برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
بین الملل

ساعت مچی محبوب تروریست‌ها کدام است؟

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
ساعت مچی محبوب تروریست‌ها کدام است؟

باشگاه خبرنگاران/ يک ساعت مچي توليد ژاپن که سال‌ها از توليد اوليه آن مي‌گذرد در ميان تروريست‌ها و جنگجويان افراطي محبوبيتي فراگير براي خود دست و پا کرده است.

به نقل از يورونيوز، يک ساعت مچي توليد ژاپن که سال‌ها از توليد اوليه آن مي‌گذرد به «کلاشنيکوف ساعت‌هاي مچي» در ميان اعضاي القاعده معروف شده و محبوبيتي فراگير در ميان گروه‌هاي تروريستي براي خود دست و پا کرده است.

اين ساعت مچي مدل F-۹۱W که محصول شرکت کاسيو است، از معدود لوازم جانبي است که اسامه بن لادن، رهبر پيشين القاعده با آن در عکس‌هاي خود ديده مي‌شود.

فروش ساعت ديجيتالي ساده کاسيو که تنها زمان و تاريخ را نشان مي‌دهد، سالانه به بيش از ۳ ميليون قلم مي‌رسد. رقمي شگفت‌انگيز براي ساعتي که از زمان توليدش در سال ۱۹۸۹ بيش از سي سال مي‌گذرد.

ريوسوک مورياي طراح اين مدل ساعت مچي مي‌گويد که در آن سال‌ها کارمندان کاسيو قبل از شروع کار در اين شرکت مجبور بودند ۱۰ روز را در ارتش به کارآموزي بپردازند. فکر طراحي ساعت F-۹۱W همان زمان به فکر سازنده آن رسيده و خواسته ساعتي مچي را طراحي کند که «کوچک، تخت و ساده» باشد.

کاسيو در تبليغاتش اين ساعت را با شعار «قابل اعتماد و ارزان» روانه بازار کرد.

بنابه گزارش وبسايت وايس، اين ساعت امروزه در ميان شبه‌نظاميان سراسر جهان از ارتش آزادي‌بخش ملي زاپاتيستا در مکزيک تا تروريست‌هاي داعش در عراق ديده مي‌شود. اما دليل اين محبوبيت چيست؟

شايد در نگاه اول در دسترس بودن و ارزان بودن اين ساعت را مي‌توان از عوامل محبوبيت اين مدل ساعت به حساب آورد. در اروپا اين مدل ساعت را مي‌توان با ۱۰ يورو و در خاورميانه معادل ۲.۵ يورو خريداري کرد.

سازمان‌هاي تروريستي وابسته به القاعده اين ساعت مچي را در پادگان‌هاي خود در افغانستان و پاکستان در ميان شبه‌نظاميان توزيع مي‌کنند. به نظر مي‌رسد فرماندهان اين گروه تروريستي با استفاده از اين ساعت‌ها مي‌خواهند احساس مشترک و همدلي ميان شبه‌نظاميان و الگويشان اسامه بن لادن به وجود آورند.

از ديگر عوامل محبوبيت اين ساعت مچي در نزد اين گروه‌ها مي‌توان به استقامت بالاي اين مدل اشاره کرد.

اين مدل نشان داده است که در برابر حوادثي همچون رفتن زير چرخ ماشين، افتادن در آب يخ‌زده يا جوشان و يا در برابر ضربه پتک همچنان مقاوم است.

کاسيو در واقع همچون اسلحه کلاشنيکوف يا خودروي تويوتا پيکاپ به لحاظ استقامت و قيمت خوب گزينه يک گروه‌هاي جنگنجو  و تروريستي به شمار مي‌رود، اما اين گروه‌ها تنها براي اين خصوصيات از آن استفاده نمي‌کنند. در واقع آنچه گروه‌هاي تروريستي را به استفاده از آن ترغيب مي‌کند کارآيي اين مدل ساعت در ساخت بمب است.

گفته مي‌شود اجزاي تشکيل دهنده اين ساعت مچي و قابليت بخصوص آن که به کاربران اجازه مي‌دهد زنگ آلارم را براي بازه زماني بيش از ۲۴ ساعت تنظيم کنند، به گروه‌هاي تروريستي در ساخت بمب‌هاي دست‌ساز و تاخيري کمک مي‌کند.

در تفتيش خانه احمد رسام، بمبگذار القاعده که قصد داشت فرودگاه لس‌آنجلس را در سال ۱۹۹۹ منفجر کند ۴ بمب دست‌ساز و موتور ساعت کاسيو مدل F-۹۱W يافت شد. رمزي يوسف، بمبگذار ديگر القاعده که از او با نام «نابغه بمب‌ساز» ياد مي‌شد از چاشني فعال‌ساز موتور کاسيو در بمب‌هاي خود استفاده مي‌کرد.

طارق الحرزي يک طراح بمب ديگر القاعده همين روش ساخت را به ديگر اعضا آموزش داد و مدتي بعدتر گروه تروريستي داعش از آن به صورت گسترده براي طراحي حملات انتحاري خود استفاده کرد.


هر چند داشتن اين مدل ساعت به خودي خود نشانگر تروريست بودن صاحب آن نيست، اما يک سند سري متعلق به ايالات متحده که توسط ويکي‌ليکس منتشر شده است، نشان مي‌دهد که مقامات زندان امنيتي گوانتانامو گفته‌اند تقريبا يک سوم زندانيان حاضر همراه با انواع مختلف از اين ساعت بازداشت شده‌اند.

مقامات پاکستاني نيز طبق يک سند در بازرسي از دو کارگاه تروريست‌ها ۶۰۰ تا ۷۰۰ قلم از اين ساعت را يافته‌اند.

يک دليل ديگر استفاده گسترده اين گروه‌ها از اين ساعت اين است که اين مدل کاسيو همچون ساعت مچي SEGA انگشت‌نما نيست و شبه‌نظاميان مي‌توانند با بستن آن‌ها به دست تردد کنند بدون آنکه توجه کسي را جلب کنند.

مدارک مربوط به بازجويي از شبه‌نظاميان در گوانتانامو نشان مي‌دهد که يکي از آنان در پاسخ به بازپرسان گفته است: «نظاميان خود شما هم اين ساعت را بر دست مي‌بندند، آيا اين نشان مي‌دهد که آن‌ها تروريستند؟»

يک تحقيق نشان مي‌دهد ساعت مچي کاسيو به دليل سادگي و مقاومت آن به طور گسترده در ميان ارتش کشور‌هاي جهان نيز استفاده مي‌شود. ارتش سنگاپور، نيروي هوايي آمريکا و نيروي هوايي سلطنتي انگليس از جمله استفاده‌کنندگان آن هستند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره