برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

شورای امنیت خواستار اتمام فوری درگیری‌ها بر سر قره ‌باغ شد

منبع
فارس
بروزرسانی
شورای امنیت خواستار اتمام فوری درگیری‌ها بر سر قره ‌باغ شد

فارس/ شوراي امنيت سازمان ملل متحد بامداد چهارشنله خواستار اتمام فوري درگيري‌ها بر سر قره‌باغ شد و از همه طرف‌ها خواست به گفت‌وگو برگردند.

شوراي امنيت درباره درگيري‌ها ابراز نگراني کرد و توسل به زور را محکوم کرد. اين شورا گفت همه طرف‌ها بايد به گفت‌وگو برگردند.

اعضاي شوراي امنيت ساعاتي قبل‌تر پشت درهاي بسته براي بررسي درگيري ميان ارمنستان و آذربايجان بر سر منطقه‌ مورد مناقشه قره‌باغ ديدار کردند.

نماينده نيجر در سازمان ملل در بيانيه‌اي درباره نتايج اين نشست گفت: «اعضاي شوراي امنيت نگراني‌هاي خود را درباره اقدامات نظامي گسترده در طول خطوط تماس در منطقه قره‌باغ کوهستاني ابراز کردند.»

وي اضافه کرد: «اعضاي شوراي امنيت، از درخواست دبير کل سازمان ملل مبني بر اتمام فوري درگيري‌ها، کاهش تنش‌ها و بازگشت به مذاکرات حمايت کردند.»

نماينده نيجر علاوه بر اين اضافه کرد که اعضاي شوراي امنيت مايلند تمامي آنچه در توان دارند را براي بهبود اوضاع به کار بگيرند.

منطقه «قره‌باغ کوهستاني» (ناگورنو قره‌باغ) بامداد يکشنبه هفته جاري به صحنه درگيري و زد و خورد نيروهاي ارتش ارمنستان و جمهوري آذربايجان تبديل شده است.

اولين درگيري‌ها از بامداد يکشنبه آغاز شد و وزارت دفاع آذربايجان صبح آن روز اعلام کرد مواضع و شهرک‌هاي مرزي اين کشور هدف حملات خمپاره‌اي نيروهاي مسلح ارمنستان قرار گرفته است.

پس از آن، «نيکول پاشينيان» نخست‌وزير ارمنستان نيز از حمله نيروهاي آذربايجاني به شهرک‌هاي مسکوني ارمنستان در منطقه ناگورنو-قره‌باغ خبر داد و وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام کرد که نيروهاي اين کشور دو بالگرد و سه پهپاد آذربايجاني را در واکنش به حملات باکو به مناطق مسکوني ساقط کرده‌اند.

جمهوري‌هاي آذربايجان و ارمنستان، دو جمهوري استقلال يافته از اتحاد جماهير شوروي از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستاني توسط ارمنستان و اعلام خودمختاري اين منطقه وارد درگيري نظامي شدند و تلاش‌ها براي حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه ميانجي مينسک سازمان امنيت و همکاري اروپا تاکنون بي‌نتيجه بوده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره