logo

عربستان و امارات برای رای‌آوری ترامپ از خود مایه گذاشتند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
عربستان و امارات برای رای‌آوری ترامپ از خود مایه گذاشتند

ايسنا/ محمد بن سلمان و محمد بن زايد براي پيوستن کشورهاي بيشتري به طرح عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي قبل از انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا و با هدف کمک به دونالد ترامپ براي پيروزي در انتخابات تلاش مي‌کنند و تلاش آن‌ها بيشتر روي سودان متمرکز است.

به گزارش روزنامه العربي الجديد، منابع ديپلماتيک سوداني اعلام کردند، امارات و عربستان فشار زيادي بر خارطوم براي پيوستن به قطار عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي به رغم مخالفت مردم سودان اعمال مي‌کنند. اين دو کشور تلاش مي‌کنند از بحران اقتصادي سودان و فاجعه سيل‌هايي که موجب آوارگي يک ميليون سوداني شده براي فشار بر دولت و شوراي حاکميتي براي عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي بهره‌برداري کنند.

اين منابع اعلام کردند: طي تماس‌هايي عبدالله حمدوک، نخست‌وزير سودان تاکيد کرد دولت وي اختيار تصميم‌گيري در اين خصوص را ندارد و بايد شوراي حاکميتي در اين باره نظر بدهد. حمدوک با توجه به مخالفت مردم و درک اين مسئله که چنين اقدامي مي‌تواند انقلاب جديدي را در اين وضعيت بحراني ايجاد کند، از انجام اين اقدام فرار مي‌کند. امارات به موافقت محمد حمدان دقلو، مشهور به حميدتي با طرح عادي‌سازي روابط دست يافته اما وي تاکيد کرده که به تنهايي نمي‌تواند در اين باره تصميم بگيرد و بايد به موافقت عبدالفتاح البرهان، رئيس شوراي حاکميتي دست يابند. ابوظبي اخيرا از البرهان براي سفر به امارات دعوت کرده است.

اين منابع اعلام کردند، البرهان به طور کلي با اين اقدام مخالف نيست چراکه به حمايت مالي و اقتصادي بزرگي دست مي‌يابد که از ميزان بحران در کشورش مي‌کاهد اما يک شرط تعيين کرده و آن اين است که ابتدا عربستان به توافق عادي‌سازي بپيوندد و در بيانيه اعلام عادي‌سازي اول اسم عربستان بيايد چراکه اين اقدام از خشم مردم سودان مي‌کاهد. 

به گفته منابع ديپلماتيک غربي و سوداني، کشورهاي عربي که دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا قصد وادار کردن آن‌ها به عادي‌سازي روابط را دارد، عربستان، عمان، سودان، موريتاني و جيبوتي هستند.

ترامپ پيشتر پيش‌بيني کرده بود که پنج يا شش کشور عربي به توافق صلح با رژيم صهيونيستي دست يابند.

يکي از کارمندان کاخ سفيد نيز اعلام کرد پنج کشور با جديت درحال بررسي امضاي توافق صلح با رژيم صهيونيستي هستند.

درحالي که يک منبع در وزارت خارجه موريتاني اخيرا اين خبر را تکذيب کرد اما منابع ديگري در اين کشور از فشار بر محمد ولد الغزواني، رئيس‌جمهور موريتاني براي پيوستن به قطار عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي خبر دادند. به اين کشور وعده‌هايي درباره حمايت مالي و سرمايه‌گذاري داده شده است. اخيرا منابع اعلام کردند وليعهد عربستان از الغزواني طي سفرش به رياض خواسته بود با بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل تماس برقرار کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره