برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

پشت‌ پرده بازار سیاه بلیت‌های الکترونیکی فوتبال

منبع
روزنامه شهروند
بروزرسانی
پشت‌ پرده بازار سیاه بلیت‌های الکترونیکی فوتبال
روزنامه شهروند/ متن پيش رو در شهروند منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست باور مي‌کنيد؟ به محض اين‌که سامانه فروش بليت الکترونيکي بازي حساس شهرخودرو و پرسپوليس آغاز به کار کرد، همزمان با اين اتفاق بازار سياه هم به وجود آمد. در خبرها آمده که بليت 15‌هزار توماني اين مسابقه تا رقم 150‌هزار تومان هم در بازار سياه قيمت داده شده است. در چنين شرايطي فراموش نکرده‌ايم که در دربي پايتخت که هفته چهارم برگزار شد هم بازار سياه به وجود آمد و بسياري از افراد سودجو توانستند پولي قابل توجه از فروش بليت‌هايي که در اختيار داشتند، به جيب بزنند. حالا بايد مشخص شود وقتي سيستم بليت‌فروشي الکترونيک را راه‌اندازي کردند که همه چيز شفاف باشد، پس چرا هنوز براي مسابقات مهم شاهد بازار سياه هستيم؟ باز هم بازار سياه بليت‌فروشي نخستين قدم بزرگ برداشته شده توسط مسئولان براي ايجاد نظم و قانون در سيستم فروش بليت مسابقات فصل جديد اين بود که در شوراي تامين طرحي را مصوب کردند که ديگر براي هيچ مسابقه‌اي بليت‌فروشي سنتي با چاپ بليت انجام نشود. به اين ترتيب بليت فقط به صورت اينترنتي به متقاضيان فروخته مي‌شود. در چنين فضايي همه اميدوار بودند بازار سياه بليت براي هميشه در فوتبال ايران تعطيل شود، اما همان‌طور که اشاره شد، هنوز براي مسابقات مهم شاهد اين فاجعه هستيم. واکنش مجري طرح بليت‌فروشي علي‌اصغر انتظار خير، مدير سامانه هوشمند گيت‌هاي ورزشگاه‌هاي کشور در اين مدت توضيحات زيادي درباره سيستم جديد بليت‌فروشي و قطع‌شدن دست افراد سودجو ارايه داده است. او با تاکيد روي اين مسأله که ديگر بليت‌فروشي کاغذي انجام نخواهد شد، به شهروندآنلاين مي‌گويد: «در شوراي تامين مصوب شده که ديگر براي هيچ مسابقه‌اي بليت‌فروشي کاغذي نداشته باشيم، مگر اين‌که شرايط خيلي پيچيده باشد. به‌هرحال سيستم بليت‌فروشي براي تيم‌هاي ليگ دسته اول و دسته دو مثل ليگ برتر اجرا نمي‌شود و ‌سال آينده سامانه را در اين ليگ‌ها هم برقرار مي‌کنيم. با اين وجود، با سيستم جديد زماني که بليت از سايت خريده مي‌شود، جايگاه هر تماشاگر مشخص است، حتي نمي‌توان فرد ديگري را به جاي خود به ورزشگاه فرستاد، چون اگر جرمي صورت بگيرد، به پاي فرد اصلي نوشته مي‌شود. ضمن اين‌که هر فردي فقط با کدملي خودش مي‌تواند از گيت رد شود و کسي بدون بليت مثل قبل نمي‌تواند وارد ورزشگاه شود.» با جمع‌شدن کامل بليت‌هاي سهميه‌اي قطعا همين بازارسياه هم به‌طور کل از بين خواهد رفت. البته همين بليت‌هاي سهميه‌اي بسيار محدود هم با کدملي در اختيار ارگان‌ها قرار گرفته و با تحقيق روي آن مي‌توان فهميد اين بليت از طرف کدام ارگان به بازار سياه راه پيدا کرده است ماجراي بليت‌هاي سهميه‌اي چيست؟ با در نظر گرفتن استانداردهاي موجود و صحبت‌هايي که مقامات انجام مي‌دهند، حالا بايد مشخص شود چرا براي بعضي مسابقات بازار سياه راه افتاده است. به‌هرحال بد نيست بدانيد با وجود فروش اينترنتي بليت براي دربي پايتخت،‌ باز هم مثل سال‌هاي گذشته بليت‌هاي سهميه‌اي براي ارگان‌هاي برگزار‌کننده مرتبط با مسابقه در نظر گرفته شد که البته تعداد آن کاهش چشمگيري نسبت به سال‌هاي اخير داشت. در تمام سال‌هاي اخير همين بليت‌هايي که رايگان در اختيار وزارت ورزش، فدراسيون فوتبال‌، سازمان ليگ‌، باشگاه‌ها‌ و چندين و چند نهاد و ارگان قرار مي‌گرفت،‌ سر از بازار سياه درمي‌آورد و طبيعتا در نظر گرفتن تعدادي محدود از اين بليت‌هاي سهميه‌اي باعث شد براي دربي نود هم شاهد بازار سياه باشيم. گفتند کاسبي‌مان کساد شد! از آنجايي که بازار سياه با وجود اين استانداردها که مسئولان از آن حرف مي‌زنند، جاي هيچ توجيهي ندارد‌، از علي‌اصغر انتظار خير خواستيم درباره پشت‌پرده اين بحران براي ما توضيح بدهد. اين مقام مسئول در توضيحي بسيار مهم مي‌گويد: «وقتي سيستم بليت‌فروشي الکترونيک را به اين شکل در سطح کشور راه‌اندازي کرديم،‌ برخي‌ها به ما گفتند کاسبي‌مان را کساد کرديد. به‌هرحال اين سامانه بحث دلالي را جمع مي‌کند. منتهي مثلا براي دربي چند گزارش براي بازار سياه دريافت کرديم. با پيگيري‌هايي که همان روز مسابقه در ورزشگاه انجام داديم، ديديم چند نفر شايد از روي نياز شديد مالي تصميم گرفته بودند بليتي را که براي خودشان خريده بودند، در بازار سياه با قيمت بالاتر به فروش برسانند و گرنه شاهد بازار سياه به شکلي که در سال‌هاي قبل وجود داشت، نبوديم.» وقتي با مدير سامانه هوشمند گيت‌هاي ورزشگاه‌هاي کشور درباره بليت‌هاي سهميه‌اي که زمينه‌ساز بازار سياه شده، صحبت کرديم، اين توضيحات را داد: «براي دربي تعداد بليت‌هاي سهميه‌اي بسيار کم بود. قبلا مثلا يک باشگاه 3‌هزار بليت دريافت مي‌کرد يا به‌طور مثال 5‌هزار بليت در اختيار فدراسيون، سازمان ليگ و وزارت ورزش قرار مي‌گرفت. امسال ديگر از اين خبرها نيست و با دستور مقامات بليت‌ها در سامانه با کدملي به فروش مي‌رسد. البته درباره بليت‌هاي سهميه‌اي براي بعضي مسابقات مهم هم بايد يک همفکري اساسي بين مسئولان انجام شود. به هر صورت باشگاه‌ها بعضا ميهماناني دارند که مي‌خواهند وارد ورزشگاه کنند. اما اين‌طور هم نمي‌شود که بليت سهميه‌اي رايگان داده شود. در شرايط کنوني حتي براي بليت‌هاي جايگاه وي‌آي‌پي هم اقدامات لازم براي فروش در سايت را انجام داده‌ايم. با جمع‌شدن کامل بليت‌هاي سهميه‌اي قطعا همين بازارسياه هم به‌طور کل از بين خواهد رفت. البته همين بليت‌هاي سهميه‌اي بسيار محدود هم با کدملي در اختيار ارگان‌ها قرار گرفته و با تحقيق روي آن مي‌توان فهميد اين بليت از طرف کدام ارگان به بازار سياه راه پيدا کرده است و قطعا نهادهاي نظارتي دراين‌باره تحقيقات کامل انجام داده‌‌اند.»
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد