برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

دولت اگر ترمز نشود اقتصاد کشور قدرتمند می‌شود

منبع
کيهان
بروزرسانی
  دولت اگر ترمز نشود اقتصاد کشور قدرتمند می‌شود
کيهان/ متن پيش رو در کيهان منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست «از سال 92 که دولت روحاني پرچم آشتي را بلند کرده، دولت آمريکا از ديپلماسي لبخند، مفهوم ضعف را برداشت کرده و بر فشارها افزوده است.»
جهان نيوز با انتشار يادداشتي به قلم سيد امير سياح، به نقد سخنان اخير آقاي روحاني پرداخت و نوشت: پنجشنبه گذشته آقاي رئيس‌جمهور در يک دوگانه‌سازي جديد، فرمودند: «نميشه روابط خارجي تخريب شده باشه اما اقتصاد مملکت هيچ دست نخوره»؛
دوگانه‌سازي جديد آقاي روحاني به قدري دور از واقعيت بود و اقتصاددانان کثيري از طيف‌هاي متنوع فکري به آن واکنش نشان دادند و با يادآوري اشتباهات فاحش اقتصادي دولت طي 6 سال اخير به رئيس‌جمهور نشان دادند که ديگر نمي‌تواند مشکلات اقتصادي را گردن ديگران اعم از خارجي و داخلي بيندازد.
درست است که آقاي روحاني از همان سال 92 راه حل مشکلات اقتصاد را يکسره در مذاکره با غربي‌ها دانست اما واقعيت تلخ اين است که وقتي دولت‌‌هاي غربي به برجام پشت‌پا زدند و دست دولت ايران را در پوست گردو گذاشتند، آقاي روحاني هيچ طرح جايگزيني به جاي برجام نداشت. اکنون 20 ماه پس از خروج آمريکا از برجام، آقاي روحاني مانند خودروي بدون دنده‌عقب گير کرده ته کوچه بن‌بست، هنوز صحبت از مذاکره و راه حل سياست خارجي مي‌کند، آن هم بعد از يک دوره طولاني سوءمديريت اقتصادي که اقتصاد ايران را به‌طور بي‌سابقه‌اي از نفس انداخته و ندانم‌کاري‌هاي پي‌در‌پي که سرمايه اجتماعي را به باد داده است. در واکنش به ادعاي پوچ «در بن‌بست بودن اقتصاد ايران بدون روابط خارجي»، گروهي از اقتصاددانان همان عصر پنجشنبه در نامه سرگشاده‌اي به رئيس‌جمهور، 10 راهکار نجات اقتصاد ايران را که بدون تکيه بر روابط خارجي مي‌تواند در کوتاه مدت چرخ‌هاي اقتصاد کشور را به حرکت درآورند، ارائه و تاکيد کردند که داشتن روابط خارجي خوب با کشورهايي که به ايران احترام مي‌گذارند، مفيد و ضروري است اما براي «نجات اقتصاد ايران»، نبايد اجراي اصلاحات اقتصادي را بيش از اين معطل سياست خارجي دولت‌هاي غربي نگه داشت؛ چه‌بسا ترامپ و تيمش به اين زودي نخواهند فشار حداکثري را از ايران بردارند. واقعيت اين است که جيب و سفره مردم در سه سال اخير به‌طور کم‌سابقه‌اي تضعيف شده اما اين ضعف اقتصادي، بيش از آن‌که نتيجه فشار حداکثري ترامپ باشد، بر اثر سوءمديريت داخلي است. جالب آن‌که هر ده راهکاري که اقتصاددانان ارائه داده‌اند، ناظر به حذف سوء‌مديريت‌هاست. اگر اين اشتباهات و ندانم‌کاري‌ها واقعا حذف شوند و اقتصاد کشور از بن‌بست خارج شود و در مسير درستي به حرکت درآيد، قدرتمند شدن درونزا و برون‌گرا، حتما شدني است. اطرافيان دولت دارند القا مي‌‌کنند که «نمي‌شود». پاسخ‌شان اين است که لطفا ماموران تلکه‌بگير دولتي را از بازارها جمع کنيد، کاغذبازي‌‌ها و امضاهاي طلايي را از سر راه صدور مجوزها برداريد و موانع ريز و درشت دولتي را از سر راه سرمايه‌گذاري و توليد در ايران برداريد تا کارآفرينان ايراني نشان‌تان دهند چطور مي‌شود توليد و صادرات کرد و قوي شد. دولتي که بلد نيست، اگر به کارآفرينان کمک نمي‌کند، اقلا اذيت هم نکند.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره