برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
بین الملل

سید عبدالملک الحوثی: دست آمریکا را از یمن قطع کردیم

منبع
فارس
بروزرسانی
سید عبدالملک الحوثی: دست آمریکا را از یمن قطع کردیم

فارس/ رهبر انصارالله يمن در سخناني به مناسبت انقلاب 21 سپتامبر (2014) به بررسي شرايط يمن پيش از آن تاريخ پرداخت و گفت که سفير آمريکا در امور تمامي وزارتخانه‌ها دخالت آشکار داشت.

«سيد عبدالملک الحوثي» رهبر انصارالله يمن امروز (دوشنبه) در سخناني به مناسبت ششمين سالروز انقلاب ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ که منجر به فتح صنعاء به دست جنبش انصارالله و کميته‌هاي مرکزي يمن شد، به انتقاد از رفتار مداخله‌جويانه آمريکا در امور يمن پرداخت.
به نوشته وبگاه شبکه المسيره، سيد عبدالملک الحوثي در ابتداي سخنان خود اين سالروز و پيروزي‌هاي ميداني اخير و دستاوردها در تمامي سطوح را به مردم يمن تبريک گفت و انقلاب ۲۱ سپتامبر را آغازي براي خروج يمن از گذشته تاريک خويش و گامي در جهت ساخت آينده‌اي بر اساس ارزش‌ها و اصول مردم يمن دانست.
او بزرگترين هدف انقلاب را آزادي و استقلال اعلام کرد و گفت که بدون اين‌ها مردم يمن تحت استعمار و عقب‌ماندگي زندگي مي‌کردند.
الحوثي در ادامه به دخالت‌هاي آمريکا در يمن پرداخت و گفت که آمريکايي‌ها تا قبل از سال ۲۰۱۴ به علت موقعيت استراتژيک و ثروت‌هاي خدادادي يمن با ديد خصمانه و استعمارگرايانه به اين کشور نگاه مي‌کردند و دريافته بودند که اگر مردم يمن آزاد باشند، مي‌توانند نقش مثبت و بزرگي در سطح امت اسلامي ايفا کنند و از اين رو پس از انقلاب ۲۱ سپتامبر به دخالت‌هاي خود در يمن افزوده تا اين کشور را به جنگ داخلي بکشانند.
او همچنين گفت که تا پيش از انقلاب ۲۱ سپتامبر دخالت‌هاي آمريکا خطرناک بود و سفير وقت اين کشور در يمن در تمامي مؤسسات و وزارتخانه‌ها و نهادهاي قضايي و نظامي دخالت مي‌کرد.
به گفته رهبر انصارالله، سفير آمريکا در يمن همچنين تلاش داشت در ميان قبائل نيز نفوذ کرده و به طور کلي هيچ نقطه نفوذي نمانده بود که او بدان وارد نشود و از اين رو مي‌شد به وضوح مشاهده کرد که چگونه شرايط يمن در سطوح اخلاقي، اقتصادي، سياسي، امينتي، نظامي و زيرساخت‌هاي حاکميتي در حال نابودي بود.
سيد عبدالملک الحوثي تأکيد کرد: «آمريکايي‌ها يمن را به آستانه ورشکستگي کامل پيش برده بودند و اگر انقلاب ۲۱ سپتامبر نبود، کم نمانده بود که يمن دچار فروپاشي شود.»
الحوثي همچنين گفت که نظام سياسي سابق درکي از ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي مردم يمن نداشت و باور نداشت که مردم مي‌توانند در مقابل دخالت‌هاي آمريکا بايستند و از استقلال و آزادي خود دفاع کنند.
به گفته وي آمريکا و مزدوران داخلي‌اش در يمن تلاش داشتند هرگونه ظرفيتي براي تجزيه و چند دستگي در يمن را تقويت کنند و دست به اختلافات فرقه‌اي، نژادي و منطقه‌اي بزنند. همچنين در دولت سابق درآمدهاي نفتي هيچ تأثير مثبتي در حل مشکلات اقتصادي نداشت و حکومت سابق سياست نابودي يمن را در پيش گرفته بود.
رهبر انصارالله يمن در ادامه به مشکلات اقتصادي و شرايط فعلي يمن پرداخت و گفت که تنگناهاي معيشتي نتيجه جنگ فراگير و محاصره و ممانعت از ورود سوخت و بلوکه شدن درآمدهاي نفتي است و حکومت فعلي در صنعاء از درآمدهاي نفتي، درآمد گذرگاههاي زميني و دريايي محروم است و ائتلاف سعودي فعاليت بانک مرکزي را متوقف کرده و توطئه‌اي عليه ارزش پول ملي يمن آغاز کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره