برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ونزوئلا: تصمیم ضد چینی آمریکا تجاوز به یک کشور مستقل است

منبع
فارس
بروزرسانی
ونزوئلا: تصمیم ضد چینی آمریکا تجاوز به یک کشور مستقل است

فارس/ وزير خارجه ونزوئلا در واکنش به تصميم واشنگتن در خصوص تعطيلي کنسولگري پکن در هيوستون، اين تصميم را محکوم کرد و آن را تجاوز بي‌اساس عليه يک کشور مستقل خواند.

«خورخه آريزا» وزير خارجه ونزوئلا روز شنبه در رسانه‌هاي اجتماعي تصميم آمريکا براي تعطيل کردن کنسولگري چين در شهر هيوستون را «تجاوز بي‌اساس» خواند و محکوم کرد.

آريزا در توييتر خود نوشت: تشديد (خصومت) سياسي، ايدئولوژيک، ديپلماتيک، اقتصادي و رسانه‌اي دولت آمريکا عليه جمهوري خلق چين تجاوز بي‌اساس عليه يک کشور مستقل است.

وي افزود: دروغ‌سازي براي حمله به چين بخشي از نااميدي انتخاباتي ترامپ است.

روز چهارشنبه در ادامه تلاشهاي آمريکا براي افزايش فشار عليه چين، واشنگتن از پکن خواست کنسولگري خود در شهر هيوستون ايالت تگزاس را ظرف ۷۲ ساعت آينده تعطيل کند.

«مورگان اورتاگوس» سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا همان روز دستور اين کشور براي تعطيلي کنسولگري چين در ايالت تگزاس را تأييد کرد و درباره چرايي آن مدعي شد: «دستور تعطيلي کنسولگري چين در هيوستون را به‌خاطر محافظت از مالکيت معنوي و اطلاعات شخصي آمريکايي‌ها صادر کرديم».

وزارت خارجه چين در واکنش اعلام کرد اتهام‌زني‌هاي آمريکا روابط دوجانبه را تضعيف مي‌کند و افزود به زودي اقدام متقابل مناسب را اعلام مي‌کند. در واکنش، چين هم روز جمعه به آمريکا دستور داد ظرف ۷۲ ساعت کنسولگري‌اش در شهر چنگدو را تعطيل کند.

ايالات متحده چهار ساختمان ديپلماتيک در چين دارد که شامل يک سفارتخانه در پکن و سه کنسولگري در چنگدو، شانگهاي و شنيانگ است.

بستن کنسولگري نشان ديگري از تيرگي روابط دو اقتصاد بزرگ جهان و چرخش قابل توجهي در روابط آن‌ها در مقايسه با ۶ ماه قبل است، زماني که دو کشور يک توافق تجاري را به امضا رساندند.

طي هفته‌هاي اخير تنش‌ها بين واشنگتن و پکن بر سر مسائلي از جمله شيوع ويروس «کوويد۱۹»، قراردادهاي تجاري، قانون امنيتي جديد در هنگ‌کنگ و ادعاي نقض حقوق بشر در منطقه سين‌کيانگ، بالا گرفته است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره