نماد آخرین خبر

درآمدزایی تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب شفاف‌تر می‌شود

منبع
زوميت
بروزرسانی
درآمدزایی تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب شفاف‌تر می‌شود
زوميت/ يوتيوب بالاخره جزئيات سيستم درآمدزايي را براي توليدکنندگان محتوا افزايش داد و اکنون اطلاعات بيشتري دراختيار آن‌ها قرار مي‌دهد. توليدکنندگان محتوا در يوتيوب مي‌توانند ازطريق برنامه‌ي Partner Program در اين شبکه‌ي محبوب درآمدزايي کنند. روش‌هاي متنوعي براي کسب درآمد براي توليدکنندگان وجود دارد که از ميان آن‌ها مي‌توان به تبليغات، اشتراک، دريافت کمک، استفاده از استريم لايو و درآمد ازطريق سرويس پرميوم را نام برد. براي درآمدزايي در يوتيوب، متغيرهاي متنوعي وجود دارد و پلتفرم بالاخره همه‌ي آن‌ها را در يک محل جمع‌آوري کرد تا معياري جامع به‌نام RPM را براي درآمدزايي به توليدکنندگان ارائه کند. RPM يا Revenue Per Mile معيار جديدي است که يوتيوب با هدف جايگزين‌کردن استاندارد کنوني CPM يا Cost Per Mile پياده مي‌کند. اگرچه معيارها در ظاهر تفاوت زيادي باهم نمي‌کنند، RPM براي توليدکنندگان مفيدتر خواهد بود. آن‌ها باتوجه‌به مقادير معيار جديد بهتر مي‌توانند برنامه‌هاي توسعه‌ي درآمدي را در کانال خود اجرا و جزئيات بيشتري از منبع درآمد را مشاهده کنند. معيار CPM هزينه‌ي به‌دست‌آمده به‌ازاي هر ۱،۰۰۰ ايمپرشن در يوتيوب را پيش از کم‌کردن سهم پلتفرم نشان مي‌دهد. درمقابل، معيار RMP رويکرد دقيق‌تري دارد و مجموع درآمد توليدکننده‌ي محتوا را از تبليغات و همه‌ي روش‌هاي ديگر پس از کسر سهم يوتيوب نمايش مي‌دهد. معيار چديد به توليدکنندگان امکان مي‌دهد منبع دقيق هر بخش از درآمد خود را شناسايي کنند و سهم درآمدي يوتيوب را هم در هر بخش متوجه شوند. مت کوال از توليدکنندگان قديمي يوتيوب است که اکنون با خودِ شرکت همکاري مي‌کند. وي درباره‌ي روش قديمي مي‌گويد: «درآمد از آن روش شبيه به اين بود که هرماه چکي براي حقوق خود دريافت کنيد و ندانيد مبلغ چک براساس چه معيارها و منابعي به‌دست آمده است.» اگر معيار CPM را متمرکز بر تبليغ‌دهندگان يوتيوب تفسير کنيم، معيار RPM با تمرکز بيشتر روي توليدکنندگان توسعه يافت. به‌عنوان مثال، در RPM عواملي همچون مجموع نمايش ويدئوها، حتي ويدئوهاي بدون درآمدزايي را شاهد هستيم. چنين معياري به توليدکننده‌ي محتوا نشان مي‌دهد با درآمدزايي‌نکردن از برخي ويدئوها (به‌‌دليل نگرفتن مجوز براي آن‌ها) چه مقدار درآمد براثر تعامل کاربران را از دست مي‌دهد. هر توليدکننده باتوجه‌به چنين گزارش‌هايي مي‌تواند براي ويرايش ويدئوها و تنظيم استراتژي‌هاي آتي براي کانال خود بهتر تصميم‌گيري کند. گوگل هم در پست وبلاگي درباره‌ي RPM مي‌گويد که با دقت به معيار جديد مي‌توان جزئيات درآمدزايي در يوتيوب را بهتر درک کرد و با بررسي کاهش و افزايش آن، بخش‌هاي با بازدهي کمتر را در کانال يافت. معرفي RPM در يوتيوب بدين‌معنا نيست که آمار CPM ديگر اعتبار ندارد. هرچه CPM بيشتر باشد، تبليغ‌دهندگان هزينه‌ي بيشتري براي آن تبليغ متقبل مي‌شوند. اگر توليدکننده‌اي CPM بيشتري داشته باشد، نشان‌دهنده‌ي ارزشي است که تبليغ‌دهنده براي کانال و محتواي آن قائل خواهد شد و براي نمايش تبليغش در کانال مذکور اقدام مي‌کند. معيار جديد RPM چنين اطلاعاتي را از رفتار و تمايل‌هاي تبليغ‌دهنده نمايش نمي‌دهد. نکته‌ي مثبت و اطمينان‌بخش براي توليدکنندگان در RPM آن است که به‌خوبي به تغيير سيستم درآمدزايي يوتيوب در سال‌هاي گذشته اذعان مي‌کند. در رويداد VidCon 2019، يوتيوب روش‌هاي درآمدزايي جايگزين جديدي در پلتفرم خود معرفي کرد که از ميان آن‌ها مي‌توان به عضويت در کانال و قابليت‌هاي چت زنده همچون Super Chat و اهداي کمک (Donation) و فروش محصولات خرده‌فروشان در کانال توليدکننده اشاره کرد. روش‌هاي جايگزين به توليدکنندگان کمک مي‌کند در ميانه‌ي انتقادهاي جدي به پلتفرم تبليغاتي يوتيوب، روش‌هاي مناسبي براي حفظ درآمد خود پيدا کنند. يوتيوب تغييرات ديگري هم در پلتفرم خود اعمال مي‌کند تا درآمدزايي از تبليغات براي توليدکنندگان آسان‌تر شود. به‌عنوان مثال، به‌زودي امکان نمايش تبليغات ميدرول، يعني تبليغاتي که در ميانه‌ي پخش ويدئو نمايش داده مي‌شوند، در ويدئوهاي حداقل هشت‌دقيقه‌اي هم فراهم مي‌شود. قبلا ويدئوها براي نمايش تبليغات ميدرول بايد به حداقل زمان ۱۰ دقيقه مي‌رسيدند که شوخي‌هاي متعدد کاربران را نيز به‌همراه داشت. مديرعامل يوتيوب، سوزان ووجيتسکي، تاکنون در نامه‌هاي متعدد به جامعه‌ي توليدکنندگان محتوا، بر شفاف‌سازي در پلتفرم تأکيد کرده است که در ميان اولويت‌هاي اصلي تيم يوتيوب ديده مي‌شود. بخشي از شفاف‌سازي به اطلاع‌رساني بهتر درباره‌ي نحوه‌ي درآمدزايي توليدکنندگان محتوا مربوط مي‌شود. درنهايت، معرفي معيار جديدي همچون RPM که جريان درآمدي را به‌طورجزئي به کاربران نمايش مي‌دهد، قدم محکمي در مسير همين شفاف‌سازي مدنظر ووجيتسکي خواهد بود.
در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره