برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

فیلتر 8 ساله تنها منبع رسمی آثار شهید بهشتی

منبع
شرق
بروزرسانی
فیلتر 8 ساله تنها منبع رسمی آثار شهید بهشتی
شرق/ متن پيش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست از هشت سال پيش فيلتر است. هر سال هم‌زمان با روزهاي سالگرد شهادت سيدمحمد بهشتي، نخستين رئيس شوراي عالي قضائي، مسئله فيلترينگ سايتي که نام او را بر خود دارد، مطرح مي‌شود. عده‌اي اعتراض مي‌کنند اما به نتيجه نمي‌رسد و مي‌رود تا سال بعد. بالاي سايت نوشته شده است: «سايت «بنياد نشر آثار و انديشه‌هاي شهيد آيت‌الله دکتر بهشتي» تنها منبع رسمي اخبار و آثار شهيد بهشتي است». 
ديروز علي مطهري، عضو کميسيون فرهنگي مجلس، تأکيد کرد فلسفه فيلتر سايت شهيد بهشتي از بين رفته است و قاعدتا بايد رفع فيلتر شود. او در گفت‌وگو با خانه ملت، گفت: موضوع فيلترينگ سايت شهيد بهشتي تاکنون در مجلس شوراي اسلامي مطرح نشده است، بنده هم اطلاع نداشتم که اين سايت همچنان فيلتر است. همان‌طور که مي‌دانيد، به دليل حوادث سال 88 اين سايت بسته شد، ولي به نظر مي‌رسد دليل قانع‌کننده‌اي براي ادامه فيلترينگ اين سايت وجود ندارد، اطلاع ندارم که آيا فرزندان شهيد بهشتي پيگيري قضائي کرده‌اند يا نه. آن زمان بستن اين سايت جنبه سياسي داشته، اما اکنون فلسفه اين کار از بين رفته است و قاعدتا بايد رفع فيلتر شود. اين موضوع قابل پيگيري از سوي مجلس است. مي‌توان در کميسيون فرهنگي مطرح کرد و به صورت سؤال از وزير دادگستري و ارتباطات پيگير رفع فيلتر آن شد. مطهري در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، درباره لزوم پيگيري براي رفع فيلتر سايت بهشتي، گفت: در درجه اول بايد فرزندان شهيد بهشتي موضوع رفع فيلتر سايت «حفظ و نشر آثار شهيد بهشتي» را پيگيري کنند. مي‌توانيم مذاکره‌اي با آنها داشته باشيم و اگر لازم باشد، پيگيري کنيم. به گزارش خبرگزاري خانه ملت، سايت حفظ و نشر آثار شهيد بهشتي از سال 90 يکباره و بدون حتي يک نامه يا تذکر شفاهي و کتبي فيلتر شده و با گذشت هشت سال همچنان رفع فيلتر نشده است. چند روز پيش هم نامه‌اي از سوي مجمع جهادي روحانيون ولايي و انقلابي تهران و خانه رسانه طلاب به کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه ارسال و درخواست رفع فيلتر سايت حفظ و نشر آثار شهيد بهشتي شده بود. در اين نامه آمده بود: «همان‌گونه که مستحضر هستيد، يکي از بزرگان انقلاب در عرصه مبارزه سياسي و اعتقادي، حضرت آيت‌الله شهيد دکتر بهشتي(ره) است که به دليل عظمت روحي و علمي، حضرت امام راحل(س) از ايشان، چونان يک ملت و امت نام برده‌اند. با اندوه بسيار بايد گفت ايشان همان‌گونه که به تعبير امام مظلوم زيست و مظلوم شهيد شد، پس از شهادت نيز در اوج مظلوميت قرار دارد و حوزه و دستگاه‌هاي فرهنگي نتوانسته‌اند انديشه ناب ايشان را به جامعه و به خصوص جوانان انتقال دهند. مع‌الاسف به دليل پاره‌اي از کج‌سليقگي‌هاي سياسي برخي نزديکان ايشان، مسئولين مربوطه سال‌هاست تصميم به فيلتر تنها مرجع رسمي آثار و سخنراني‌هاي ايشان گرفته‌اند و سال‌هاست سايت حفظ و نشر آثار شهيد بهشتي (beheshti.org) فيلتر و جزء محتواي مجرمانه حساب مي‌شود. تقاضاي ما از آن کارگروه محترم آن است با توجه به تغييراتي که در سال‌هاي اخير در فضاي سياسي کشور رخ داده است، اين سايت را رفع فيلتر نموده تا محققين و جوانان انقلابي به‌آساني به انديشه‌هاي اين شهيد مظلوم دسترسي داشته باشند. البته مي‌بايست، حفظ نشر و آثار بزرگان انقلاب که متعلق به ملت و تاريخ و انقلاب هستند از حالت موروثي خارج شده و نهادي فراجناحي و ملي، به دور از سياست‌ورزي مذموم و محدود، به اين مهم بپردازد تا برخي افراد معلوم‌الحال تحت اسامي بزرگ، دون‌مايگي خود را پنهان نکنند و احيانا با نگاه نازل سياسي، دست به سانسور و يا تحريف نزنند.
 تير 96 اعلام شد اين سايت از سوي سيستم فيلترينگ کميته مصاديق مجرمانه فيلتر شده است. همان زمان محمود صادقي، نماينده مجلس شوراي اسلامي، در توييتر خود به اين مسئله اعتراض کرده بود.سيدعليرضا بهشتي، فرزند شهيد آيت‌الله بهشتي، درباره‌ علت فيلتربودن سايت اظهار بي‌اطلاعي کرده و به شفقنا گفته بود: «از سال ۱۳۹۰ يکباره بدون اينکه هيچ نامه‌اي بيايد يا تذکر شفاهي و کتبي مبني بر تخلف خاصي به ما داده شود، متوجه شديم سايت فيلتر شده است. بعد از آن پيگيري کرديم. براي دادستاني تهران نامه‌اي نوشتيم، اما اقدامي صورت نگرفت. با فضاي مجازي تماس گرفتيم، آنها هم پاسخي ندادند. به آقاي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، گفتيم و ايشان پيگيري کردند. ولي هيچ‌کس به ما پاسخ‌گو نيست که اساسا چرا و بر اساس چه روال قانوني اين اتفاق افتاده است؟». او با اشاره به محتواي سايت بنياد آثار شهيد بهشتي، گفته بود: «ما سايت سياسي نيستيم. اين سايت تخصصي آثار، خاطرات و عکس‌هاي آقاي بهشتي است و براي همين کنجکاو بوديم بدانيم چرا چنين اتفاقي افتاده است؟». اين سايت مي‌تواند مرجع درست و مناسبي براي دسترسي علاقه‌مندان باشد و همان‌طور که ساير سايت‌هاي افراد مهم و تأثيرگذار در انقلاب اسلامي به مخاطبان خود خدمت‌رساني مي‌کنند و اطلاعات اصلي و درست در اختيار آنها مي‌گذارند، اين سايت هم در صورت فيلترنبودن مي‌تواند چنين خدماتي ارائه کند.