برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

فیسبوک هفت میلیون پست حاوی اطلاعات غلط کووید 19 را حذف کرد

منبع
زوميت
بروزرسانی
فیسبوک هفت میلیون پست حاوی اطلاعات غلط کووید 19 را حذف کرد

زوميت/ فيسبوک در بيانيه‌ي مطبوعاتي جديدش مي‌گويد در بهار ۱۳۹۹ هفت‌ميليون پست حاوي اطلاعات غلط از بيماري ويروس کرونا را حذف کرده است و روند حذف پست‌ها همچنان ادامه دارد.
   
به‌نظر مي‌رسد ميزان اطلاعات غلط موجود در پلتفرم فيسبوک درباره‌ي دنياگيري ويروس کرونا بسيار بيشتر از آن است که فکرش را مي‌کرديم. براساس اطلاعيه‌ي جديد فيسبوک، اين شرکت در بين ماه‌هاي آوريل تا ژوئن ۲۰۲۰ (فروردين تا خرداد ۱۳۹۹)، هفت‌ميليون پست حاوي اطلاعات غلط و مضر از کوويد ۱۹ را از روي پلتفرم خود حذف کرده است. همچنين، برچسبي ويژه به ۹۸ ميليون پست ديگر اضافه کرده تا کاربران بتوانند پس از خواندن هر پست، به جزئيات عملي و دقيق درباره‌ي کوويد ۱۹ دسترسي پيدا کنند. درواقع، اطلاعات اين ۹۸ پست را سيستم‌هاي صحت‌سنجي فيسبوک اشتباه تشخيص داد‌ه‌اند. 

فيسبوک به‌تازگي گزارش آماري جديد خود را به‌همراه گزارش «اجراي استانداردهاي جامعه» منتشر کرده است. اين گزارش به‌طور ويژه روي حذف پست‌ها از فيسبوک و دليل انجام اين کار متمرکز است. فيسبوک معمولا در گزارش‌هاي اين‌چنيني به اطلاعات غلط موجود در پست‌هاي حذف‌شده اشاره نمي‌کند؛ بااين‌حال در ماه‌هاي اخير، قوانين سرسختانه‌تري وضع کرده تا با آسيب‌هاي ناشي از اشاعه‌ي اطلاعات غلط دنياگيري کوويد ۱۹ مقابله کند.

فيسبوک همواره قوانين خود را براي مقابله با پخش اطلاعات نادرست سخت‌گيرانه‌تر مي‌کند
فيسبوک در بيانيه‌ي جديدش به‌وضوح مي‌گويد پست‌هاي حاوي ادعاهاي غلط درباره‌ي راه‌هاي درمان يا دارو براي کوويد ۱۹ را حذف و با نهادهاي حوزه‌ي بهداشت ارتباط نزديک برقرار مي‌کند تا بفهمد چه اطلاعات غلطي را حذف کند که مي‌توانند آسيب‌هاي جدي به‌همراه بياورند. فيسبوک تلاش کرده است ميزان اطلاعات بهداشتي معتبر را در پلتفرم خود نيز افزايش دهد. فيسبوک به‌‌صراحت نادرست‌بودن برخي شايعه‌ها را با استناد به منابع رسمي حوزه‌ي بهداشت اعلام کرده و از کاربرانش نيز خواسته است همواره از ماسک استفاده کنند. 

با وجود تمامي تلاش‌هاي فيسبوک، هنوزهم ميزان اطلاعات غلط کوويد ۱۹ در اين پلتفرم و البته اينستاگرام به‌شدت زياد است. البته اين حقيقت صرفا به فيسبوک محدود نمي‌شود و شبکه‌هاي اجتماعي ديگر، به‌ويژه توييتر، هم با مشکل مشابه دست‌و‌پنجه نرم مي‌کنند. فيسبوک بارها سياست‌هاي خود را سخت‌گيرانه‌تر کرده تا با انتشار اطلاعات غلط مقابله کند.

فيسبوک و توييتر و اينستاگرام به‌شدت درحال‌مقابله با پخش اطلاعات نادرست هستند
 مه ۲۰۲۰ (ارديبهشت و خرداد ۱۳۹۹) ويدئويي جديد در فيسبوک منتشر شد که در شبکه‌هاي اجتماعي ديگر هم پخش‌شدن آن را شاهد بوديم. اين ويدئو که ميليون‌ها بار ديده شد، ادعا مي‌کرد استفاده از ماسک باعث مريض‌شدن مردم مي‌شود و ويروس کرونا در آزمايشگاه ساخته شده است. ويدئو مذکور بارها در فيسبوک پخش شد تا ميليون‌ها نفر آن را ببينند.

چنين اتفاقي ماه گذشته با ويدئويي ديگر نيز رخ داد. اين ويدئو جديد به‌اشتباه ادعا مي‌کرد هيدروکسي کلروکين (داروي ضدمالاريا) مي‌تواند کوويد ۱۹ را درمان کند. پيش از اينکه فيسبوک ويدئو حاوي اين ادعا را حذف کند، در مدت يک روز بيش از بيست‌ميليون بار ديده شد. در هر دو مورد، نسخه‌هاي ديگر ويدئو همچنان در فيسبوک و اينستاگرام باقي ماندند و برخي از آن‌ها توانستند صدهاهزار بازديد ديگر کسب کنند. 

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا، هفته‌ي گذشته پستي در فيسبوک منتشر کرد و گفت کودکان دربرابر ابتلا به کوويد ۱۹ «تقريبا ايمن» هستند؛ ولي ساعاتي بعد، فيسبوک اين پست را از روي پلتفرم حذف کرد. اين ويدئو نيز چند ساعت روي فيسبوک حضور داشت و ميليون‌ها بار ديده شد.

فيسبوک، تنها شبکه‌ي اجتماعي نيست که در مسير مبارزه با پخش اطلاعات غلط کوويد ۱۹ قدم برمي‌دارد؛ چراکه توييتر تاکنون توييت‌هاي بسيار زيادي را حذف کرده و اقدامات ديگري نظير دادن برچسب به توييت‌هاي حاوي اطلاعات درباره‌ي کوويد ۱۹ انجام داده است. شبکه‌هاي اجتماعي بستر بسيار مناسبي براي پخش اطلاعات غلط هستند؛ زيرا مردم در سراسر دنيا از آ‌ن‌ها استفاده مي‌کنند و کوچک‌ترين اطلاعات غلط مي‌تواند به‌سرعت در همه‌جا پخش شود. فيسبوک و توييتر و اينستاگرام همواره با اين مشکل مواجه بوده‌اند؛ اما ميزان نگراني درباره‌ي پخش اطلاعات غلط پس از دنياگيري ويروس کرونا افزايش پيدا کرد. 

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره