برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
بین الملل

بهبود روابط آینده روسیه و آمریکا در پرده‌ ابهام

منبع
ايرنا
بروزرسانی
بهبود روابط آینده روسیه و آمریکا در پرده‌ ابهام

ايرنا/ کاخ کرملين اگر چه اعلام کرده است روسيه با هر دولتي که در آمريکا بر سر کار آيد بر اساس شرايط برابر و عادلانه، روابط برقرار خواهد کرد اما به عقيده تحليلگران بهبود روابط آينده مسکو و واشنگتن با توجه به اختلاف زياد ميان اين دو در پرده ابهام قرار دارد.

صرف نظر از اينکه چه کسي در ماه ژانويه (بهمن) رئيس کاخ سفيد خواهد شد موارد اختلافي ميان آمريکا و روسيه طي سال‌هاي اخير آنقدر زياد شده است که چندان اميدواري به بهبود روابط دو کشور وجود ندارد بطوريکه ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه در مورد روابط دوجانبه مي گويد: "روابط مسکو و واشنگتن آنقدر بد شده است که بدتر از اين ممکن نيست".
اگر چه مقام هاي روسيه از ماه گذشته تاکنون بارها بر علاقه اين کشور براي برقراري روابط سازنده با نامزد پيروز انتخابات رياست جمهوري آمريکا تاکيد کرده اند اما در ماههاي گذشته جو بايدن رييس جمهوري منتخب آمريکا در باره مداخله روسيه در انتخابات ايالات متحده اعلام کرده بود که در صورت پيروزي، به اين رويکرد مسکو پاسخ مناسب مي‌دهد.
مسکو هنوز به نامزد پيروز انتخابات رياست جمهوري تبريک نگفته و اعلام کرده است تا زمان اعلام نتايج قطعي در اين مورد اظهار نظري نخواهد کرد.
دشمني واشنگتن مسکو به مرحله‌اي رسيده که آمريکا اخيرا اعلام کرد شماري از شرکت هاي واحد فدرال دولتي روسيه را مورد تحريم قرار خواهد داد. در نسخه پيش نويس اين تحريم ها آمده است که ۲۸ سازمان روسي در حوزه صنايع هواپيمايي، موشکي و فضايي، ساخت ابزار و موتور و مراکز تحقيقاتي هدف تحريم هاي آمريکايي خواهند بود.

در اين تحريم ها از دو نهاد مهم روسي يعني «روس اتم» و «سازمان فدرال فضايي روسيه» نام برده شده است. پيشتر و در ۲۴ نوامبر، آمريکا سه سازمان روسيه به نام هاي «Nilco Group»، «آويازاپچاست» و «الکون» را تحريم کرده بود.

“سرگئي لاوروف” وزيرخارجه روسيه وضعيت فعلي روابط با آمريکا را آنچنان بد مي داند که مي گويد انتظار زيادي از روابط با واشنگتن نداريم.
وي اگر چه مي گويد طرف روسي آماده است با فرد برنده در انتخابات رياست جمهوري در امريکا بدون در نظر گرفتن وابستگي حزبي روابط سازنده برقرار کند اما معتقد است با در نظر گرفتن شرايط فعلي، انتظار روابط خوب را نداريم اما بايد منتظر باشيم و آينده را بر اساس شرايط، واقع بينانه ارزيابي کنيم.



لاوروف از اين متاسف است که گفت‌وگوها ميان مسکو و واشنگتن  همشه به  مبارزات سياسي داخلي آمريکا گره خورده و اين مسئله هم بر اقدامات رهبران آمريکا در عرصه جهاني تأثير منفي ‌گذاشته است.

سرگئي ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه هم معتقد است باتوجه به ويژگي هاي نگاه آمريکا به روسيه، در سال هاي اخير پيشرفتي در روابط دو کشور بدست نيامده است.  


به اعتقاد وي در بسياري از عرصه ها در روابط روسيه و آمريکا  عقب گرد رخ داده است بطوريکه حتي واشنگتن براي تخريب روابط دو کشور تلاش کرده است.

ديميتري پسکوف، سخنگوي رئيس جمهوري روسيه هم در ارتباط با چشم انداز روابط مسکو واشنگتن اظهار نااميدي مي کند و مي گويد: اقدامات دولت آمريکا در سالهاي اخير غيرقابل پيش بيني شده است.



پسکوف گفت: اخيرا شرکاي آمريکايي ما نسبت به قبل کمتر قابل پيش بيني شده اند به همين دليل ما سعي نمي کنيم تا در روابط دوجانبه چيزي را پيش بيني کنيم.
البته وي اعلام کرده است که بازسازي روابط دوجانبه مشروط به خواست متقابل است:  «تا اندازه اي که آمريکا براي ارتقاي سطح همکاري ها آمادگي دارد، ما نيز حاضر به از سرگيري روابط هستيم.
همانطور که مقامات عالي روسيه معتقدند در زمان ترامپ، روابط ايالات متحده و روسيه بدتر از هر زمان ديگري شده است  برخي ناظران سياسي بزرگترين مشکل روسيه را در اين مي دانند که طي چهار سال گذشته روسيه به هدف سياست داخلي آمريکا تبديل شده و در زمان بايدن، اين رويارويي تعميق هم خواهد شد.

ديميتري ترنين، استاد علوم سياسي، مدير مرکز کارنگي مسکو از جمله تحليلگراني است که بزرگترين دردسر روسيه در زمان بايدن را چالش دو طرف در مورد خروج ايالات متحده از پيمان منع موشک‌هاي هسته‌اي ميان‌برد (INF) مي داند.
وي در گفت و گويي تلفني با ايرنا تصريح کرد، خروح واشنگتن از اين پيمان مي تواند موشک هاي غول پيکري را در اروپا مستقر کند که هدف آن تخريب مراکز و تأسيسات استراتژيک روسيه است. اين امر مي تواند خطرناک باشد و منجر به تلاش روسيه براي حمله پيشگيرانه شود. در صورت بروز بحران، روسيه منتظر رسيدن موشک نخواهد ماند، بلکه ابتدا حمله خواهد کرد، که اين امر وضعيت جهاني را به شدت متشنج مي کند.
مديرکل شوراي امور بين الملل روسيه هم مي گويد در دوره ترامپ، انتظار مي رفت که رابطه گرم ميان ايالات متحده و روسيه ايجاد شود اما بر عکس در اين مدت، از نظر کمي و کيفي روابط روسيه و  آمريکا وخيم تر هم شده است و اکنون اين نگراني به طور جدي  وجود دارد که بايدن که بارها از روسيه انتقاد کرده است دوران سياه تري براي کرملين رقم بزند.
البته  تحليلگران  معتقدند در دوره بايدن براي روابط روسيه و آمريکا فرصت هاي جديدي  هم پيش خواهد آمد. بايدن علاقه بيشتري به کنترل تسليحات نشان خواهد داد

بر همين اساس ميخاييل گورباچف، آخرين رهبر اتحاد جماهير شوروي با تاکيد بر لزوم اعتمادسازي ميان روسيه و آمريکا براي بهبودي روابط گفت، بايدن نامزدي که خود را پيروز انتخابات اعلام کرده اهميت احياي روابط مسکو و واشنگتن را درک مي کند.



گورباچف که از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۱ آخرين رهبر اتحاد جماهير شوروي بود، گفت: بايد ميان روسيه و آمريکا دوباره اعتمادسازي شود و من مطمئنم که رئيس جمهوري منتخب آمريکا اين واقعيت را درک مي کند و رهبري روسيه نيز براي گفت‌وگوي جدي آمادگي دارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره