برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

شیائومی اطلاعات کاربران را سرقت می‌کند

منبع
گجت نيوز
بروزرسانی
شیائومی اطلاعات کاربران را سرقت می‌کند
گجت نيوز/ طبق گزارش جديد فوربس، شيائومي به شکل مخفيانه تمام اطلاعات مرورگر وب کاربران خود به همراه اطلاعاتي از سيستم عامل و تنظيمات گوشي آن‌ها را جمع‌آوري مي‌کند. شيائومي يکي از محبوب ترين کمپاني هاي ساخت گوشي هاي هوشمند در جهان محسوب مي‌شود و در دومين بازار بزرگ اسمارت فون هاي دنيا يعني هند، مقام اول را در زمينه فروش در اختيار دارد. قطعا اين رشد خيره‌کننده‌ي شيائومي به فروش محصولاتي با کيفيت و مشخصات سخت افزاري بالا و با قيمت‌ پايين برمي‌گردد. اما به نظر مي‌رسد که در بحث حفاظت از حريم خصوصي و امنيت، کاربران بايد بهاي سنگيني براي استفاده از محصولات اين برند چيني بپردازند. طبق گزارش جديدي که توسط Forbes منتشر شده است، اسمارت فون هاي شيائومي به طور مخفيانه توسط کمپاني سازنده رصد مي‌شود و اطلاعات جمع‌آوري شده از نحوه استفاده‌ي کاربران به سرورهايي که توسط Alibaba ميزباني مي‌شوند و شيائومي آنها را اجاره کرده، فرستاده خواهند شد. به نظر مي‌رسد که مرورگر پيش فرض شيائومي تمام وب سايت‌هايي که توسط کاربر مشاهده شده را ذخيره مي‌کند و حتي کلمات جستجو شده در موتورهاي جستجوي خصوصي را نيز در کنار آيتم‌هايي که در فيد خبري توسط کاربران مشاهده شده‌اند، جمع‌آوري کرده و به سرورها مي‌فرستند. سرقت اطلاعات کاربران حتي در حالت خصوصي مرورگر شيائومي
رصد سابقه‌ي اينترنتي کاربران حتي در حالت جستجوي خصوصي (Private Mode) نيز ادامه دارد و در ادامه گزارش آمده است که شيائومي حتي فولدرهايي که کاربران باز مي‌کنند، صفحاتي که به آن‌ها سوايپ مي‌کنند و اطلاعات استاتوس بار و صفحه تنظيمات را نيز ذخيره مي‌کند! تمامي اطلاعات سپس فشرده مي‌شوند و در قالب پکيج‌هايي به سرورهاي اين کمپاني در کشور سنگاپور و روسيه ارسال مي‌شود؛ در حالي که نشاني‌هاي اينترنتي آنها در شهر پکن ميزباني مي‌شود.
فوربس ادامه مي‌دهد که تنها اطلاعات وارد شده در مرورگر وب رصد نمي‌شود، بلکه ديتاهاي درباره خود اسمارت ‌فون شامل شماره‌هاي اختصاصي براي شناسايي هر ديوايس و ورژن اندرويد نيز توسط کمپاني سازنده به سرقت مي‌رود! البته شيائومي اين مشکلات امنيتي را تکذيب کرده و سخنگوي اين کمپاني ادعا مي‌کند که تمام اين اطلاعات در زمان ارسال رمزگذاري مي‌شوند تا از حريم خصوصي کاربران حفاظت شود. اما با توجه به انتخاب سيستم رمزگذاري base64، تنها چند ثانيه زمان لازم است تا اين کدها شکسته شود و اطلاعات مجددا به ديتاي قابل خواندن تبديل شود.
شيائومي: حفاظت از حريم خصوصي کاربران اولويت اصلي ماست! در پاسخ به اين گزارش افشاگرانه، مقامات اين گوشي ساز چيني بيان کرده‌اند که امنيت و حفاظت از حريم خصوصي کاربران، اولويت اصلي آنهاست و ادامه مي‌دهند که Xiaomi به طور دقيق و به طور کامل از قوانين محلي و استانداردهايي که درباره حفاظت از اطلاعات خصوصي کاربران وضع شده است، پيروي مي‌کند. سخنگوي شيائومي ادعا مي‌کند که اطلاعات جمع آوري شده از مرورگر کاربران با استفاده از روش‌هايي به شکل ناشناس درمي‌آيد تا هيچگونه اطلاعات هويتي در آنها وجود نداشته باشد، او همچنين بيان مي‌کند که اطلاعات کاربران در حالت Incognito Mode ذخيره نمي‌شده است، هرچند که دو کارشناس امنيتي در تست‌هاي خود فاش کرد‌ه‌اند که صرف نظر از اين که شما در چه حالتي به مرور وب مي‌پردازيد، عادت‌هاي رفتاري شما در اينترنت ذخيره شده و به سرورهايي در کشورهاي خارجي ارسال مي‌شود. نشريه فوربس حتي يک ويديو نيز براي تاييد اين ادعا در اختيار شيائومي قرار داده اما اين کمپاني همچنان آن را تکذيب مي‌کند.
در ادامه کاوش‌هاي امنيتي کارشناسان فوربس متوجه شده‌اند که شيائومي براي اين که عادت‌هاي رفتاري کاربران خود را بهتر بشناسد، از سرويس‌هاي تحليلي کمپاني Sensors Analytics که تخصص ساخت ابزارهاي ويژه‌اي در اين زمينه دارد استفاده مي‌کند. در توضيحات عملکرد کمپاني Sensors Analytics آمده است که «آنها متخصص ساخت سرويس‌هايي هستند که به مشتريان خود اجازه مي‌دهد داستان‌هاي پنهان در پشت پرده رفتارهاي کليدي هر بيزينس را کشف کنند.» البته سخنگوي شيائومي، استفاده‌ي اين کمپاني از سرويس‌هاي تحليلي شرکت مذکور را تاييد کرده است.
در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره