برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

عضو کمیسیون بودجه: مجلس وظیفه قانع کردن مردم را ندارد

منبع
فرهيختگان
بروزرسانی
عضو کمیسیون بودجه: مجلس وظیفه قانع کردن مردم را ندارد

فرهيختگان/  متن پيش رو در فرهيختگان منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

عبدالرضا مصري، عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با «فرهيختگان» توضيحاتي را درخصوص عملکرد مجلس در جريان انتخاب مهرداد بذرپاش به‌عنوان رئيس ديوان محاسبات ارائه کرد. وي در ابتداي اين گفت‌وگو با ذکر اين نکته که نمي‌توان درخصوص يک مساله همه مردم را قانع کرد، گفت: «مجلس مکاني براي قانع کردن همه کشور نيست. در مجلس اکثر قوانين با 50 يا 51 درصد يا 55 درصد راي نمايندگان تصويب مي‌شود و اين به آن معناست که بخش مهمي از قوانين که تصويب و لازم‌الاجرا براي همه کشور هستند با اقناع کمي بيشتر از نيمي از نمايندگان تصويب شده و درخصوص آنها همه نماينده‌ها قانع نمي‌شوند.» وي افزود: «در مجلس موافق و مخالف صحبت مي‌کنند، ولي معيار راي نهايي کل نمايندگان است و اين راي نهايي است که حاکم بوده و ارزش قانوني دارد. از اين‌رو ما دنبال قانع کردن يا نکردن نيستيم. هيچ‌مجلسي در دنيا دنبال قانع کردن نيست. هيچ‌گاه يک جامعه همه با هم قانع نمي‌شوند. در يک خانواده همه با هم قانع نمي‌شوند، چه برسد به يک کشور! هرکسي نقد و نظري دارد و به‌همين جهت حرف آخر را راي مي‌زند. در مجلس نيز راي حاکم است ولو آن راي غلط باشد.»
مصري در پاسخ به اين سوال که ولي در موضوع انتخاب رئيس ديوان، نخبگان و حتي بخشي از بدنه راي همين مجلس و نمايندگانش قانع نشده و اعتراض دارند، گفت: «مردم نماينده‌اي را انتخاب مي‌کنند و به او اختيار مي‌دهند تا براساس آنچه دريافت مي‌کند، راي بدهد. ممکن است برخي موافق و برخي مخالف راي بدهند و اين راي او ممکن است درميان طرفدارانش موافق و مخالف داشته باشد، لذا به هيچ‌عنوان نمي‌شود اغنايي کار کرد، در هيچ‌مجلسي در دنيا نمي‌شود اين کار را انجام داد، چون نظرات و ديدگاه‌ها با هم متفاوت است، لذا امکان اغنا در هيچ جاي دنيا وجود ندارد که بگويند همه نسبت به فلان موضوع قانع شديم. البته دولت هم براساس راي کار مي‌کند. هيات وزيران وقتي جلسه دارند با وجود اينکه يک دولت هستند و همه وزرا يک کابينه هستند خيلي مواقع مواردي تصويب نمي‌شود، چون عده‌اي مخالف هستند. در مجلس هم وضعيت همين‌طور است، فرآيندها به اين شکل تعريف شده است.»

  من عضو کميته نبودم/ کميته داوطلبان را تعيين و به صحن کميسيون فرستاد/ ميزان راي است و همه بايد نسبت به آن تمکين کنند

عضو کميسيون برنامه و بودجه در پاسخ به اين سوال که اگر از ابتدا قدري شفاف‌تر عمل مي‌شد اکنون مشکل اينچنين بزرگ نبود، توضيح داد: «با اگر و اما و شايد نمي‌توان صحبت کرد، همه اينها براي قبل از راي است. علاوه‌بر اينکه من عضو کميته نبودم. حداقل از يکي از اعضاي کميته بايد اين سوال را بپرسيد.»
مصري افزود: «راي ما در کميسيون براساس دعوتي بود که اعضاي کميته ديوان از داوطلبان انجام دادند. اساس کار کميته بود. کميته افراد را تعيين کرده و در صحن کميسيون فرستاده است. کميسيون از ميان چهار نفر به دو نفر راي داد. هيچ‌کدام نيز راي مطلق کميسيون را نياورده است، يعني هيچ‌يک از نامزدها 23 راي را نياوردند و تعدادي در کميسيون قانع نشدند وليکن معيار و ميزان در مجلس راي است و بايد همه نسبت به رايي که داده مي‌شود، تمکين کنند.»


  احمد توکلي اگر قصد اثرگذاري داشت بايد زودتر وارد عمل مي‌شد، راهش را هم بلد بود

مصري با اشاره به نامه احمد توکلي خطاب به رئيس مجلس هم متذکر شد: «آقاي توکلي و ديگران اگر مي‌توانستند بايد قبل از فرآيندها نامه‌نگاري مي‌کردند و وارد عمل مي‌شدند، راهش را هم بلد بودند. خودشان مدت‌ها در اين مجلس حضور داشتند و اگر قصد اثرگذاري داشتند بايد از قبل اين کار را مي‌کردند. براي اينکه بحث اين موضوع براي الان نيست، از سه ماه پيش همه مي‌دانستند چه کساني کانديداي ديوان هستند برخي تا فرآيند غلط اتفاق مي‌افتد، وارد عمل مي‌شوند. رايي که نهايي شد ديگر نمي‌توان کاري کرد، لذا بايد تجربه براي آينده شود.»

  شفاف‌سازي وظيفه کميته بود نه من

وي افزود: «وظيفه من شفاف‌سازي نبود، وظيفه کميته بود. همچنين شفاف‌سازي وظيفه کانديداهاست. اگر يک کانديدايي احساس کرد حقي از او ضايع مي‌شود، خودش بايد شفاف‌سازي کند. من به‌عنوان نماينده مسئوليت شفاف‌سازي تک‌تک اين کانديداها را برعهده ندارم.» عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با تاکيد بر اينکه هيچ‌يک از کانديداهاي رياست ديوان در مجلس صددرصد آرا را به‌دست نياورده، گفت: «اين نشان مي‌دهد يک عده قانع شدند و عده‌اي قانع نشدند. مانند انتخابات رياست‌جمهوري و مجلس است. در يک شهر همه مردم پاي صندوق‌هاي راي رفتند. 51 درصد به يک کانديدا و 49 درصد به کانديداي ديگري راي دادند. آن 49 درصد قانع نمي‌شوند، ولي نمي‌شود کاري کرد، لذا طي اين فرآيند‌ها و وارد دانستن ايراد بايد قبلا اتفاق مي‌افتاد نه اينکه 24 ساعت مانده بگويند فلان شده است و نه وقتي راي‌گيري تمام شد ان‌قلت بياورند. به‌فرض الان بياييم و بگوييم که اين راي درست نبوده است، خب دوسوم مجلس راي داده‌اند و آنها معترض مي‌شوند که چه مي‌گوييد؟ حالا کساني را که راي دادند بايد قانع کنيد که البته قانع نمي‌شوند.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar