برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

‌عزم جزم جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات 1400

منبع
شرق
بروزرسانی
‌عزم جزم جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات 1400

شرق/متن پيش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

 به نظر مي‌رسد «جامعه روحانيت مبارز» عزم خود را براي انتخابات رياست‌جمهوري سال 1400 جزم و از هم‌اکنون فعاليت‌هاي خود را شروع کرده است. اين را از سخنان حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي‌مقدم، عضو اين تشکل، مي‌توان دريافت که گفته: «ورود جامعه روحانيت مبارز در اين دوره براي انتخابات رياست‌جمهوري، يک ورود جدي است». پيش از او نيز حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي، دبير عالي جامعه روحانيت مبارز، گفته بود با تمام ظرفيت خود وارد انتخابات ۱۴۰۰ خواهند شد.
جامعه روحانيت مبارز از تشکل‌هاي سياسي مهم بعد انقلاب است که يک سال قبل از پيروزي انقلاب اسلامي تشکيل شد و شخصيت‌هاي بزرگي همچون شهيد مطهري، آيت‌الله خامنه‌اي، شهيد باهنر، شهيد بهشتي، شهيد مفتح، مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، مرحوم آيت‌الله موسوي‌اردبيلي، مرحوم آيت‌الله مهدوي‌کني و آيت‌الله محمد يزدي از چهره‌هاي تأثيرگذار آن بودند که در مقاطع بعد از انقلاب، مناصب مهمي را بر عهده گرفتند؛ هرچند اين تشکل در سال 1366 دچار انشعاب شد و گروهي از اعضاي آن با اجازه و تأييد امام خميني(ره)، «مجمع روحانيون مبارز» را تأسيس کردند. اين دو جريان از مهم‌ترين و اصلي‌ترين جناح‌هاي سياسي کشور تا نيمه دوم دهه 70 بودند، اما جامعه روحانيت مبارز از سال 76 به بعد ديگر اقبال مردم را نيافت.
آنها از خرداد سال 76 که سيدمحمد خاتمي توانست نامزد اصلح آنان علي‌اکبر ناطق‌نوري را در رسيدن به پاستور شکست دهد، نتوانسته‌اند هيچ فردي را به صندلي رياست‌جمهوري برسانند. اين تشکل در سال 84 با اينکه مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، عضو برجسته آن، در انتخابات حضور داشت، ترجيح دادند از علي لاريجاني حمايت کنند که در نهايت هر دوي آنان رقابت را به محمود احمدي‌نژاد واگذار کردند. جامعه روحانيت مبارز بعد از اين انتخابات به همراه ديگر گروه‌هاي اصولگرا به جمع طرفداران احمدي‌نژاد پيوستند و البته همين تصميم باعث کم‌رنگ‌شدن حضور چهره‌هاي برجسته اين تشکل مانند آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني شد. همچنين دلخوري حجت‌الاسلام ناطق‌نوري از اعضاي برجسته جامعه روحانيت مبارز بعد از مناظره جنجالي احمدي‌نژاد و ميرحسين موسوي در خرداد 88 که از جامعه روحانيت مبارز توقع داشت در قبال اتهامات احمدي‌نژاد سکوت نکنند، از مواردي بود که اين تشکل اصولگرا را بر سر دو‌راهي قرار داد؛ هر‌‌چند در نهايت آنها نيز مجبور شدند بعد از مدتي راه خود را از احمدي‌نژاد جدا کنند و به جمع منتقدان او بپيوندند.
در سال 92 باز جامعه روحانيت مبارز ترجيح داد از کانديداتوري ديگر عضو ارشد خود يعني حسن روحاني حمايت نکند و علي‌اکبر ولايتي را به‌عنوان نامزد اصلح اعلام کند. در نهايت حسن روحاني با حمايت اصلاح‌طلبان و همراهي هاشمي‌رفسنجاني و ناطق‌نوري که از اعضاي کنار‌رفته اين تشکل بودند، سکان هدايت دولت را در دست گرفت. سال 96، جامعه روحانيت مبارز همچنان به حسن روحاني بي‌اعتنا بود و ترجيح داد در ائتلاف اصولگرايان باقي بماند و از کانديداتوري ابراهيم رئيسي در انتخابات حمايت کرد و در نهايت باز شکست خورد.
جامعه روحانيت مبارز هرچند با کم‌رنگ‌شدن حضور سه چهره شاخص خود، يعني مرحوم هاشمي‌رفسنجاني، علي‌اکبر ناطق‌نوري و حسن روحاني به حاشيه رفت، اما تلاش کرد با ترتيب‌دادن ديدار با روحاني به‌عنوان رئيس‌جمهور و حضور ناگهاني ناطق‌نوري در يکي از جلسات اين تشکل بعد از 10 سال، خود را وارد تعامل جديدي کند.‌ در مهر 96، دو ماه بعد از انتخاب مجدد حسن روحاني به‌عنوان رئيس‌جمهور، اعضاي جامعه روحانيت مبارز به ديدار او رفتند و از دغدغه‌هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي خود گفتند؛ اما نکته مهم‌تر براي سران اين تشکل اين بود که اين جلسات به‌صورت منظم و ادامه‌دار باشد که تقريبا به‌جز ديدارهاي رسمي رئيس‌جمهور با تشکل‌هاي سياسي، اتفاق نيفتاد.


ورود   جدي   به   انتخابات   1400
حالا با نزديک‌شدن به انتخابات سال 1400، جامعه روحانيت مبارز در تلاش است با ساماندهي نيروهاي خود، حضور فعال و مؤثري در اين انتخابات داشته باشد. آنها در هفته گذشته 10 عضو جديد به شوراي مرکزي خود اضافه کردند و به گفته حجت‌الاسلام محمد‌حسين موسي‌پور، مسئول کميته تشکيلات جامعه روحانيت مبارز، مبناي حرکت جديد آنها مبتني بر خرد جمعي است. ‌او درباره انتخابات سال آينده نيز گفته: «موضوع انتخابات رياست‌جمهوري از مدتي قبل در کميته سياسي جامعه روحانيت مطرح بود و گزينه‌هاي مختلفي مورد بحث قرار گرفت و نهايتا راهبرد پيشنهادي اين کميته مبني بر حضور فعال مشترک در شوراي مرکزي جامعه روحانيت مبارز به تصويب رسيد. بر اين اساس ما در انتخابات رياست‌جمهوري با مشارکت همه گروه‌هاي جريان ارزشي و انقلابي فعاليت خواهيم داشت».


هنوز مصداقي براي انتخابات 1400 مطرح نيست
همچنين روز گذشته حجت‌الاسلام مصباحي‌مقدم، عضو جامعه روحانيت مبارز، درباره برنامه‌هاي اين تشکل براي ورود به بحث انتخابات و اينکه آيا مصداقي تاکنون مطرح شده يا خير، گفت: «ورود جامعه روحانيت به بحث انتخابات، ورودي فعال همراه با مشارکت با مجموعه شخصيت‌ها و احزاب سياسي جريان انقلابي است. اين ورود ابتدا دنبال تشکيل يک ساختار در اين مجموعه است؛ ساختاري که تقريبا ماندگار و با ثبات باشد؛ از اين رو، تا حدودي تشکيل اين ساختار زمان‌بر خواهد بود».‌به گزارش برنا او افزود: «تقريبا مي‌توان گفت کساني که انتظار داشتيم در اين گفت‌وگو و جلسات حضور پيدا کنند، حضور پيدا کردند، البته مرحله اولي در حال تشکيل است که مرحله سياست‌گذاري است؛ ان‌شاءالله مراحل بعدي هم دنبال خواهد شد؛ اما هنوز هيچ سخني از مصداق براي کانديداهاي انتخابات ۱۴۰۰ مطرح نيست. طبعا ما دنبال وحدت حداکثري مجموعه جريان انقلابي هستيم و بسيار اميدواريم اين خواسته و انتظار اجابت شود و تحقق پيدا کند».‌مصباحي‌‌مقدم عنوان کرد: «در واقع ما درصدد تقويت مراجع رأي‌سازي ديني هستيم. گام مهمي را جامعه روحانيت مبارز در اين راستا از حدود يک سال و نيم پيش برداشته و آن، راه‌اندازي عقبه تشکيلاتي جامعه روحانيت است».‌او همچنين گفته: «ورود جامعه روحانيت مبارز در اين دوره براي انتخابات رياست‌جمهوري، ورود جدي است؛ منتها اين ورود، ورود مستقل نيست که جامعه روحانيت بخواهد به صورت مستقل به انتخابات ورود کند، بلکه ورود مشارکتي است. در واقع بايد گفت جامعه روحانيت با مشارکت ساير جريانات انقلابي، سياست‌گذاري انتخابات را بر عهده خواهد داشت؛ همچنين با مشارکت ساير جريانات اصولگرايي، در تعيين شاخص‌هاي کانديداها تصميم خواهد گرفت و ساير کارهايي را که لازم است براي رسيدن به کانديداي واحد صورت گيرد، مدنظر قرار خواهد داد».‌روز چهارشنبه نيز دبير عالي جامعه روحانيت مبارز در جلسه شوراي مرکزي اين تشکل گفته بود: «جامعه روحانيت مبارز بايد هرچه بيشتر به روشنگري و راهبري جريان‌هاي ارزشي و انقلابي بپردازد و در آستانه انتخابات با تمام ظرفيت و توان خود وارد عمل شود. روحانيت با عنايت به تجربه طولاني خود در فضاي اجتماعي، فرهنگي و سياسي نشان داده همواره مي‌تواند به‌عنوان نقطه کانوني تجميع نيروهاي انقلابي، ارزشي، کارآمد و با‌نشاط باشد. جايگاه روحانيت نبايد مخدوش شود و نقش ممتاز روحانيت بايد به صورتي روشن و فعال ايفا شود».
به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي گفته بود: «اميدواريم با تشکيلات جديد و حضور نيروهاي تازه‌نفس و جوان، جامعه روحانيت مبارز با پويايي و کارآمدي هرچه بيشتر به روشنگري و راهبري جريان‌هاي سياسي، ارزشي و انقلابي بپردازد و در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز سال آينده، با تمام ظرفيت و توان خود وارد عمل شود».

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar