برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

مجلس یازدهم و پایان طیف سنتی

منبع
شرق
بروزرسانی
مجلس یازدهم و پایان طیف سنتی
شرق/ متن پيش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست اگرچه دوران جريان‌هاي سنتي در اصولگرايي سال‌هاست به‌سر آمده، اما به نظر مي‌رسد مجلس يازدهم نقطه عطفي بر پايان قدرت آنها بود. به طور مشخص حزب مؤتلفه با دبيرکلي بادامچيان جانشين عسگراولادي؛ جامعه روحانيت مبارز با دبيرکلي موحدي‌کرماني جانشين مهدوي‌کني و جبهه پيروان خط امام و رهبري با دبيرکلي باهنر جانشين عسگراولادي به‌عنوان نمايندگان طيف سنتي در اصولگرايي نه‌تنها سهمي بسيار حداقلي در مجلس يازدهم داشتند، بلکه حتي ناتوان از جريان‌سازي بودند تا جايي که حتي در هيئت‌رئيسه هم سهمي به آنها نرسيد. ميرسليم از مؤتلفه و تقوي از جامعه روحانيت را اگر تنها چهره‌هاي شاخص جريان سنتي در مجلس يازدهم بدانيم، در اين صورت 12 رأي ميرسليم براي رياست مجلس هم مي‌تواند نماد وزن و جايگاه اين جريان نه‌تنها در مجلس، بلکه در کل در جريان اصولگرايي قلمداد شود. اصولگرايي را از اين پس جريان نواصولگراي قاليباف، احمدي‌نژادي‌ها و جبهه پايداري مديريت خواهند کرد.
به نظر مي‌رسد جريان سنتي در مواجهه شفاف با وضعيت فعلي‌اش دو واکنش بيشتر پيش‌رو ندارد؛ يا پوست‌اندازي و تحول گفتماني و روشي يا پذيرش وضعيت و هضم و جذب در اصولگرايي با توجيه بي‌ميلي به رقابت و بازي قدرت. جامعه روحانيت مسير نخست را آغاز کرده، اگرچه بعيد به نظر مي‌رسد که فراتر از تغييرات شکلي و ظاهري بتواند تحولي ايجاد کند. حزب مؤتلفه اما واکنش دوم را در پيش گرفته است، چراکه اخيرا در توضيحي اعلام کرده بود: «حضور مؤتلفه اسلامي در همه انتخابات‌ها بنا بر وظيفه شرعي و ملي و رهنمودهاي امام و رهبري و انجام تکليف بوده و هست و براي قدرت‌محوري و به‌دست‌گرفتن پست‌هاي حکومتي نيست. نامزد رياست‌جمهوري‌نمودن جناب آقاي ميرسليم نيز بنا بر تکليف بود و حضور در انتخابات‌ها از جمله انتخابات مجلس يازدهم برحسب وظيفه بود و هست». حميدرضا ترقي، عضو شوراي مرکزي اين حزب هم به خبرآنلاين گفته است: «وقتي جريان اصولگرايي به‌طور‌کلي وارد يک ائتلاف مي‌شود، نبايد انتظار داشت که بخشي از آن، به‌طورقطع در مناصب و انتخاب‌ها حضور داشته باشد، بلکه برآيند انتخاب اصولگرايان، عمده‌ترين هدفي است که مورد اقبال همه قرار گرفته است؛ جريان سنتي نيز از اين انتخاب نه سهمي خواسته و نه اينکه عدم انتخابش، دليلي بر حذف آن است». ترقي مدعي شده که مؤتلفه در حال انتقال تجربيات خود به نسل جديد و نو است: «انتقال تجربه هم طبيعتا مستلزم اين نيست که حتما خودش حضور فيزيکي در مناصب و مسئوليت‌ها داشته باشد، بلکه تأکيدش بر اين است که اين معيارها و تجربيات، مورد استفاده قرار بگيرد». اما ترقي توضيح نداده که اين تجربيات چيست و از چه جنسي است و چگونه در حال انتقال به نسل جديد است. ترقي مدعي شده که موضع‌گيري‌هاي سياسي و کنش سياسي در جامعه ما معمولا با هزينه‌هاي سنگيني همراه است، براي همين اين هزينه سنگين کنش سياسي، براي نسل جواني که به تازگي مسئوليت‌هاي اجرائي را در کشور مي‌گيرد و مي‌خواهد به زندگي خود سروسامان بدهد، قابل تحمل نيست، درحالي‌که براي طيف سنتي و افرادي که سني از آنها گذشته، اين هزينه‌ها قابل تحمل است و دغدغه کنارگذاشته‌شدن از پست‌ها و مسئوليت‌ها، کمتر براي آنها وجود دارد!»
محسن کوهکن، عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري هم در پاسخ به اين سؤال که چرا جريان سنتي نتوانست در جريان انتخابات هيئت‌رئيسه، به نتيجه قابل‌قبولي برسد، گفته است: «جريان سنتي معمولا تکليف‌گراست، يعني معتقد است که حسب تکليف و فارغ از نتيجه بايد به رقابت ورود کرد؛ يعني چندان در پي تلاش مستمر و دقيقي نيستند. اين ويژگي اصلي جريان سنتي است». جبهه پيروان خط امام و رهبري قديمي‌ترين جبهه اصولگرايي با نزديک به 17 حزب اصولگراست. محمدرضا باهنر، دبيرکل اين جبهه که هم‌زمان دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين هم هست، در بيشتر ادوار مجلس حضور داشت و خودش گفته است تصميمي در مجلس بدون رأي و نظر او گرفته نمي‌شد. الان دو دوره است که ديگر در مجلس حضور ندارد.
از آن‌سو جامعه روحانيت مبارز در مواجهه با ناکامي‌ها و کاستن از نقش سياسي‌اش مدعي است از دو، سه سال پيش روند پوست‌اندازي را آغاز کرده است. حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي‌مقدم در پاسخ به سؤالي درباره وجود انسداد در جريان راست سنتي و اينکه جوانان در اين مجموعه‌ها جايي ندارند که در اثر آن اين طيف سياسي (راست سنتي) در حال کم‌رنگ‌شدن در صحنه سياسي کشور است، به خبرآنلاين گفته است: «از دو سال قبل تاکنون در حال گسترش و توسعه تشکيلات خود در سراسر کشور هستيم. همچنان در حال طي‌کردن پروسه و تکميل‌شدن است و هنوز به پايان نرسيده. در بسياري از شهرستان‌ها و استان‌ها انتخابات‌هايي صورت گرفته و شوراهاي مرکزي در آنجا تشکيل شده است، همچنين در تهران هم ۱۰ منطقه از گذشته پيش‌بيني شده بود که البته قديمي بود و اکنون اين ۱۰ منطقه با انتخابات احياي مجدد شد، در پنج منطقه انتخابات برگزار شد و مناطق ديگر هم در حال پيگيري و برگزاري انتخابات هستند. در اثر اين تحولات حتي شوراي مرکزي جامعه روحانيت که در گذشته ۲۵ نفر بود، به بيش از حدود ۷۰ نفر افزايش پيدا خواهد کرد و آن حلقه‌ بسته‌اي که قبلا تحت عنوان شوراي مرکزي جامعه روحانيت مبارز بود، باز مي‌شود... بنابراين پاسخ اين انتقادات روشن است و آن حلقه بسته‌اي که قبلا جامعه روحانيت داشت، اکنون نزديک به دو سال است که در حال بازشدن است و نيروهاي جوان‌تر به جامعه روحانيت مبارز اضافه مي‌شوند».