برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سرمایه‌گذاری اپل در بزرگ‌ترین توربین‌های ساحلی دنیا

منبع
زوميت
بروزرسانی
سرمایه‌گذاری اپل در بزرگ‌ترین توربین‌های ساحلی دنیا

زوميت/ اپل قصد دارد در بزرگ‌ترين توربين‌هاي بادي ساحلي دنيا سرمايه‌گذاري کند. انرژي حاصل‌از اين توربين‌ها مستقيما به ديتاسنتر اپل در شهر ويبورگ دانمارک فرستاده مي‌شود.
   
اپل رسما تأييد کرد که قصد دارد در بزرگ‌ترين توربين‌هاي بادي ساحلي دنيا سرمايه‌گذاري انجام دهد تا بتواند به يکي از اهداف مهم خود يعني تبديل‌شدن به شرکتي که توليداتش هيچ اثر منفي بر محيط‌زيست ندارد برسد؛ اپل پيش‌تر گفته است که براي حفاظت از محيط‌زيست استراتژي کربن خنثي براي محصولاتش درپيش مي‌گيرد. فعاليت‌هاي خود اپل در سال ۲۰۱۸ به اين هدف مهم دست پيدا کردند، بااين‌حال هدف جديد اپل، تمامي شرکت‌هاي حاضر در زنجيره‌ي تأمين محصول اين شرکت و حتي چرخه‌ي عمر خود محصولات را شامل مي‌شود. 

توربين‌هاي بادي موردبحث قرار است انرژي يکي از ديتاسنترهاي اپل را تأمين کنند. اپل در بيانيه‌ي رسمي خود اعلام کرد که اين سرمايه‌گذاري را در دانمارک انجام مي‌دهد. شرکت کوپرتينويي در بيانيه‌ي خود مي‌نويسد در پي سرمايه‌گذاري در توليد دو مورد از بزرگ‌ترين توربين‌هاي بادي ساحلي دنيا است. توربين‌هاي بادي ساحلي منبع تأمين‌کننده‌ي انرژي پاک و تجديدپذير هستند و باعث مي‌شوند اپل يک قدم ديگر به هدف اصلي خود يعني تبديل‌شدن به شرکت کربن خنثي تا سال ۲۰۳۰ نزديک‌تر شود.

توربين‌هاي يادشده که ۲۰۰ متر ارتفاع دارند در نزديکي شهر ايسبيرگ دانمارک مستقر هستند و انتظار مي‌رود که بتوانند در هر سال، ۶۲ گيگاوات‌ساعت انرژي توليد کنند که اين ميزان براي تأمين انرژي تقريبا ۲۰٬۰۰۰ خانه کافي است. اپل قصد دارد از اين توربين‌ها به‌عنوان مرکزي آزمايشي استفاده کند تا بعدا سراغ توربين‌هاي بادي دريايي قدرتمند برود. انرژي توليدشده در ايسبيرگ قرار است به ديتاسنتر اپل در شهر ويبورگ دانمارک فرستاده شود. تمامي انرژي اضافي توليدشده توسط اين توربين‌هاي بادي به شبکه‌ي برق دانمارک تزريق مي‌شود. 

ليسا جکسون، قائم‌مقام واحد محيط‌زيست، سياست‌ها و ابتکارات اجتماعي اپل، در اين رابطه مي‌گويد براي مبارزه با تغييرات آب‌و‌هوايي کره‌ي زمين بايد اقداماتي فوري انجام داد و به‌شکلي جهاني با شرکت‌هاي مختلف همکاري کرد. او مي‌گويد ديتاسنتر حاضر در شهر ويبورگ مدرک بزرگ و مهمي است که نشان مي‌دهد ما مي‌توانيم با اين چالش بزرگ جهاني مقابله کنيم.

ليسا جکسون در ادامه‌ي حرف‌هايش گفت سرمايه‌گذاري روي انرژي پاک باعث ايجاد نوآوري‌هاي انقلابي مي‌شود؛ اين نوآوري‌هاي انقلابي مي‌توانند انرژي پاک و شغل‌هاي خوب را به کسب‌و‌کارها و جوامع محلي بياورند. جکسون ادامه مي‌دهد: «اين، حوزه‌اي است که به‌خاطر سياره‌مان و نسل‌هاي آينده، بايد در آن پيش‌رو باشيم». پروژه‌ي بادي شهر ايسبيرگ درحالي آغاز مي‌شود که همين چند وقت پيش يکي از بزرگ‌ترين سيستم‌هاي خورشيدي اسکانديناوي که در شهر تايستد واقع شده، تکميل شد. اين سيستم خورشيدي عظيم نخستين پروژه‌ي خورشيدي دانمارک به‌حساب مي‌آيد که بدون نياز به کمک‌هزينه‌هاي عمومي توليد شده است. 

اپل همچنين در بخشي ديگر از بيانيه‌ي مطبوعاتي خود اعلام کرد شماري از تأمين‌کنندگان اروپايي‌اش قدم‌هايي مهم در راستاي استفاده از انرژي پاک برداشته‌اند. اپل گفت يکي از تأمين‌کنندگان آلماني‌اش با نام Varta اين هفته اعلام کرده قصد دارد تمامي توليدات اپل را با ۱۰۰ درصد انرژي تجديدپذير انجام دهد. تأمين‌کنندگان مختلف اپل در سراسر اروپا کم‌کم درحال روي آوردن به انرژي پاک هستند و مي‌خواهند تمامي توليدات اين شرکت را با استفاده از انرژي تجديدپذير به‌انجام برسانند و شامل مواردي مثل Henkel و tesa SE مي‌شوند که هردوي آن‌ها نيز در آلمان حضور دارند.

از بين ديگر شرکت‌ها مي‌توانيم به شرکت هلندي DSM Engineering Materials، شرکت سوئدي STMicroelectronics و شرکت بلژيکي Solvay اشاره کنيم. اپل پروژه‌ي بزرگي با نام «برنامه‌ي انرژي پاک تأمين‌کنندگان» دارد که تأمين‌کنندگان مختلف شرکت يکي پس از ديگري به آن ملحق مي‌شوند. Solvay پس از ملحق شدن به اين برنامه در پنج سال پيش، به‌شدت تلاش کرده است ميزان استفاده از انرژي تجديدپذير را افزايش دهد. اپل در سال ۲۰۱۵ اين پروژه را راه‌اندازي کرد. از آن زمان تاکنون ۷۲ شرکت توليدي در ۱۷ کشور دنيا به استفاده‌ي ۱۰۰ درصدي از انرژي تجديدپذير براي توليد محصولات اپل مشغول شده‌اند.

هنگامي که تمامي شرکت‌هاي تأمين‌کننده‌ي محصولات اپل به اين هدف دست پيدا کنند، از وارد شدن بيش از ۱۴٫۳ ميليون متريک تن کربن‌دي‌اکسيد به محيط‌زيست به‌صورت سالانه جلوگيري مي‌شود. اگر درک ابعاد اين موضوع براي‌تان سخت است بهتر است مثالي بزنيم. اپل مي‌گويد نهايي‌شدن پروژه‌اش مثل اين است که به‌صورت سالانه بيش از سه ميليون خودرو را به‌طور کامل خاموش کنيد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره