نماد آخرین خبر

چرا خودروی چینی وام 25 میلیون‌تومانی گرفت؟

منبع
وطن امروز
بروزرسانی
چرا خودروی چینی وام 25 میلیون‌تومانی گرفت؟
وطن امروز/ متن پيش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست. چرا وزير صنعت، معدن و تجارت که البته به حق از توليدکننده حمايت مي‌کند و با حرارت کلام، نخريدن خودروي صفر را خيانت به کشور، اقتصاد و اشتغال مي‌داند، يک کلمه خطاب به خودروسازان نگفته است که توليد بي‌کيفيت و فروختن خودروي نا امن به مردم هم خيانت است؟ توجه به اين بخش از اظهارات محمدرضا نعمت‌‌‌‌‌‌زاده که به تازگي درباره پرداخت وام خريد خودرو بيان داشته خالي از لطف نيست که گفته است: «گلايه مردم از کيفيت خودروهاي توليد داخل مربوط به زمان تحريم‌هاست زيرا خودروسازان در اين دوران مجبور به تأمين قطعاتي شدند که از کيفيت لازم برخوردار نبود». جان کلام وزير اين است که خودروسازان به‌دليل تحريم،‌ خودروي بي‌کيفيت توليد کردند و البته هنوز هم توليد مي‌کنند چراکه تحريم‌ها همچنان برقرار است. نعمت‌زاده در ادامه اما يادآور شده است: «در شرايط فعلي خودروسازان فقط قطعات اصلي را خريداري يا آنها را در داخل کشور توليد مي‌کنند». اينکه تا چه اندازه سخن وزير حقيقت دارد بايد آن را از خريداران خودروي صفر پرسيد که از همان هفته‌هاي نخست خريد دست از تعميرگاه تخصصي شرکت فروشنده خودرو برنمي‌دارند. به‌راستي هنوز رويداد مهم و تأثيرگذاري در توليد خودروهاي داخلي رخ نداده و همچنان توليدکنندگان خودرو در تأمين قطعه اصلي مشکل دارند و به سخن ديگر اينکه نمي‌خواهند از قطعات خوب براي توليد استفاده کنند چراکه مي‌دانند براي خودروهاي آنها هميشه مشتري هست همچنانکه با اجراي طرح خريد خودرو با وام نيز دولت به حمايت از آنها پرداخت تا با قدرت تمام بازار را قبضه کنند. با اين حال قرار دادن خودروهاي چيني در فهرست خريد با وام 25 ميليون توماني حکايت از تصميم دولت براي تحريک حداکثري تقاضا در ميان متقاضيان دارد. اگرچه شرکت‌هاي زيرمجموعه کرمان‌موتور همگي واردکننده و به‌نوعي مونتاژکننده خودروهاي چيني در کشور هستند اما اين خودروها به صورت سي‌کي‌دي وارد شده و در خطوط توليد شرکت‌هاي واردکننده سر هم مي‌شوند. تا آنجا که روشن است قطعات اين خودروها در ايران توليد نمي‌شود و اينجاست که بايد به رئيس‌جمهوري گفت خودروسازان کشور از جمله سايپا و ايران خودرو نيز براي کارگران چيني اشتغالزايي و حتي بازاريابي مي‌کنند و خودروهاي توليد چشم‌بادامي‌ها را با وام 25 ميليون توماني به مردم مي‌فروشند. در اين ميان دبير انجمن تخصصي صنايع همگن قطعه‌سازان خودرو در گفت‌وگويي يکي از دلايل افزودن شرکت‌هاي خودروساز چيني در فهرست اعلامي وزارت صنعت، معدن و تجارت در طرح وام 25 ميليوني خودرو را قيمت ارزان آنها دانست. آرش محبي‌نژاد در اين‌باره خاطرنشان کرد: دولت در صدد است تا تقاضا را در سطح بازار تحريک کند و به همين دليل خودروهايي با قيمت‌هاي متوسط و ارزان را در اين فهرست قرار داده است. وي با تصريح اينکه خودروسازان چيني نيز متعهد شدند تا تلاش لازم را براي داخلي‌سازي محصولات خود انجام دهند، ادامه داد: نبايد خودروسازان نسبت به شرايط جدي فروش مغرور شوند و مشکلات صنعت بحران‌زده خودرو را فراموش کنند. معاون بازاريابي ايران‌خودرو در پايان روز گذشته در اظهارنظري عجيب خطاب به متقاضيان دريافت خودرو با وام 25 ميليوني گفت: ظرفيت تحويل 30 روزه خودرو به پايان رسيده و از اين پس خودروهاي ثبت‌نامي 2 ماهه تحويل خريداران خواهد شد.