربه خواهيد کرد و از سوي ديگر باسفايتهاي تک-به-تک چالشبرانگيز هم خواهيد داشت.
تريلر گادفال ضمناً فرصتي داد تا نگاهي کوتاه به سه تيپ شخصيتي بازي داشته باشيم. کار به عنوان يک آواتار از محفل شواليهها شروع ميشود و در ابتدا يک لوح سفيد داريد که ميتواند بسته به سبک بازي شخصي شما و سلاحهايي که برميداريد دگرگون شود (دو جايگاه براي سلاحهاي سرد در نظر گرفته شده و چندين قابليت ديگر براي ضربات دوربرد هم خواهيد داشت که البته در استفاده از آنها محدوديت زماني در نظر گرفته شده).
در واقع بخش مهمي از روند لوت بازي درباره يافتن Valorplateها خواهد بود؛ اينها زرههايي کامل هستند که انعطافپذيري بيشتر را به مبارزات و همينطور کلاس اصلي کاراکتر شما ميآورند.
کانترپلي ميگويد قادر به تغيير نقش خود در ميانه ماموريتها خواهيد بود و هر Valorplate قابل ارتقا است تا تواناييهاي تهاجمي، قدرت و ظرفيت بيشتري براي عناصر جادويي فراهم آورد. اگرچه لحظات کوتاهي از مبارزات را به چشم ديدهايم، احتمالا بهترين توصيف براي گيمپلي، ترکيبي از Lord of the Fallen و ديابلو باشد. در کنار دوربيني که روي شانه کاراکتر قرار گرفته و تمرکز روي حملات نزديک و کنترل جمعيت عظيم دشمنان خواهد بود.
چيزي که هنوز به آن نپرداختهايم، ظاهر مسحورکننده بازي Godfall است. تريلر کوتاه بازي مزه آنچه بايد از پلي استيشن 5 انتظار داشت را زير زبانمان برد و به همين زودي تحت تاثير محيط پرجزييات و متراکم، ابعاد وسيع، نورپردازي دايناميک و افکتهاي ذراتش قرار گرفتهايم.
اما لي ميگويد که موضوع درباره تواناييهاي گرافيکي بازي نيست، بلکه درباره پيشرفتهاييست که به لطف تکنولوژي کنسول حاصل شده. «SSD قدرتمند پلي استيشن 5 سطحي تازه از جزييات را به تمام اشياي داخل محيط ميآورد و در عين حال به شکلي پيوسته جهان عظيم ما را بارگذاري ميکند. سيستم مبارزه ما ذاتاً حرکت-محور است، بنابراين “تريگرهاي تطابقپذير” و “بازخورد لمسي” [در کنترلر پلي استيشن 5] باعث ميشود لحظه-لحظهي مبارزات حسي هيجانانگيز و دروني داشته باشد».
با تمام اين اوصاف، بسياري از ما براي تجربه عنواني که ممکن است نخستين بازي کوآپ نسل بعد باشد هيجانزدهايم. با درنظرگيري موفقيت عناويني مانند دستيني، ديابلو 3 و ديويژن، مشخص است که اين دست از بازيهاي لوتمحور، مبتني بر تجربه گروهي، دايناميک و تکامليافته يکي از عناصر اصلي نسل نهم خواهند بود. سازندگان بازي ميگويند در سراسر سال ۲۰۲۰، اطلاعات بيشتري راجع به بازي منتشر خواهد شد.
بازار