برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نامزد خاشقجی و یک گروه حقوق بشری در آمریکا از بن سلمان شکایت کردند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
نامزد خاشقجی و یک گروه حقوق بشری در آمریکا از بن سلمان شکایت کردند

ايسنا/ نامزد جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار کشته‌شده سعودي و يک گروه حقوق بشري که او تاسيس کرده بود، سه‌شنبه شکايتي در يکي از دادگاه‌هاي آمريکا با اين موضوع که وليعهد سعودي دستور قتل اين منتقد را صادر کرده بود، تنظيم کردند.

به نقل از خبرگزاري رويترز، در اين شکواييه عليه محمد بن سلمان، وليعهد عربستان سعودي همچنين نام بيش از ۲۰ سعودي ديگر به عنوان متهم ذکر شده است.

اين طرح دعوي با پيچيدگي‌هايي در روابط آمريکا-سعودي بر سر قتل سال ۲۰۱۸ خاشقجي، سوابق حقوق بشري رياض، نقش آن در جنگ داخلي يمن و مسائل ديگر هم‌زمان شده است. سفارت عربستان به اين طرح دعوي واکنشي نداشته است. محمد بن سلمان نمي‌پذيرد که دستور قتل خاشقجي را صادر کرده بود.

خاشقجي که در مطالبش در واشنگتن پست منتقد سياست‌هاي وليعهد و حاکم دوفاکتوي سعودي بود، در استانبول در کنسولگري سعودي کشته و امحاء شد. او به آنجا رفته بود تا مدارک لازم براي ازدواج با خديجه جنگيز، يک شهروند ترکيه را تحويل بگيرد.

خديجه جنگيز و «دموکراسي براي جهان عرب اکنون» (DAWN) که يک گروه حقوق بشري مستقر در آمريکاست و خاشقجي موسس آن بوده است، در واشنگتن دي‌.سي شکايتي تنظيم کرده‌اند. در متن اين شکايتنامه، نام چندين تن از دستياران بن سلمان و مقام‌هايي که در عربستان بابت اين قتل محکوم شدند، ذکر شده است.

اين طرح دعوي، محمد بن سلمان و متهمان ديگر را به دسيسه‌چيني براي "ساکت کردن هميشگي خاشقجي" تا تابستان ۲۰۱۸ و پس از آنکه برنامه‌هاي او براي استفاده از گروهش به عنوان بستري براي اصلاحات دموکراتيک و ارتقاي حقوق بشري مشخص شد" متهم مي‌کند.

شکايتي هم در ماه اوت در يکي از دادگاه‌هاي آمريکا از سوي يک مقام اطلاعاتي ارشد سابق سعودي به جريان افتاد که وليعهد عربستان را به ارسال تيمي براي کشتن او در کانادا که ساکن آنجاست، متهم مي‌کند. اين دو شکايت براساس قانوني تنظيم شده‌اند که اجازه اقدام دادگاه‌هاي آمريکا عليه مقام‌هاي خارجي در پرونده‌هاي مشارکت در شکنجه يا کشتارهاي فراقانوني را مي‌دهد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره