برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

گلکسی نوت 20 چگونه می‌تواند آیفون 12 را شکست دهد؟

منبع
مجله ديجي کالا
بروزرسانی

مجله ديجي کالا/ سري گلکسي نوت ۲۰ و آيفون ۱۲، پرچم‌داران قدرتمند و البته بسيار گران‌ قيمت سامسونگ و اپل به حساب مي‌آيند که امسال راهي بازار مي‌شوند. از هر دو محصول انتظار مي‌رود به قابليت‌هاي فوق‌العاده خوبي مجهز شوند اما اينطور که به نظر مي‌رسد، ظاهرا پرچم‌دار سامسونگ مي‌تواند به ۵ دليل، پيروز رقابت با آيفون ۱۲ باشد.

سامسونگ کمتر از ۱۵ روز ديگر از گوشي گلکسي نوت ۲۰ رونمايي مي‌کند. از طرفي اپل در نظر دارد مراسم معارفه آيفون‌هاي خود را احتمالا با تاخير يکي دو ماهه و در ماه اکتبر يا نوامبر برگزار کند. اگرچه از تاريخ دقيق رونمايي از آيفون‌ها بي‌خبريم، اما مطمئن هستيم اين اتفاق بعد از معرفي کهکشاني‌هاي سري نوت‌ رخ مي‌دهد.

با اين حال هر دو محصول پرچم‌داران سال ۲۰۲۰ سامسونگ و اپل به حساب مي‌آيند و اين يعني رقيبي جدي براي يکديگر هستند. پيش‌تر، به بررسي ۵ دليل برتري آيفون ۱۲ نسبت به نوت ۲۰ پرداختيم اما در اين مطلب قصد داريم نگاهي داشته باشيم به برتري‌هاي کهکشاني سامسونگ در مقايسه با رقيب سنتي و قدرتمندش يعني آيفون ۱۲ تا در نهايت ببينيم کدام محصول مي‌تواند بيشتر از ديگري توجه کاربران و علاقه‌مندان را به خود جلب کند؟

نمايشگر ۱۲۰ هرتزي با فناوري LTPO
 
اينطور که به نظر مي‌رسد، ظاهرا اپل قصد دارد آيفون ۱۲ پرو را به نمايشگر ۱۲۰ هرتزي ProMotion مجهز کند. البته برخي از خبر‌گذاري‌ها بر اين باورند که در نهايت چنين اتفاقي رخ نمي‌دهد اما با نگاهي به پيشرفت گوشي‌هاي هوشمند موجود در بازار در اين زمينه، تقريبا غير ممکن است اپل از نمايشگري با رفرش ريت ۶۰ هرتز استفاده کند.

اما حتي اگر چنين نمايشگري در آيفون جديد مورد استفاده قرار گيرد، گلکسي نوت ۲۰ اولترا باز هم برتري دارد. اين محصول نه تنها از نمايشگري با نرخ فريم ۱۲۰ هرتز بهره مي‌برد، بلکه فناوري بکار رفته در نمايشگر آن از نوع LTPO است که اجازه مي‌دهد رفرش ريت با توجه با شرايط، از ۱ تا ۱۲۰ هرتز به صورت متغير عمل کند و همين مسئله نمايشگر اين گوشي را بهينه‌تر از نمايشگر رقيب مي‌کند.

قلم S Pen گلکسي نوت ۲۰

 برخي از شايعات از پشتيباني آيفون‌هاي جديد از قلم اپل حکايت دارند اما هنوز نه تنها خبري رسمي در رابطه با اين موضوع منتشر نشده بلکه حتي افشاگران اپل هم چيزي در اين باره نگفته‌اند. بنابراين به نظر مي‌رسد امسال هم برتري يک قلم اضافه با سري نوت سامسونگ است.

درباره قلم جديد سامسونگ چيز زيادي نشنيده‌ايم اما با توجه به يک شايعه که پيش‌تر منتشر شده بود، ظاهرا قلم نوت ۲۰ مي‌تواند به عنوان يک نشان‌گر مجازي، در کنفرانس‌ها مورد استفاده قرار گيرد. همچنين احتمالا زمان تاخير در پاسخ‌دهي آن به ۹ ميلي‌ثانيه خواهد رسيد که نکته بسيار خوبي محسوب مي‌شود. در سري نوت ۱۰، قابليت‌هايي چون ژست‌هاي هوايي و بهبود تشخيص دست خط به قلم S Pen اضافه شده بود و انتظار داريم مطابق هر سال، در سري جديد هم پيشرفت‌هايي را شاهد باشيم.

دوربين گلکسي نوت ۲۰ اولترا

 زماني که به بررسي دلايل برتري آيفون ۱۲ به نوت ۲۰ پرداختيم، شايعات از اين موضوع حکايت داشتند که دوربين گلکسي نوت ۲۰ کاملا مشابه آن چيزي خواهد بود که در سري اس ۲۰ مورد استفاده قرار گرفته و لذا اين شانس را براي اپل قائل شديم که با بهبود دوربين‌هاي آيفون ۱۲، کهکشاني جديد را پشت سر بگذارد چرا که عملکرد آيفون‌ها با دوربين ۱۲ مگاپيکسلي اگرچه بهتر از اس ۲۰ با سنسور ۱۰۸ مگاپيکسلي نبود اما فاصله زيادي با آن نداشت.

اما اکنون و با انتشار جزئيات بيشتر در رابطه با سري نوت ۲۰، فهميديم اين گوشي قرار است پيشرفت‌هاي زيادي در بخش دوربين داشته باشد. براي مثال اگرچه سنسور اصلي با همان اندازه ۱۰۸ مگاپيکسلي همراه خواهد بود، اما يک سنسور ليزري جهت بهبود وضعيت فوکوس خودکار نيز در کنار آن حضور دارد. همچنين يک دوربين ۱۳ مگاپيکسلي تله‌فوتو با قابليت بزرگ‌نمايي هيبريدي ۵۰ برابري هم احتمالا در جمع دوربين‌هاي نوت ۲۰ اولترا حضور خواهد داشت و همين مسئله کار اپل را براي رقابت بسيار سخت مي‌کند.

گلکسي نوت ۲۰ هم احتمالا به يک دوربين ۱۲ مگاپيکسلي اصلي و فوق عريض در کنار يک سنسور ۶۴ مگاپيکسلي تله‌فوتو مجهز خواهد شد. علاوه بر اين‌ها، سنسور مدت پرواز هم براي بهبود تصاوير پرتره مورد استفاده قرار مي‌گيرد. البته گفته مي‌شود اپل براي بهبود تجربه واقعيت افزوده، سنسوري LiDAR را به گوشي آيفون ۱۲ پرو مکس مي‌آورد که در حال حاضر در آيپد پرو تعبيه شده. اما بعيد به نظر مي‌رسد در عملکرد کلي، آيفون‌هاي جديد بتوانند نوت ۲۰ را پشت سر بگذارند.

باتري پر ظرفيت‌تر‌‌‌‌‌‌‌ گلکسي نوت ۲۰

قبل از اينکه بگوييم نوت ۲۰ در اين بخش برتري دارد بايد به اين نکته اشاره کنيم که در بحث باتري، ظرفيت هميشه يک طرف ماجراست. مثلا روي کاغذ يک باتري ۵۰۰۰ ميلي‌آمپر ساعتي شايد از يک باتري ۴۵۰۰ ميلي‌آمپر ساعتي قوي‌تر باشد اما در عمل گاهي اوقات نتيجه برعکس مي‌شود.

از آن جايي که دو محصول هنوز معرفي نشده‌اند، بايد به مشخصات روي کاغذ بسنده کنيم و بگوييم ظاهرا نوت ۲۰ از باتري‌هايي با ظرفيت بيشتر استفاده خواهد کرد و مي‌تواند از اين لحاظ محصولات اپل را پشت سر بگذارد. اينطور که به نظر مي‌رسد، مدل استاندارد و اولتراي نوت ۲۰ به ترتيب از باتري‌هايي با ظرفيت ۴۳۰۰ و ۴۵۰۰ ميلي‌آمپر ساعت بهره مي‌برند. اين در حالي است که قدرتمندترين آيفون موجود در حال حاضر توسط يک باتري ۳۹۶۹ ميلي‌آمپر ساعتي تغذيه مي‌شود.

طبق شنيده‌ها، سري آيفون ۱۲ احتمالا باتري‌هاي کوچک‌تري خواهند داشت. گفته مي‌شود آيفون ۱۲ پرو مکس با اندازه نمايشگر ۶.۷ اينچي، به يک باتري ۳۶۸۷ ميلي‌آمپر ساعتي مجهز مي‌شود. همچنين اين ميزان براي آيفون ۱۲ پرو و آيفون ۱۲ مکس با اندازه ۶.۱ اينچ و آيفون ۱۲ ۵.۴ اينچي به ترتيب به ۲۷۷۵ و ۲۲۲۷ ميلي‌آمپر ساعت کاهش پيدا مي‌کند. اپل مي‌تواند با پردازنده بسيار کم مصرف A14 و قابليت‌هاي نرم‌افزاري اين فاصله را جبران کند اما بعيد به نظر مي‌رسد بتواند در اين بخش نوت ۲۰ را شکست دهد.

شارژر درون جعبه

طي يک اقدام عجيب، ظاهرا اپل قصد ندارد شارژري در جعبه آيفون ۱۲ قرار دهد. در عوض کاربر تنها يک کابل USB-C به لايتنينگ دريافت خواهد کرد و کاربر مي‌تواند با استفاده از شارژري سازگار، گوشي خود را شارژ کند يا به خريد يک شارژر مخصوص اقدام کند. براي اين کار اپل توجيه زيادي وجود دارد اما هيچ کدام از آن‌ها باعث نمي‌شود در حال حاضر، کاربران به نبود شارژر درون جعبه واکنش منفي نشان ندهند.

البته به نظر مي‌رسد سامسونگ هم به زودي همين رويه را در پيش خواهد گرفت اما بعيد به نظر مي‌رسد اين اتفاق حداقل امسال رخ دهد. بهرحال ظاهرا از لحاظ وجود يک شارژر پر سرعت درون جعبه، نوت ۲۰ به رقيب خود برتري دارد. نظر شما عزيزان در اين رابطه چيست؟ فکر مي‌کنيد کدام يک از محصولات (نوت ۲۰ و آيفون ۱۲) سرانجام مي‌تواند ديگري را از لحاظ فروش و محبوبيت پشت سر بگذارند؟

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره