برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

اسکن غیرمجاز ۶۵۰ میلیون دلار روی دست فیسبوک گذاشت

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
اسکن غیرمجاز ۶۵۰ میلیون دلار روی دست فیسبوک گذاشت

ديجياتو/ فيسبوک با پرداخت ۶۵۰ ميليون دلار غرامت که ۱۰۰ ميليون دلار بيشتر از توافق قبلي است، براي حل يک دادخواست قديمي در مورد استفاده از فناوري تشخيص چهره موافقت کرد.

سخنگوي فيسبوک در اين زمينه اعلام کرده:
«ما روي حل اين پرونده تمرکز کرده‌ايم چرا که چنين کاري، به نفع جامعه کاربري و سهامداران ما خواهد بود.»
سه فرد ساکن ايالت «ايلينوي» طبق قانوني ايالتي «حفظ حريم شخصي اطلاعات بيومتريک» از فيسبوک شکايت کرده‌ بودند. بر اساس اين قانون، شهروندان مي‌توانند در صورت اسکن چهره بدون رضايت کتبي، از يک کمپاني شکايت کنند.

اين دادخواست که در نوع شکايت گروهي قرار داشته، حاوي جمع آوري اطلاعات چهره افراد براي يک قابليت فيسبوک بوده که نام افراد حاضر در تصاوير کاربران را نشان مي‌دهد و مي‌تواند چندين ميليارد نفر را در معرض خطر قرار دهد.

نرم افزارهاي تشخيص چهره در ماه‌هاي اخير و پس از شروع تظاهرات در پي مرگ «جورج فلويد» در ايالات متحده آمريکا، مورد انتقاد شديدي قرار گرفته‌اند. شرکت‌هاي آمازون، مايکروسافت و IBM امکان دسترسي نيروهاي قانوني به اين نرم افزارها را محدود يا معلق کرده‌اند چرا که اين برنامه‌ها اغلب در شناسايي آمريکايي‌هاي آفريقايي تبار يا افراد رنگين پوست اشتباه مي‌کنند.

به گزارش Tech Xplore، فيسبوک اوايل سال جاري ميلادي با پرداخت ۵۵۰ ميليون دلار غرامت به افراد موافقت کرده بود که نتيجه آن، دريافت ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار پول توسط هر فرد بود. اين مبلغ مورد توجه نمايندگان قانوني کاربران فيسبوک قرار گرفت و بيشترين غرامتي بود که يک شرکت براي حل پرونده مربوط به حريم شخصي پرداخت مي‌کرد.

با وجود چنين موضوعي، قاضي دادگاه، «جيمز دوناتو» از ايالت «کاليفرنيا» چنين مبلغي را رد کرد و آن را کم دانست. دوناتو در دادگاه از وکلاي هر دو طرف پرسيده بود:

«۵۵۰ ميليون دلار مبلغ زيادي است، اما سوال اصلي اين است که آيا اين مبلغ براي چنين پرونده‌اي نيز زياد است؟»
در حالي که شايد چنين مبلغ زياد به نظر برسد، ولي بسيار کمتر از ۴۷ ميليارد دلاري است که احتمال پرداخت آن در صورت محاکمه وجود داشت.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره