برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
بین الملل

آلمان: روسیه درباره مسمومیت ناوالنی توضیح ندهد تحریم می‌شود

منبع
فارس
بروزرسانی
آلمان: روسیه درباره مسمومیت ناوالنی توضیح ندهد تحریم می‌شود

فارس/ وزير خارجه آلمان ضمن اتهام‌زني به روسيه در خصوص عدم همکاري اين کشور در ارتباط با مسموميت «الکسي ناوالني»، يک بار ديگر اين کشور را به تحريم تهديد کرد.

«هايکو ماس» وزير خارجه آلمان مسکو را به تحريم در ارتباط با مسموميت ادعايي «الکسي ناوالني» مخالف روسيه تهديد کرد.
ماس در سخناني در پارلمان مرکزي آلمان گفت در صورت عدم ارائه توضيح از سوي روسيه، تحريم‌هاي هدفمند و متناسب عليه مسئولانِ اين اقدام غيرقابل اجتناب خواهد بود. 
به گزارش خبرگزاري روسي «اسپوتنيک»، وي با انتقاد از آنچه عدم همکاري مسکو در اين خصوص خواند، گفت: بهتر است که روسيه نگذارد کار به آنجا برسد. اين نقض جدي حقوق مدني با عامل اعصاب شيميايي است و ما قوياً معتقديم نمي‌تواند بدون عواقب باقي بماند. توليد، ساخت و نگهداري سلاح‌هاي شيميايي نقض آشکار قوانين بين‌المللي است.
ديپلمات ارشد آلمان در ادامه گفت: از همين رو ما پاسخي هماهنگ را با شرکاي خود در اتحاديه اروپا و همچنين در سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي در چند روز آينده هماهنگ خواهيم کرد. 
الکسي آناتوليويچ ناوالني يکي از رهبران تظاهرات‌هاي اعتراضي عليه دولت روسيه در سال‌هاي ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، روز ۲۰ آگوست (۳۰ مردادماه) هنگام پرواز از شهر «تومسک» در روسيه به سمت مسکو، پايتخت اين کشور علائم بيماري از خود نشان داد و بعد از فرود اضطراري هواپيما در شهر «امسک» به بيمارستاني در اين شهر منتقل شد.
از همان روزهاي اول اين حادثه و پيش از آن که آزمايش و تحقيقي انجام شود، غرب عليه روسيه موضع‌گيري کرد و انگشت اتهام را به سمت مسکو نشانه رفت.
ناوالني پس از چند روز به درخواست آلمان به بيمارستاني در برلين منتاقل شد. دولت آلمان ۱۲ شهريور اعلام کرد يک آزمايشگاه متعلق به ارتش اين کشور شواهد انکارناپذيري در اختيار دارد که نشان مي‌دهد ناوالني توسط عامل اعصاب مسموم شده است.
اين چهره مخالف در روسيه در ادعايي جديد و بدون هرگونه مدرکي تأکيد کرده که پوتين پشت پرده مسموميت وي قرار دارد.
مسکو با رد اين اتهامات، بارها از برلين خواسته مدارک خود در تاييد آن را ارائه کند. اخيراً وزارت خارجه روسيه اعلام کرد از حضور متخصصان سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي براي انجام تحقيق مشترک با مسئولان روسي در خصوص مسموميت چهره مخالف دولت روسيه استقبال مي‌کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar