نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

دفاع روسیه از استقرار سامانه اس-۴۰۰ در قطب شمال

منبع
فارس
بروزرسانی
دفاع روسیه از استقرار سامانه اس-۴۰۰ در قطب شمال

فارس/ نماينده روسيه در ناتو، استقرار سامانه اس-۴۰۰ در قطب شمال را تضميني براي امنيت ملي کشور خود برشمرده و گفته اين اقدام نبايد ايجاد نگراني کند.

«نيکلاي کورچونوف»، نماينده روسيه در سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو)، استقرار سامانه اس-۴۰۰ در قطب شمال را تضميني براي امنيت ملي کشور خود دانست.
به نوشته خبر‌گزاري «اسپوتنيک»، کورچونوف در مصاحبه‌اي اظهار داشت: «استقرار سامانه موشکي اس-۴۰۰ در جزاير شمالگاني روسيه يک اقدام منطقي است که به طور انحصاري براي دفاع ملي لازم است و نبايد نگراني ايجاد کند.»
وي در ادامه در مورد استقرار سامانه اس-۴۰۰ در اين جزاير گفت: «پس از ايجاد ميدان راداري يکپارچه برفراز قلمروي کشورمان، اين اقدام نيز متداوم و با ثبات است.»
کورچونوف افزود: «سامانه اس‌-۴۰۰ تنها براي دفاع است. استقرار آن در هر جايي نبايد نگراني ايجاد کند. اگر کساني از اين بابت نگرانند، قصد حمله به شيء يا ناحيه‌اي را که قرار است اس‌-۴۰۰ از آن محافظت کند را نداشته باشد.»


نماينده روسيه در ناتو همچنين درباره ناو يخ‌شکن «ايوان پاپانين» روسي نيز گفت: «ايوان پاپانين روسيه يک [ناو] يخ‌شکن کلاسيک نيست، بلکه يک کشتي نظامي است، بنابراين تعبيه سلاح بر روي آن نبايد شک و ترديد ايجاد کند. به خصوص با توجه به اينکه [تعبيه] اين سلاح‌ها با توافق‌هاي بين‌المللي که کشور ما در آنها عضويت دارد مغاير نيست.»
کورچونوف افزود: «امکان نصب کانتينرهايي با موشک‌هاي کروز "کاليبر" يا "اوران (Uran)" روي اين ناو يخ‌شکن، که در رسانه‌هاي روسي نيز ذکر شده‌اند، تنها براي يک دوره خاص پيش بيني شده‌اند.»
وي همچنين گفت: «براي اين دوره، پيش‌بيني شده که کشتي‌ها بتوانند در تقويت فرماندهي ناوگان شمالي [روسيه]، که حوزه‌هاي مسئوليت آن شامل مسيرهاي درياي شمال و سواحل شمالگان روسيه مي‌شود، شرکت داشته باشند.»
ايوان پاپانين، اولين ناو گشت زني چند منظوره در کلاس قطب شمال است که در پروژه‌اي تحت عنوان «پروژه ۲۳۵۵۰» در سال ۲۰۱۹ رونمايي شد و قرار است بيست و پنجم نوامبر ۲۰۲۳ به بهره‌برداري برسد.
«جيمز فوگو»، فرمانده نيروي دريايي ايالات متحده در اروپا و آفريقا مدعي شده بود که ناو يخ شکن ايوان پاپانين براي حمل موشک‌هاي کروز کاليبر طراحي شده است و همچنين ادعا کرده بود اين ناو نشانه رويکرد تهاجمي روسيه در قطب شمال است.
«مايکل مورفي» معاون وزير امور خارجه آمريکا در امور اروپا و اورآسيا نيز ماه گذشته گفته بود که حضور فزاينده نظامي روسيه در منطقه قطب شمال خط دفاع ناتو را با تهديد مواجه مي‌کند.
سامانه موشکي اس-۴۰۰ روسيه قادر به نابود ساختن اهداف از مسافت بيش از ۴۰۰ کيلومتري در ارتفاع بيش از ۳۰ کيلومتر است. اس-۴۰۰ در ناتو با نام «اس اي -۲۱۲» معروف است و برد آن دست‌کم دو برابر سامانه موشکي «پاتريوت» ساخت آمريکاست. اس- ۴۰۰ قادر است انوع جنگنده‌هاي رادار گريز و موشک‌هاي بالستيک را سرنگون سازد. آخرين نسخه اين مجموعه اس-۵۰۰ است که روسيه تنها خود از آن‌ استفاده مي‌کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره