logo
برگزیده
بین الملل

مقام الجزایری: فرانسه از استخوان الجزایری‌ها برای ساخت صابون استفاده کرده است

منبع
فارس
بروزرسانی
مقام الجزایری: فرانسه از استخوان الجزایری‌ها برای ساخت صابون استفاده کرده است

فارس/ مشاور امور تاريخي رئيس جمهور الجزاير فاش کرد که فرانسوي‌ها در دوره استعمار اين کشور از استخوان مقاومت‌کنندگان الجزايري براي ساخت صابون و تصفيه شکر استفاده مي‌کردند.

«عبدالمجيد شيخي» مشاور امور تاريخي رئيس جمهور الجزاير در مصاحبه‌اي با خبرگزاري رسمي اين کشور از جنايت‌هاي فرانسه در دوره استعمار الجزاير پرده برداشت.
طبق گزارش خبرگزاري «آناتولي»، عبدالمجيد شيخي مورخي است که «عبدالمجيد تبون» رئيس جمهور الجزاير او را براي مذاکره با فرانسوي‌ها در ارتباط با پرونده‌هاي دوره استعمار (۱۸۳۰/۱۹۶۲) مأمور کرده است.
شيخي در مصاحبه يادشده گفت: «پس آنکه فرانسوي‌ها در الجزاير کشتار به راه انداختند، استخوان بسياري از [مردم] الجزاير‌ را که [خود] آنها را کشتند، براي استفاده در صابون‌سازي و تصيفه شکر به "مارسي" بردند».
عبدالمجيد شيخي در ادامه گفت که استعمار، «الجزاير را به ميدان واقعي آزمايش‌‌ اقدامات وحشيانه تبديل کرد؛ آزمايش‌هايي بعدها در مستعمره‌هاي ديگر به آن را به کار برد بويژه در آفريقا؛ آفريقايي که از تجارت برده رنج مي‌برد. در تجارت برده، شخصيت‌هاي برجسته‌اي از جامعه فرانسه دست داشتند که تمام اين‌ها روش‌هايي ثبت شده در تاريخ است».
شيخي همچنين گفت که طرف فرانسوي «مانع مي‌شود که الجزاير آرشيو (اسناد، تصاوير و...) دوره استعمار را بازگرداند».
مشاور رئيس جمهور الجزاير ادامه داد، فرانسه مي‌ترسد که با رونمايي از آن آرشيو «وجهه‌ و چهره‌اي که اين کشور تلاش دارد آن را تبليغ کند به عنوان يک کشور متمدن مبتني بر دموکراسي و احترام به حقوق بشر، تخريب شود».
طبق گزارش آناتولي، فرانسه و الجزاير چهار سال است که در ارتباط با چهار پرونده تاريخي که تاکنون به نتيجه‌اي نرسيده، در حال مذاکره هستند که يکي از آنها مربوط به آرشيو الجزاير است؛ آرشيوي که مقامات فرانسوي نمي‌پذيرند آن را به الجزاير تحويل دهند.
پرونده دوم مربوط به بازگرداني جمجمه‌ رهبران انقلاب مردمي است و پرونده سوم مربوط به پرداخت غرامت به قربانيان آزمايش‌هاي هسته‌اي که اين کشور بين سال‌هاي ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۶ در صحراي الجزاير آن را انجام داد.
پرونده چهارم نيز متعلق به مفقودان انقلاب «التحرير» (۱۹۵۴-۱۹۶۲) است که به گفته مقامات الجزايري تعداد اين افراد به دو هزار و دويست نفر مي‌رسد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره