برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
بین الملل

سیدحسن نصرالله: پاسخ حزب‌الله به اسرائیل همچنان پابرجاست و لغو نشده است

منبع
فارس
بروزرسانی
سیدحسن نصرالله: پاسخ حزب‌الله به اسرائیل همچنان پابرجاست و لغو نشده است

فارس/ سيد حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله لبنان جمعه‌شب به مناسبت چهاردهمين سالروز پيروزي مقاومت لبنان در جنگ ۳۳ روزه (۲۰۰۶) سخنراني کرد.

دبيرکل حزب‌الله در ابتدا گفت که به دليل شيوع کرونا و شرايط لبنان از جمله انفجار اين جنبش تصميم گرفته است، به جاي جشن گرفتن سالرزو پيروزي در برابر دشمن صهيونيست، به سخنراني امشب اکتفا کند.
سيد حسن نصرالله اين پيروزي را به مردم لبنان و گروه‌هاي مقاومت و خانواده‌هاي شهدا تبريک و تهنيت گفت و ياد شهيدان، عماد مغنيه، مصطفي بدر الدين و شهيد سردار حاج قاسم سليماني را گرامي داشت.
دبيرکل حزب‌الله لبنان گفت، براي اولين بار در چنين سالروزي ياد يک شهيد ديگر را گرامي مي‌دارد و گفت، شهيد حاج قاسم سليماني در فرماندهي مرکزي جنگ نقشي مهم داشت.

سيد حسن نصرالله جنگ تموز (۳۳ روزه) را جنگ واقعي دانست و گفت که اين جنگ تصميم ايالات متحده آمريکا بود و رژيم صهيونيستي آن را اجرا کرد.

وي گفت که پيروزي مقاومت در اين جنگ پيامدها و نتايج راهبردي براي منطقه داشت که توقف و شکست طرح خاورميانه جديد که جورج بوش پسر، رئيس جمهور وقت آمريکا، آن را براي منطقه و در نهايت سرنگوني جمهوري اسلامي ايران آماده کرده بود، يکي از آن‌ها بود.

سيد حسن نصرالله ادامه داد: «همه اسناد نشان مي‌دهد که جنگ عليه لبنان بخشي از اين طرح بود و اين کونه برنامه‌ريزي شده وبد که لبنان تحت يوغ و هيمنه آمريکا قرار بگيرد و مسئله فلسطين تصفيه شود».

او با بيان اينکه نتايج پيروزي در اين جنگ همچنان بر رژيم صهيونيستي سايه افکنده است، اظهار داشت که از ديگر پيامدهاي اين جنگ اين بود که مقاومت در لبنان معادله‌اي بر دشمن اسرائيلي تحميل کرد که اين کشور را تا به امروز حمايت مي‌کند.

او گفت که دستاورد جنگ سال ۲۰۰۰ آزادسازي لبنان و اخراج نيروهاي صهيونيستي از خاک اين کشور بود ولي دستاورد جنگ ۲۰۰۶ حمايت لبنان است؛ در اين جنگ حزب‌الله توانست معادله طلايي خود «معادله راهبردي بازدارندگي» را بر رژيم اسرائيل تحميل کرد.

سيد حسن نصرالله گفت به از اين جنگ، اسرائيلي‌ها براي اولين بار بود که با خطر موجوديت رژيم صهيونيستي در منطقه مواجه شدند و آثار شکست نظامي و رواني آن همچنان ادامه دارد و طي اين مدت (۱۴ سال) همواره آن‌ها را نگران کرده است.

دبيرکل حزب‌الله گفت: «اسرائيلي‌ها در اين جنگ (۳۳ روزه) شکست خوردند و مي‌دانند که در هر جنگ اسرائيلي در آينده [عليه ما] هرگز نخواهند توانست حزب‌الله را تضعيف کند. براي همني آن‌ها به ابزارهاي ديگري روي آورده‌اند و شرايط امروز لبنان نيز بخشي از اين نبرد است».

سيد حسن نصرالله به شهادت نيروي خود در دمشق به دنبال حمله هوايي رژيم صهيونيستي اشاره کرد و گفت: «اسرائيل به خوبي مي‌داند که حزب‌الله به شهادت نيروي خود واکنش نشان خواهد داد؛ لذا اقدام به اتخاذ اقداماتي در امتداد مرزهاي لبنان کرد و حتي دستور داد به نيروهايش يک لنگه پا بايستند (آماده باشند) تا مبادا حزب‌الله بتواند به آن‌ها صدمه‌اي وارد کند و يا واکنشي داشته باشد. تصميم ما پاسخ به اين حمله بود؛ پاسخي که هدف از آن تثبيت قواعد درگيري است و بايد حساب شده و جدي باشد».

او آمادگي ارتش رژيم صهيونيستي از زمان به شهادت رسيدن «محسن کامل محمد» را بخشي از مجازات اين رژيم توسط حزب‌الله دانست و گفت: «امشب دوست دارم بگويم که اين پاسخ همچنان پابرجاست و مسئله، مسئله وقت است و آن‌ها بايد منظر پاسخ مقاومت باشند».

توافق امارات و اسرائيل
سيد حسن نصرالله در واکنش به توافق ديروز امارات و رژيم صهيونيستي بر عادي‌سازي روابط گفت که حزب الله در لبنان هرگز از اين تصميم و توافق شوکه نشد چرا که اين توافق در ضمن مسير طبيعي‌اي بود که آن‌ها آن را در پيش گرفته‌اند.

او در مورد زمان اعلام اين توافق نيز گفت که زمانبندي اين توافق نشان مي‌دهد که برخي از رژيم‌هاي عربي منطقه، «نوکر» آمريکايي‌ها هستند.

دبيرکل حزب‌الله لبنان گفت که امارات با توافق مذکور براي ترامپ خدمت انتخاباتي و سياسي کرده و برآورد حزب الله اين است که از امروز تا انتخابات آمرکيا (۱۳ آبان) اين رژيم‌ها توافق صلح با اسرائيل را امضا خواهند کرد.

سيد حسن نصرالله گفت: «تا روز انتخابات ترامپ به دوشيدن رژيم‌هاي عربي در خليج فارس از نظر مالي، اخلاقي و ديني ادامه خواهد داد و همهي اين اقدامات در راستاي خوش خدمتي به به ترامپ و نتانياهو است».

انفجار بيروت و دلايل آن
دبيرکل حزب‌الله در ادامه سخنان خود به انفجار بندر بيروت اشاره کرد و گفت دو فرضيه در وراي اين انفجار است؛ اول اينکه اين انفجار عادي بوده و يا اينکه ادقامي تخريبي بوده است.

او گفت که آنچه به حز‌ب‌الله مربوط ميشود، امنيت مستقيم در مقاومت است و اين توانايي و قدرت را ندارد که مسئوليت کامل امنيت ملي لبنان را بر عهده بگيرد.

سيد حسن نصرالله گفت اگر ثابت شود که علت انفجار بندر بيروت اقدامي تخربي بوده بايد همه کساني را که در اين حادثه کوتاهي کردند، محاکمه کرد ولي اين مسئله قبل از هر چيزي نياز به تحقيق و اثبات دارد.

دبيرکل حزب‌الله لبنان گفت که اگر اسرائيل در اين انفجار دست داشته باشد و اف.بي.آي آمريکا وارد تحقيقات در اين حادثه وشد، اين تحقيقات به نتيجه‌اي نخواهد رسيد.

او گفت: «حزب‌اللهي که براي شهادت نيروي‌اش، ارتش اسرائيل را به حالت آماده‌باش درآورده و تأکيد کرده است انتقام او را خواهد گرفت، چگونه مي‌تواند در برابر چنين جنايتي و کشتار ده‌ها نفر (در صورت دست داشتن رژيم صهيونيستي) سکوت کند؟».

سيد حسن نصرالله گفت که در چنين شرايط، خطرناک‌ترين چيز براي لبنان فقدان عنصر هم‌بستگي و فروپاشي مؤسسات دولت است و برخي از نيروهاي سياسي و رسانه‌ها از همان روز اول شروع کردند و تلاش داشتند از درد و رنج مردم سوء استفاده کنند و ميشل عون، رئيس جمهور را مسئول اين انفجار دانستند.

وي گفت که شرايط بعد از حادثه انفجار بيشتر شبيه به شرايط لبنان بعد از گروگان‌گيري سعد الحريري، نخست‌وزير وقت در عربستان سعودي است و برخي طي روزهاي گذشته خواستند همان سناريو را اجرا کنند.

دبيرکل حزب‌الله گفت: «همانگونه که ما در اين شرايط مخالفت استعفاي حريري بوديم در اين منقطع هم مخالف استعفاي حسان دياب بوديم. هدف از طرح سرنگوني دولت، سوق دادن لبنان به جنگ داخلي است».

او گفت که حزب‌الله اقدام نخست‌وزير حسان دياب و استعفاي برخي از وزرا را درک مي‌کند و اميدوار است که همه آن‌ها به وظايف و مسئوليت‌هايشان عمل کنند تا اينکه دولت جديد در لبنان تشکيل شد.

سيد مقاومت در ادامه به تشکيل دولت جديد (طي دو ماه آينده) و نحوه تشکيل آن اشاره و خاطر نشان کرد که نياز امروز لبنان دولتي است قوي که از نظر سياسي مورد حمايت و حفاظت باشد.

او گفت که هرکسي در لبنان مأمور به تشکيل کابينه باشد، حزب‌الله از او خواهد خواست هرچه سريعتر دولت فراگير و «دولت وحدت ملي» را تشکيل دهد. سيد حسن نصرالله درخواست‌ها مبني بر تشکيل «دولت بي‌طرف» را با توجه به تجارب گذشته در لبنان، وقت‌کشي دانست و گفت که چيزي به نام «بي‌طرفي» وجود ندارد؛ چرا که همه جريان‌ها و گروه‌هاي سياسي داراي اهداف و خواسته‌هايي دارد.

دبيرکل حزب‌الله در ادامه به نزديک شدن زمان قرائت حکم دادگاه ويژه رسيدگي به ترور «رفيق الحريري»، نخست‌وزير سابق لبنان اشاره داشت و گفت که حکم اين دادگاه به احتمال زياد عليه مقاومت باشد چرا که نتيجه تحقيقات از پيش مشخص است و موضع حزب‌الله رد همه اتهام‌ها عليه نيروهايش است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره