برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چرا موبایل گلکسی نوت ۲۰ اولترا سامسونگ گزینه خوبی برای گیمرها نیست؟

منبع
مجله ديجي کالا
بروزرسانی

مجله ديجي کالا/ گلکسي نوت ۲۰ اولترا سامسونگ يکي از بدترين موبايل‌هاي بازار براي گيمرها به حساب مي‌آيد. شايد عجيب به نظر برسد اما حقيقت دارد. البته نبايد از اين گفته به اين برداشت اشباه رسيد که موبايل مورد نظر قادر به اجراي سنگين‌ترين بازي‌هاي موبايل نيست.

سامسونگ در روز پنجم آگوست امسال به صورت رسمي از خانواده گلکسي نوت ۲۰ رونمايي کرد که يک مدل اولترا هم دارد و به نظر براي گيمرهايي ساخته شده که به دنبال بالاترين حد از کيفيت هستند. ليست مشخصات سخت‌افزاري اين موبايل در اکثر موارد بسيار تحسين‌برانگيز است.

گلکسي نوت ۲۰ اولترا همراه با چيپست اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس عرضه مي‌شود که قابليت‌هايي مخصوص گيمرها دارد. نمايشگر موبايل‌ هم واقعا بزرگ است و حتي نيازي نيست به نرخ به‌روزرساني ۱۲۰ هرتزي آن اشاره کنيم. بنابراين اگر بازي‌ها از اين قابليت پشتيباني کنند، به نرخ فريمي بسيار روان و دلچسب دست خواهيد يافت. از سوي ديگر، مايکروسافت هم به صورت رسمي سرويس Xbox Game Pass Ultimate خود را به اين موبايل آورده. با درنظرگيري تمام اين مسائل، چرا مي‌گوييم خريد گلکسي نوت ۲۰ اولترا از سوي گيمرها اشتباه است؟ به دلايل متعدد.

گلکسي نوت ۲۰ اولترا موبايلي بسيار گران‌قيمت است
بزرگ‌ترين دليل براي اين ادعا چيست؟ قيمت دستگاه. گلکسي نوت ۲۰ اولترا هزينه بسيار زيادي روي دست‌تان مي‌گذارد، خصوصا در دوران پاندمي کرونا ويروس که همه به دنبال کاهش هزينه‌هاي خود تا حد ممکن هستند. علاوه بر اين، گيمرها انبوهي از گزينه‌هاي جايگزين و ارزان‌قيمت‌تر دارند.

براي مثال شرکت ايسوس در ماه جولاي از موبايل گيمينگ ROG Phone 3 رونمايي کرد که ۸۰۰ دلار قيمت‌گذاري شده است. براي مقايسه، مدل پايه گلکسي نوت ۲۰ اولترا ۱۲۹۹ دلار قيمت دارد. بنابراين با خريد گلکسي نوت ۲۰ اولترا به جاي ROG Phone 3 (که به صورت خاص براي گيمرها و نيازهايشان طراحي شده) نه‌تنها هزينه‌ به مراتب بيشتري مي‌پردازيد، بلکه مشخصات سخت‌افزاري ضعيف‌تري هم گيرتان مي‌آيد.

حال اگر بخواهيد به سراغ مدل بهتر گلکسي نوت ۲۰ اولترا برويد که مشخصاتي مشابه به ROG Phone 3 دارد، بايد مدل مجهز به حافظه ۵۱۲ گيگابايتي را خريداري کنيد که ۱۴۴۹ دلار قيمت دارد. اين يعني علاوه بر ۵۰۰ دلار قبل، حالا بايد ۱۵۰ دلار ديگر هم بپردازيد. همه اين‌ها ما را مي‌رساند به تفاوت قيمت ۶۵۰ دلاري ميان گلکسي نوت ۲۰ اولترا و ROG Phone 3 ايسوس.

تکنولوژي خنک‌کننده ضعيف‌تر
وقتي از پردازنده‌ها و پردازشگرهاي گرافيکي موبايل‌ها براي مدتي طولاني استفاده مي‌کنيد، مي‌توانند بسيار داغ شوند. براي مثال موبايل ROG Phone 2 يکي از مثال‌هاي خوب بروز اين مشکل است و در بسياري از نقدها به آن اشاره شده. اما همان منتقدين بارها گفته‌اند که اين شرايط به ندرت ظهور مي‌کند و اکثر بازي‌ها به شکلي روان اجرا مي‌شوند، بدون اينکه موبايل را داغ‌تر از آن کنند که نتوانيد در دست‌تان نگهش داريد. يکي از دلايل تلطيف اين مشکل، تکنولوژي خنک‌کننده‌اي است که ايسوس در موبايل‌هايش به کار گرفته و در ROG Phone 3 نيز بهبودشان داده.

ساير موبايل‌هاي گيمينگ هم سيستم خنک‌کننده بسيار خوبي دارند. براي مثال سيستم خنک‌کننده موبايل Legion Phone Duel، ماه‌ها پيش از رونمايي رسمي آن تبليغ مي‌شد. و وقتي لنوو بالاخره از تکنولوژي خود پرده برداشت، به زحمت مي‌توانستيد از نتيجه کار ناراضي باشيد. اين موبايل مي‌توان هنگام اجراي سنگين‌ترين بازي‌ها نيز خنک باقي بماند.

موبايل Razer Phone 2 هم يک مثال خوب ديگر است. اين موبايل اکنون دو سال دارد و هنوز هم به خوبي خنک مي‌ماند. و اين مهم به لطف سيستم خنک‌کننده محفظه بخار ريزر امکان‌پذير شده است.

سامسونگ موبايل گلکسي نوت ۲۰ اولترا را به عنوان يک موبايل گيمينگ نساخته است. بنابراين انتظار هم نمي‌رود که انبوهي از بهينه‌سازي‌هاي مختلف و مخصوص گيمرها داشته باشد. اما سيستم خنک‌کننده خوب چيزي است که چنين موبايلي «بايد» به آن مجهز باشد تا از ساير موبايل‌هايي که وظايف سبک‌تري برعهده دارند خنک‌تر باقي بماند.

سرويس اکس باکس گيم پس آلتيميت در انحصار اين موبايل نيست
يکي از بزرگ‌ترين مانورهاي تبليغاتي سامسونگ اين بود که گلکسي نوت ۲۰ اولترا نخستين موبايلي است که رسما همراه با سرويس Xbox Game Pass Ultimate از راه مي‌رسد. اين موضوع به خاطر همکاري نزديک سامسونگ و مايکروسافت بود. اما اين همکاري به معناي انحصار نيست.

انبوهي از موبايل‌هاي اندرويدي طي سال اخير به نسخه پيش‌نمايش سرويس استريم بازي xCloud دسترسي داشته‌اند و بعد از اتمام دوره پيش‌نمايش و قرار گرفتن xCloud در باندل گيم پس آلتيميت، اين دسترسي کماکان وجود خواهد داشت.

تا زماني که گيمرها اشتراک اين سرويس را خريده باشند، روي هرکدام از موبايل‌ها و تبلت‌هاي اندرويدي خود قادر به استفاده از آن خواهند بود. بنابراين کاربران گلکسي نوت ۲۰ از هيچ مزيت خاصي برخوردار نشده‌اند و نخواهند شد.

و اين ما را برمي‌گرداند به فاکتور قيمت. گلکسي نوت ۲۰ بيشتر از ساير موبايل‌هايي که به ايکس باکس گيم پس آلتيميت دسترسي دارند قيمت‌گذاري شده. بنابراين اگر نيازي غير از گيمينگ نداريم، چرا به پرداخت اين هزينه بيشتر تن بدهيم؟

باتري کوچک‌تر نسبت به برخي موبايل‌هاي گيمينگ
گلکسي نوت ۲۰ اولترا مشکل بزرگي از نظر عمر باتري ندارد و از ظرفيت ۴۵۰۰ ميلي آمپر ساعتي در باتري برخوردار شده. اما در قياس با برخي از موبايل‌هاي گيمينگ موجود در بازار، اين باتري‌ آنقدرها هم معرکه به نظر نمي‌رسد. براي مقايسه، ROG Phone 2 و ROG Phone 3 همراه با ظرفيت ۶۰۰۰ ميلي آمپر ساعتي باتري از راه مي‌رسند و براي مدت بيشتري همراهي‌تان مي‌کنند.

از سوي ديگر، موبايل Legion Phone Duel لنوو هم به باتري ۵۰۰۰ ميلي آمپر ساعتي مجهز شده. حتي Black Shark 3 که جزو پريميوم‌ترين موبايل‌هاي گيمينگ بازار نيست هم ظرفيت باتري ۴۷۵۰ ميلي آمپر ساعتي دارد. تمام اين موبايل‌ها ضمنا با قيمتي کمتر از گلکسي نوت ۲۰ اولترا به دست‌تان مي‌رسند. تازه جالب است بدانيد که ايسوس پورت‌هاي شارژ موبايل خود را در کناره‌ها قرار مي‌دهد و اين يعني هنگام تجربه بازي‌ها در حالت لنداسکيپ، مي‌توانيد به شارژ دستگاه مشغول باشيد و کابل شارژ مانعي براي گرفتن صحيح دستگاه در دست نخواهد بود.

خبري از اسپيکرهاي جلويي يا تريگرهاي حساس به لمس نيست
اگرچه تمام گيمرها قرار نيست از AirTrigger هاي تعبيه شده روي موبايل ROG Phone 3 ايسوس استفاده کنند، اما داشتن چنين گزينه‌هايي مي‌تواند خوب باشد و در برخي از بازي‌ها حسابي کاربردي ظاهر شود. اين قابليت از آن‌جايي اهميت دارد که احساسي شبيه به دسترسي به يک کنترلر سنتي القا مي‌کند، بدون اينکه نيازي به يک کنترلر جداگانه داشته باشيد. اين تريگرها کارآمدتر از آن چيزي هستند که ممکن است تصور کنيد (خصوصا در بازي‌هاي شوتر اول‌شخص) و اکنون موبايل‌هاي گيمينگ بيشتري همراه آن‌ها از راه مي‌رسند.

گلکسي نوت ۲۰ اولترا يکي از آن موبايل‌ها نيست و ضمنا اسپيکري هم در جلو ندارد. اسپيکرهاي اين موبايل استريو هستند، اما در بخش زيرين تعبيه شده‌اند و بنابراين به راحتي با دست پوشانده مي‌شوند. چنين اتفاقي تاثير منفي فراواني روي تجربه صوتي مي‌گذارد و مجبورتان مي‌کند که به استفاده از هدفون‌هايي روي بياوريد که آن‌ها هم تاخير صوتي دارند.

جمع‌بندي
وقتي به صورت کلي و به عنوان يک پکيج به آن نگاه کنيم، گلکسي نوت ۲۰ اولترا بدون ترديد موبايلي بسيار قدرتمند است. اين دستگاه هيچ مشکلي هنگام اجراي امثال کال آو ديوتي موبايل يا پابجي موبايل يا ديگر بازي‌هايي که در آينده از راه خواهند رسيد ندارد و براي استريم بازي هم کاملا مناسب است.

اما علي‌رغم تمام مزايايش، انبوهي از موبايل‌هاي ديگر را در بازار مي‌يابيد که عملکردي بهتر هنگام اجراي بازي‌ها خواهند داشت. موبايل‌هايي که حافظه رم بيشتر، حافظه داخلي بيشتر، قابليت‌هاي مخصوص گيمرها و صداي گوش‌نوازتر دارند و به اندازه نوت ۲۰ اولترا روي دست‌تان هزينه نمي‌گذارند.

اما موبايل‌هاي گيمينگ هم براي همه ساخته نشده‌اند و بدون ترديد بي‌شمار گيمر داريم که علاوه بر قابليت‌هاي گيمينگ، به ديگر ويژگي‌هاي گلکسي نوت ۲۰ اولترا علاقه‌مند هستند. ولي اگر جزو افرادي تلقي مي‌شويد که گيمينگ را در اولويت قرار مي‌دهند، گلکسي نوت ۲۰ اولترا يکي از بدترين گزينه‌هاييست که براي شما ساخته شده. همه‌چيز به اين بستگي دارد که چه انتظاراتي از دستگاه داريد و چه چيزي برايتان مهم‌تر است.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم