logo
برگزیده
بین الملل

حضور نظامی آلمان در عراق ادامه می‌یابد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
حضور نظامی آلمان در عراق ادامه می‌یابد

ايرنا/ صدراعظم آلمان پس از ديدار با نخست وزير عراق گفت که برلين به دليل شرايط کنوني و در راستاي کمک به برقراري ثبات و امنيت، به حضور نظامي خود در اين کشور ادامه مي‌دهد.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان عصر امروز (سه شنبه) با «مصطفي الکاظمي» نخست وزير عراق در برلين ديدار و گفت‌وگو کرد. پس از اين ديدار تارنماي نشريه آلماني «هاندلز بلات» به نقل از مرکل نوشت: مايلم به صراحت اعلام کنم که ما در کنار عراق هستيم و از برقراري آرامش و ثبات در اين کشور حمايت مي کنيم.
وي با اشاره به شرايط دشوار منطقه و همه گيري کرونا بر لزوم تداوم مبارزه با گروههاي تروريستي، حفظ امنيت و بهبود اوضاع اقتصادي تاکيد کرد. به گفته مرکل داعش همچنان براي عراق و منطقه يک تهديد به شمار مي رود و بايد اين خطر جدي گرفته شود از اين رو آلمان در چارچوب ائتلاف بين المللي ضد تروريستي به فعاليت هاي خود در اين کشور ادامه مي دهد. در همين راستا پارلمان آلمان (بوندستاگ) قصد دارد ماموريت نظاميان آلماني در عراق را تمديد کند.
ارتش آلمان در حال حاضر با حدود ۲۷۰ سرباز درگير مبارزه با داعش در سوريه و عراق است و بوندستاگ مي خواهد با افزايش اين ميزان به ۵۰۰ نظامي، ماموريت آنها را در نشست هفته آينده به مدت ۱۵ ماه تمديد کند.
اوايل بهمن ماه گذشته ارتش آلمان اعلام کرد که فرمانده عمليات بين‌المللي مبارزه با داعش تعليق فعاليت هاي اين نيروها را رفع کرده و از آن پس آموزش نيروهاي عراقي در اربيل به همراه ديگر شرکاي اين کشور از سر گرفته مي شود.
ارتش آلمان نزديک به ۹۰ سرباز در اربيل دارد.
تصميم ارتش آلمان براي تعليق ماموريت آموزشي خود در عراق به دنبال اقدام آمريکا در به شهادت رساندن سردار سليماني اتخاذ شد که تنش‌ها در منطقه را افزايش داد. به دنبال آن آلمان ۳۵ سرباز خود را از پايگاه‌هاي تاجي و بغداد خارج و در اردن مستقر کرد.
در شرايطي که مجلس عراق خروج همه نيروهاي خارجي از اين کشور را تصويب کرده است، آلمان اعلام کرده که به خواست دولت عراق مأموريت خود را در اين کشور ادامه مي دهد.
صدراعظم آلمان همچنين از تلاش هاي دولت جديد عراق براي انجام اصلاحات در ساختار حکومتي و قضايي از جمله برقراري دولت قانون و مبارزه با فساد و تقويت سازمان هاي حکومتي اين کشور استقبال کرد.
وي همچنين برگزاري انتخابات پارلماني زودهنگام در ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) را نويد بخش بهبود شرايط سياسي در عراق دانسته و ابراز اميدواري کرد که با روي کار آمدن افراد مورد اعتماد مردم، روند اصلاحات کنوني در اين کشور ادامه يابد.
مرکل در ادامه با اشاره به وضعيت شيوع کرونا گفت که آلمان در تلاش است تا به دولت بغداد براي مقابله اين همه گيري به عنوان مثال با خريد تجهيزات محافظ و ونتيلاتور و همچنين آموزش کادر پزشکي کمک کند. در حال حاضر دولت آلمان در ساخت و تجهيز درمانگاه هاي موقت در اين کشور مشارکت دارد.
نخست وزير عراق که در سفر دوره‌اي خود به اروپا شب گذشته وارد آلمان شده، پيشتر با شماري از مقامات اين کشور ديدار و گفت‌وگو کرده بود. وي در کنفرانس مطبوعاتي مشترک با مرکل صدر اعظم آلمان اظهار داشت: به برلين آمده ام تا بر پايبندي عراق به تمايل به روابط مستحکم تاکيد کنم و اميدوارم همکاري امنيتي و نظامي مان با آلمان تقويت شود.
به گفته وي دولت عراق به دليل همه گيري کرونا در شرايط سختي قرار دارد اما برنامه بلندمدتي را براي بازسازي ساختار اقتصادي کشور آغاز کرده‌ و به مرحله دوم نقشه راه توسعه برق عراق با مشارکت شرکت هاي آلماني نزديک مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره