برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
بین الملل

احتمال استعفای نخست وزیر جدید لبنان؛ پرونده تشکیل دولت پیچیده شد

منبع
تسنيم
بروزرسانی
احتمال استعفای نخست وزیر جدید لبنان؛ پرونده تشکیل دولت پیچیده شد

تسنيم/ در سايه شرايط پيچيده و گروه کور تشکيل دولت در لبنان، برخي منابع از استعفاي مصطفي اديب گفته و برخي آن را تکذيب کرده و وابسته به تصميم نهايي فرانسه در اين زمينه مي‌دانند.


 روزنامه لبناني الاخبار با پرداختن به آخرين تحولات مربوط به بن‌بست سياسي و تشکيل دولت دراين کشور نوشت که «مصطفي اديب» مامور تشکيل کابينه در لبنان اکنون در يک دور باطل به سر مي‌برد و حاميان وي در بيروت و پاريس به او گفته‌اند که نمي‌تواند بدون چراغ سبز آنها از ماموريت خود کناره بگيرد. اما رايزني‌هاي اديب با طرف‌هاي مربوطه درباره تشکيل دولت و نيز پنج ديدار اخير وي با «ميشل عون» رئيس جمهوري لبنان بدون هيچ نتيجه‌اي به پايان رسيد و قرار است امروز نيز نشست ديگري ميان آنها برگزار شود. اما آيا نشست امروز نيز مانند همه جلسات گذشته بدون نتيجه بوده و در نهايت اديب مجبور به استعفا خواهد شد؟

در حالي که به نظر مي رسيد شايد ديدار مصطفي اديب با «حسين خليل» معاون سياسي «سيد حسن نصرالله» دبير کل حزب‌الله لبنان و «علي حسن خليل» معاون رئيس پارلمان بتواند سهم عمده‌اي در حل بحران تشکيل دولت داشته باشد؛ اما اين اتفاق نيفتاد.

ديدار اديب با حسين خليل و علي حسن خليل و نيز پيش از آن با ميشل عون نشست‌هايي غيرضروري بود ( از اين جهت که بحث مهمي ميان آنها انجام مطرح نشده و نتجيه خاصي حاصل نشد)؛ چرا که اديب در يک دايره به دور خود مي‌چرخد و کليد خروج از اين دايره بسته در دستان وي نيست. درواقع مصطفي اديب نمي تواند به عنوان يک فرد مستقل و با طي کردن مراحل طبيعي تشکيل کابينه و رايزني با فراکسيون‌هاي پارلماني ماموريت خود را در تشکيل دولت به انجام برساند يا اينکه به اختيار خودش و بدون اينکه در انتظار پاسخ فرانسوي‌ها و نخست‌وزيران سابق لبنان که وي را معرفي کرده بودند بماند٬ از سمت خود استعفا دهد.

از سوي ديگر ديدارهاي مامور تشکيل کابينه با نماينگان شيعه نيز فضاي مثبتي نداشت؛ حسين خليل و حسن خليل پيشنهاد کردند که آنها گزينه‌هايي براي وزارت دارايي معرفي مي‌کنند؛ اما اديب اصرار داشت که آنها بايد گزينه تصدي پست وزير دارايي را از ميان ليستي که او ارائه مي‌دهد انتخاب کنند؛ اما نمايندگان شيعه با اصرار بر اينکه انتخاب وزاري شيعه حق آنهاست٬ اين پيشنهاد اديب را رد کردند. اما اديب نيز همچنان بر موضع خود پافشاري مي‌کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره