برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سازمان ملل خواستار آتش بس فوری در یمن شد

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
سازمان ملل خواستار آتش بس فوری در یمن شد

باشگاه خبرنگاران/ نماينده ويژه سازمان ملل در امور يمن بار ديگر خواستار برقراري آتش بس فوري در اين کشور شد.

به گزارش شبکه الجزيره، مارتين گريفيتس، نماينده سازمان ملل در يمن خواهان برقراري آتش بس فوري در اين کشور جنگ زده شد.

مارتين گريفيتس روز پنج شنبه اعلام کرد اگرچه شدت درگيري‌ها در يمن فروکش کرده است، اما من بار ديگر درخواست خود براي آتش بس فوري در اين کشور را اعلام مي‌کنم.

نماينده سازمان ملل افزود شدت نبرد‌ها در مارب کاهش يافته است، اما شرايط در اين منطقه ناپايدار است و من خواست خود براي پايان کامل و فوري حملات را تکرار مي‌کنم.

اين مقام سازمان ملل در خصوص بيانيه مشترک آتش بس گفت مذاکرات براي تهيه پيش نويس اعلاميه مشترک ادامه دارد، اما دو طرف درگير در يمن هنوز در مورد متن واحدي به توافق نرسيده اند.

گريفيتس افزود: من از طرفين درگير در يمن مي‌خواهم که به درخواست اطمينان از جريان سوخت و کمک‌هاي بشردوستانه پاسخ مثبت دهند. ديگر طرف‌ها نيز مانند جامعه مدني يمن، بايد در کاهش رنج‌هاي مردم و ايجاد فضاي مناسب براي آشتي سهيم باشند.

گريفيتس شرايط در الحديده را وخيم اعلام کرد و گفت اوضاع ميداني در الحديده ناگوار و درگيري‌ها در جنوب اين شهر آغاز شده است، که سبب ايجاد بدترين شرايط در اين شهر از زمان آخرين توافق شده است.

دولت مستعفي يمن و جنبش انصارالله در مذاکرات صلحي که ۲۲ آذر ۹۷ در استکهلم، پايتخت سوئد انجام شد، به توافق‌هايي درباره استان‌هاي ساحلي الحديده و تعز از جمله اجرايي شدن آتش‌بس در الحديده دست يافتند؛ اما رژيم سعودي و دولت مستعفي يمن همواره آن را نقض مي‌کنند. محاصره و تداوم درگيري، موجب شده بيشتر يمني‌ها محتاج کمک‌هاي انساني باشند.

بر اثر تجاوز عربستان به يمن، تاکنون هزاران يمني به شهادت رسيده‌اند و ميليون‌ها يمني در آستانه قحطي قرار دارند و طبق اعلام سازمان ملل، يمن بدترين بحران‌هاي انساني در جهان را تجربه مي‌کند. با وجود تلاش‌هاي انصارالله يمن براي برقراري صلح، ائتلاف سعودي همچنان اصرار دارد به حملات خود و نيز محاصره اين کشور ادامه دهد.

عربستان پس از شش سال از آغاز جنگي همه جانبه که عليه مردم يمن به راه انداخت، نه تنها به اهداف خود دست نيافته، بلکه هزينه‌هاي زيادي را به اقتصادش تحميل کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar