برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
بین الملل

اردوغان حملات ارمنستان به آذربایجان را محکوم کرد

منبع
فارس
بروزرسانی
اردوغان حملات ارمنستان به آذربایجان را محکوم کرد

فارس/ رئيس‌جمهور ترکيه با محکوم کردن اقدامات ارمنستان در تنش‌ها بر سر منطقه قره‌باغ کوهستاني، گفت فقط با عقب‌نشيني نيروهاي ارمنستاني از قره‌باغ است که صلح به منطقه باز مي‌گردد.

«رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهور ترکيه امروز (دوشنبه) با موضع‌گيري رسمي عليه ارمنستان و حمايت از آذربايجان در موضوع منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ»، خواستار عقب‌نشيني نيروهاي ارمنستان از اين منطقه شد.
به نوشته خبرگزاري «آناتولي» اردوغان طي سخنراني در همايش قوانين دريايي بين‌المللي در استانبول، گفت: «من بار ديگر حملات ديروز ارمنستان به سرزمين آذربايجان را محکوم مي‌کنم».
وي در ادامه با متهم کردن ارمنستان به اشغال بخشي از خاک آذربايجان، اظهار داشت: «ترکيه به ايستادن در کنار برادران آذربايجاني با تمام امکانات خود ادامه مي‌دهد».
رئيس‌جمهور ترکيه افزود: «[فقط] با عقب‌نشيني فوري ارمنستان از مناطق اشغال شده آذربايجان است که منطقه روي صلح و ثبات را خواهد ديد».

اردوغان در بخش ديگري از صحبت‌هايش به موضوع تنش‌هاي ترکيه با کشورهاي حوزه شرق مديترانه پرداخته و افزود: «ترکيه [باعث] تنش در مديترانه نيست، بلکه به همکاري و صلح به شکل عادلانه تمايل دارد».
به نوشته آناتولي، وي همچنين تصريح کرد: «ما نمي‌توانيم از طريق حذف يکديگر به حل مشکلات در مديترانه برسيم، بلکه بايد تمام بازيگران در منطقه را کنار هم و پشت يک ميز بياوريم».
رئيس‌جمهور ترکيه با اشاره به تاثير مستقيم اقدامات در مديترانه روي امنيت، منافع و حقوق کشورش، گفت: «اتحاديه اروپا از فرصت‌هاي ديپلماتيک براي حل بحران بهره نجست و تسليم يونان و قبرس شد».
از سرگيري درگيري‌هاي مرزي جمهوري آذربايجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از بامداد يکشنبه آغاز شد.
«نيکل پاشينيان» نخست وزير ارمنستان در نشست اضطراري با نمايندگان پارلمان اين کشور درباره درگيري نظامي با جمهوري آذربايجان اعلام کرد که ايروان ممکن است به طور رسمي استقلال جمهوري خودخوانده قره باغ کوهستاني(جمهوري آرتساخ) را به رسميت بشناسد.
پيش از اين، «حلوصي آکار» وزير دفاع ترکيه نيز با درخواست از ارمنستان براي عقب کشيدن نيروهاي خود از منطقه قره‌باغ کوهستاني، گفت آنکارا در تنش‌هاي اين منطقه، در کنار آذربايجان ايستاده است.
جمهوري‌هاي آذربايجان و ارمنستان، دو جمهوري استقلال يافته از اتحاد جماهير شوروي از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستاني توسط ارمنستان و اعلام خودمختاري اين منطقه وارد درگيري نظامي شدند و تلاش‌ها براي حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه ميانجي مينسک سازمان امنيت و همکاري اروپا تاکنون بي‌نتيجه بوده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر