برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

تحقیر آمریکا در دریا و آسمان

منبع
وطن امروز
بروزرسانی
تحقیر آمریکا در دریا و آسمان

وطن امروز/متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

یک پهپاد ‌ام‌کیو ۹ریپر به ارزش ۳۰ میلیون دلار این هفته در سواحل یمن سقوط کرد که توسط انصارالله سرنگون شده است. به گزارش شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس نیوز، انصارالله یمن از ماه نوامبر تاکنون 3 فروند این نوع پهپاد را سرنگون کرده ‌است. به گفته سرویس تحقیقات کنگره، هر پهپاد ام‌کیو۹ ریپر ۳۰ میلیون دلار قیمت دارد. پایگاه خبری «المسیره» یمن به نقل از یک مقام آمریکایی که از ذکر نام خود خودداری کرد‌، اعلام کرد یک پهپاد ام‌کیو۹ متعلق به ارتش این کشور در نزدیکی سواحل یمن سرنگون شده است. این مقام دولتی آمریکایی درباره علت سرنگونی مشکوک این پهپاد پیشرفته اظهارنظری نکرد. در همین ارتباط، مقامات یمنی هنوز واکنش رسمی درباره سقوط مشکوک این پهپاد گرانقیمت آمریکایی در سواحل یمن اتخاذ نکرده‌اند. به گزارش شبکه‌ ای‌بی‌سی نیوز، جنبش انصارالله یمن ماه نوامبر 2 پهپاد ام‌کیو ۹ ریپر آمریکایی دیگر را ساقط کرده است. یکی از این پهپادها در ماه نوامبر و دیگری در ماه فوریه ساقط شده است.  هر یک از این پهپادها در 30 میلیون دلار قیمت دارد. 


هواپیمای MQ9 Reaper آمریکایی برای ترور خائنانه فرمانده سپاه قدس شهیدحاج قاسم سلیمانی، فرمانده شهید ابومهدی المهندس و کسانی که همراه آنها در فرودگاه بغداد بودند مورد استفاده قرار گرفت. ارزش آن را تا ۳۲ میلیون دلار نیز برشمرده‌اند و یکی از بهترین پهپادهای آمریکا محسوب می‌شود. این پهپاد می‌تواند بیش از 27 ساعت مداوم پرواز کند، سرعت آن حدود 400 کیلومتر در ساعت است و می‌تواند 1740 کیلوگرم مهمات حمل کند و برد پروازی آن به 6000 کیلومتر می‌رسد. پهپاد منهدم‌شده دارای 6 نقطه تعلیق است که 2 نقطه آن در داخل بدنه است. آنها می‌توانند بمب یا موشک‌هایی با وزن 680 کیلوگرم را حمل کنند. آموزش عملیات ام‌کیو‌۹  در ارتش آمریکا یک سال کامل طول می‌کشد و اطلاعات به دست آمده بیان می‌کند پنتاگون از ۲۰۱۱ تاکنون ۱۵ فروند از این پهپاد را از دست داده است. نخستین نوع از این پهپاد آگوست ۲۰۱۹ در یمن ساقط شد و پهپاد کنونی، چهارمین یا پنجمین پهپاد آمریکایی ساقط‌شده در یمن به حساب می‌آید. حسین العزی، معاون وزیر خارجه دولت صنعا در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: ما از اقدامات خصمانه‌ای که واشنگتن تدارک دیده است، اطلاع داریم و تاکید می‌کنیم آمریکا را مسؤول تبعات حماقت احتمالی‌اش علیه یمن می‌دانیم. العزی بیان کرد: به واشنگتن توصیه می‌کنیم از رویکرد خصمانه دست بردارد زیرا منافع آن هدفی اساسی برای همه آزادگان خواهد بود و در صورت هرگونه تصمیم اشتباه در منطقه رنگ آرامش را نخواهد دید. سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز اعلام کرد نیروی دریایی همچنین یک نفتکش انگلیسی را در دریای سرخ هدف قرار داد.  «یحیی سریع» افزود: نیروی دریایی یمن‌ یک نفتکش انگلیسی با نام Andromeda Star را با موشک در دریای سرخ هدف قرار داده است. وی تاکید کرد که هدف‌گیری با تعدادی موشک مناسب دریایی انجام شده که منجر به اصابت مستقیم شده است. سریع تاکید کرد عملیات‌های نظامی ارتش یمن تا زمان پایان محاصره و جنگ علیه غزه ادامه خواهد یافت. سریع حدود ۲ هفته پیش اعلام کرد نیروی دریایی ارتش به عنوان یاری به مردم فلسطین و در پاسخ به تجاوزات آمریکا و انگلیس 4 عملیات نظامی در خلیج عدن با پهپادها و موشک‌های مناسب انجام داد. 


نیروهای ارتش یمن در عین حال تاکید کرده‌اند کشتیرانی در خلیج عدن و دریای سرخ برای سایر کشتی‌ها آزاد است و آنها از امنیت کامل برخوردارند. آمریکا و انگلیس با همراهی ۸ کشور دیگر، ۲۱ دی‌ پارسال برابر با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به مواضع انصارالله یمن حمله کردند. شورای امنیت سازمان ملل ۲۰ دی ۱۴۰۲ برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن ۱۴۰۲) اعلام کرد تحریم‌هایی که ایالات متحده آمریکا به دلیل حملات حوثی‌ها (انصارالله) یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ علیه این گروه اعمال کرده است، از امروز وارد مرحله اجرایی شد. وزارت امور خارجه آمریکا نیز ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن ۱۴۰۲) در پی اجرای دور جدید تحریم‌ها علیه انصارالله یمن از سوی وزارت خزانه‌داری این کشور، این جنبش را گروه تروریستی جهانی اعلام کرد. دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا سال ۲۰۲۱ با هدف تسهیل در مذاکرات صلح یمن، نام جنبش انصارالله را از فهرست تروریستی واشنگتن خارج کرده بود.


اسفند سال قبل هم یمن یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرده بود. در همین رابطه همان زمان معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تایید کرد نیروهای انصارالله یمن یک فروند پهپاد ام‌کیو۹ ریپر را در نزدیکی یمن سرنگون کردند. معاون سخنگوی پنتاگون در عین حال گفت: حوثی‌ها دارای ذخایر زیادی از تجهیزات نظامی هستند و ما برای کاهش آن تلاش می‌کنیم.


این مقام پنتاگون در عین حال مدعی شد: «اگر ایران نقشی [در محدود کردن حملات] داشته باشد، مطمئنا درباره حوثی‌ها این کار را انجام نمی‌دهد». معاون سخنگوی پنتاگون همچنین به رغم تکذیب مقامات جمهوری اسلامی ایران ادعا کرد ایران راهی برای رساندن سلاح به انصارالله یمن پیدا می‌کند. امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل  ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ (۱۹ فوریه ۲۰۲۴) در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت، ادعای آمریکا پیرامون ارسال سلاح به یمن را تکذیب کرد و گفت: ایران همچنان به پایبندی خود به قطعنامه‌های ۲۱۴۰ (۲۰۱۴) و ۲۲۱۶ (۲۰۱۵) شورای امنیت متعهد است و هیچ‌گونه فعالیتی مغایر این قطعنامه‌ها، از جمله فروش یا انتقال تسلیحات انجام نداده است. سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه خود به رئیس شورای امنیت اعلام کرد نماینده آمریکا در نشست این شورا، با انتشار اطلاعات نادرست و ایراد اتهامات بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت یمن و دریای سرخ، از تریبون شورای امنیت برای پیشبرد برنامه سیاسی کوته‌فکرانه خود سوءاستفاده کرده است. دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: در جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد که ۱۴ فوریه ۲۰۲۴ ذیل دستورکار وضعیت خاورمیانه (S/۲۰۲۴/۹۵۴۸) برگزار شد، متأسفانه بار دیگر نماینده ایالات متحده با انتشار اطلاعات نادرست و ایراد اتهامات بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت یمن و دریای سرخ، از تریبون شورای امنیت برای پیشبرد برنامه سیاسی کوته‌فکرانه خود سوءاستفاده کرد. سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: ایران این اتهامات بی‌اساس را قاطعانه رد می‌کند و آنها را بهانه‌ای می‌داند که ایالات متحده از آن برای توجیه و مشروعیت بخشیدن به اقدامات غیرقانونی و تجاوز نظامی خود به یمن استفاده می‌کند. همان‌طور که در نامه مورخ ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴ تصریح شد، ایران همچنان به پایبندی خود به قطعنامه‌های ۲۱۴۰ (۲۰۱۴) و ۲۲۱۶ (۲۰۱۵) شورای امنیت متعهد است و هیچ‌گونه فعالیتی مغایر این قطعنامه‌ها از جمله فروش یا انتقال تسلیحات، انجام نداده است. علاوه بر این، ایران همواره از حل مسالمت‌آمیز بحران یمن از طریق مجاری دیپلماتیک دفاع می‌کند و بر تعهد خود به امنیت دریایی و آزادی دریانوردی تاکید دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar